Tema nedelje
Глобална финансијска криза
Камен спотицања или прилика за Босну и Херцеговину на путу за Европску унију!?
Пишући научни рад, ономад, тачније у децембру 2008. године, било је евидентно да Босна и Херцеговина (у даљем тексту, БиХ), иако на прекретници, има изгледа да успије на путу који је изабрала, путу придруживања ЕУ, свакако не улазећи у дискусију да ли је изабрани пут и прави пут. Уколико БиХ пут дочека спремно и са намјером да га што је могуће више и олакша, путовање ће свакако бити сигурније и безбједнији како за њу саму тако и за њене грађање.
Основна хипотеза поменутог научног рада била је заснована на чињеници да су тренутна превирања у свјетској економији, глобална криза, нагласила још већу ургентност потребе идентификовања и рјешаваља/смањења слабости једне државе, а самим тим и БиХ, односно и њених ентитета.
С друге стране Босна и Херцеговина је управо у вријеме овог екстремног превирања у свјетској економији потписала споразум који јој је отворио врата према чланству у ЕУ (ради подсјећања, БиХ је 16. јуна 2008.године потписала споразум о стабилизацији и придруживању. Остале земље западног Балкана, Албанија, је потписала споразум о придруживању и сарадњи са ЕУ у јуну 2006.године, Црна Гора у октобру 2007, Србија у априлу 2008. године док је Македонији и Хрватској дат статус земаља кандидата.
Споразум свакако представља изазов за земљу која се након економског раста, који је био подржан макроекономским политикама и реформама главних сектора суочава и са новим тестом, како се припремити за приступање ЕУ у вријеме ових многобројних шокова који потресају свјетску економију. 1
Управо, научним радом се покушао дати бар дјелимичан допринос процесу припреме БиХ за приступање ЕУ и то идетификовањем једне од круцијалних слабости ентитета, односно БиХ, недовољне развијености институција.
У том истом раду је наглашено да што ефикаснијим идентификовањем слабости као и рјешавањем односно јачањем истих БиХ-у, а самим тим и њене ентитете, може довести у супериорнији положај у односу на остале земље западног Балкана у циљу омогућавања сигурног и бржег пута ка придруживању ЕУ.
Како би се, поред осталог, упоредила идентификована слабост БиХ, недовољна иснтитуционална развијеност, кориштен је индекс глобалне конкурентности и дата упоредна анализа земаља западног Балкана, тачније потписница споразума о приступању и придруживању ЕУ у контексту извјештаја глобалне конкурентности 2008-2009. године, а писањем овог чланка и додатног извјештаја глобалне конкурентосто 2009-2010. године.
Овим текстом желимо нагласити колико сигурно и чврсто БиХ корача путем придруживања ЕУ. Шта и колико је урадила за ових годину и осам мјесеци од када је научним рад написан и објавњен, од када је дат, бар дјелимичан, допринос припреме БиХ придруживању ЕУ
С тим у вези, Графикон 1 приказује упоредну анализу институционаног развоја БиХ и осталих пет земаља западног Балкана, потписница споразума о стабилизацији и придруживању у децембру 2008 и септембру 2010.године.
Као што графикони показују, положај БиХ по питању институционалне развијености се веома погоршао, са 123 мјеста, позициониранос се погоршала и налази се сад на 128 мјесту.
Поред тога, у оквиру идентификоване институционалне неразвијености, сљедећих 11 категорија су наведене као веома значајне ставке институционалног развој БиХ, а самим тим и њених ентитета:
- Јавно повјерење политичарима
- Независност судства
- Фаворизам у доношењу одлука владиних службеника
- Бескорисна владина потрошња
- Оптерећеност владиним регулативама
- Ефикасност правног оквира
- Транспарентност доношења владиних одлука
- Етичка понашања фирми
- Јачање ревизорских и стандарда извјештавањаЕфикасност УО
- Заштита интереса мањинских акционара
У табели је приказана промјена сваке од наведних ставки у периоду од децембра 2008 до септембра 2010. године.
Албанија | БиХ | Црна Гора | Хрватска | Македонија | Србија | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Дец 08 | Сеп 10 | Дец 08 | Сеп 10 | Дец 08 | Сеп 10 | Дец 08 | Сеп 10 | Дец 08 | Сеп 10 | Дец 08 | Сеп 10 | |
Јавно повјерење политичарима | 105 | 69 | 125 | 129 | 56 | 46 | 79 | 91 | 83 | 70 | 109 | 97 |
Независност судства | 121 | 106 | 116 | 127 | 85 | 67 | 94 | 98 | 113 | 105 | 106 | 110 |
Фаворизам у доношењу одлука вл. службеника | 108 | 84 | 124 | 121 | 48 | 40 | 86 | 92 | 74 | 73 | 109 | 112 |
Бескорисна вл. потрошња | 89 | 65 | 123 | 118 | 50 | 32 | 85 | 102 | 71 | 64 | 87 | 104 |
Оптерећење вл. регулативама | 67 | 54 | 129 | 116 | 83 | 61 | 107 | 120 | 68 | 62 | 132 | 129 |
Ефикасност правног оквира | 117 | 70 | 128 | 133 | 68 | 53 | 88 | 126 | 113 | 92 | 102 | 124 |
Транспарентност доношења вл. одлука | 122 | 94 | 130 | 133 | 59 | 42 | 90 | 88 | 79 | 72 | 82 | 86 |
Етичка понашања у фирми | 84 | 76 | 130 | 133 | 76 | 53 | 77 | 66 | 104 | 77 | 96 | 110 |
Јачање ревизорских и стандарда извјештавања | 109 | 90 | 109 | 131 | 73 | 68 | 69 | 79 | 95 | 83 | 96 | 99 |
Ефикасност УО | 95 | 77 | 129 | 131 | 70 | 65 | 103 | 115 | 110 | 113 | 119 | 120 |
Заштита интереса мањинских акционара | 101 | 96 | 130 | 133 | 88 | 82 | 99 | 111 | 105 | 107 | 132 | 128 |
Напомена: Укупан број рангираних земаља је 134. Рангираност је од 1. као најбоља до 134 као најлошије рангирана земља.
Да ли је потребан коментар ??
Толико о путу придруживања ЕУ.
П.М.