Region

Od Beograda kanalom do mora!

BEOGRAD - Beograd konačno izlazi na more, dobija status morske luke, a obale njegovih rijeka pretvaraju se u srpsku rivijeru na kojoj se, od splava do splava, šeću filmske dive, folk “pjevaljke” i zvijezde Velikog brata.

Probijen je veliki kanal od beogradske Nebojšine kule, preko niške Ćele-kule, sve do Bijele kule Lefkos Pyrgos i čuvene plaže Aretsu. Ništa bolje u takvoj situaciji nego sjesti u čamac ili brod(ić) i lagano zaploviti prema moru, na čist zrak…

Ovako je komentator jednog beogradskog lista satirično opisao megalomansku ideju o najavljenom grandioznom poduhvatu izgradnje kanala Beograd – Solun, koja se uveliko i ozbiljno razmatra na inicijativu srpskog ministra prostornog planiranja, prirodnih resursa i rudarstva Milana Bačevića, piše Novi list.

Utopija ili ne, pomenuti divovski projekat već je dobio prve obrise u realizovanju, prvo zelenim svjetlom od države, a potom i potpisivanjem u Pekingu Protokola o razumijevanju za izradu studije opravdanosti projekta izgradnje plovnog puta Kanal Morava s kineskom kompanijom China Gezhoun s Group Corporation.

Kanal do mora iz Srbije je, tvrde stručnjaci, nešto što nema nikakvih šansi da postane stvarnost, ali i pored takvih procjena, postoje i oni koji vjeruju da će u narednoj deceniji biti postignut podvig u izgradnji vodene prečice od srednje Evrope do najznačajnije trgovačke luke na jugoistočnom dijelu kontinenta.

Prema planovima predočenim srpskoj javnosti, pomenuti kanal povezao bi Srbiju, Makedoniju i Grčku s Podunavljem i Srednjom Evropom, što bi pridonijelo razvoju saobraćaja i energetike te poboljšalo uslove za navodnjavanje okolnog zemljišta, odnosno za unapređenje poljoprivrede.

Ekonomisti upozoravaju da bi kredit za takav poduhvat iznosio od 12 do 17 milijardi dolara, što bi Srbiju doslovno dovelo do dužničkog ropstva.

Konsultant za razvoj i investicije Mahmud Bušatlija izjavio je za Radio Slobodna Evropa da se cijela priča o izgradnji kanala u sadašnjim okolnostima može svrstati jedino u domen fantastike. Kaže da bi to bila veličanstvena vijest krajem 19. vijeka, kada je i planirana izgradnja tog kanala.

 “Tada je to bila ideja da se nekako izbjegne turska dominacija nad ulazom u Crno more i ruska dominacija na tom području, pa su Nijemci zagovarali takav projekat. Sada je teško zamislivo da bilo koji plovni objekat koji cirkuliše Dunavom uopšte može ući u Moravu”, kaže Bušatlija.

Međutim, prema tvrdnjama političkih zvaničnika u Beogradu, veliko zanimanje za ovaj posao pokazuju, osim Kine, Rusija, Njemačka, Makedonija i Grčka, a pregovara se i s pojedinim kompanijama iz Ilinoisa u Sjedinjenim Američkim Državama. Ministar Bačević tvrdi da se Srbija za kanal koji planira neće zaduživati, nego će, kaže, kad dođe vrijeme, biti pronađen odgovarajući model.

(Nezavisne/Frontal)

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog