Intervju
Милко Грмуша: Чекај мало, ја мислим овако
На недавно објављеној ранг листи блог директоријума ”бхБлог нет”, први бх блогер је блогер Фронтала, Милко Грмуша, што је и био директан повод за овај интервју.
Фронталов блогер Милко Грмуша, према рангирању на bhBlog.net (каталогу блогова из Босне и Херцеговине), налази се на првом мјесту на листи коју је прије неколико дана објавио поменути блог директоријум.
Као извор података на основу којих се блогови рангирају на ТОП 100 листи на бх Блог.нету користе се информације које дају Гугл, Бинг и Алекса, свјетски признати извори података о евалуацији сајтова.
Питао: Рашо Ковачевић
Морамо нагласити да, иако смо се нашли са Милком, нисмо укључили диктафон и снимили класични интервју, већ смо како то и доликује комуникацији са блогером, ми куцали питања на која је он, на исти начин, одговарао. Прво се наравно односило на призање бхБлог директоријума.
Свакако да човјеку годи кад му се признају резултати било ког посла којим се бави. Ипак, блоговање је на овим просторима још увијек на самом свом зачетку, и читава ова прича око рангирања блогова има смисао једино уколико што више оних који знају и имају шта да напишу почну да пишу своје блогове. За претпоставити је да ће се и овде ускоро препознати значај који блогови имају у свијету у сферама политичке комуникације, промоције компанија, писања кратких прича, као и у свим другим областима у којима постоји жеља да се нечија идеја и став подијели са јавношћу. Тек након тога овакве ранг листе добиће свој пуни легитимитет.
Милко, ово признање је као и велики број коментара на нашем порталу очит доказ да су теме о којима пишеш читаоцима изузетно занимљиве. На који начин бираш теме и шта је то што те највише инспирише?
Па немам неки обичај да посебно бирам теме. Пишем о свему ономе што ме довољно заинтригира да сједнем пред рачунар и одвојим неко вријеме да напишем коју реченицу о томе. Шта год да је у питању и о којој год области да се ради, нешто ме морало довољно "подбости" да реагујем. Та реакција је природна, реагујем као што људи реагују у различитим својим расположењима, било да су срећни, кивни, разочарани, депресивни. У ствари, вјерујем да је основни разлог повратног импулса читалаца о којем говориш управо то - људи препознају емоцију живог човјека са друге стране монитора, те и они реагују. Овако или онако, с похвалама или критиком, није то уопште ни битно.
На који начин промовишеш свој блог и колико у те сврхе користиш социјалне мреже?
Сваки блог најбоље промовише садржај који се налази на њему. Могу ја оставити милион линкова на фејсбуку и твитеру, ако је лош текст - дајем себи чист аутого. Садржај блога може бити разноврсан, али, понављам, од кључне је важности да се просторној, временској и свакој другој удаљености која је иманентна интернет комуникацији супротстави аутентичност доживљаја између аутора текста и читаоца. Дакле, ако читаоцима није интересантно оно што се пише, промоцију можете комотно да заведете под рубрику "џабе сте кречили". А што се тиче социјалних мрежа, неспорно је да оне могу да буду и јесу корисна алатка. Али на то се и своде - само алатка.
Ипак, неспорно је да твитер има ту предност да може да вас повеже са онима који дијеле слична интересовања, чиме стичете и непосредну корист: већу могућност давања информација које, уколико су квалитетне и релевантне, могу да вам унаприједе онлајн рејтинг, али, исто тако, стичете и могућност примања садржаја који вам је стварно битан, чиме се врши редукција спама, који је у значајнијој мјери одлика фејсбука, напримјер.
Колики је, по твом мишљењу, утицај блогера у РС и БиХ у односу на утицај блогера у региону или Европској унији и САД?
Претпостављам да мислиш на утиацај блогера на јавно мнијење. Одговор је врло једноставан: ни у РС ни у БиХ ни у регији не постоји јавно мнијење, тако да блогери ту немају богзнакакве могућности утицаја. Неспорно, они се труде, анимирају извјестан број људи који проводе одређено вријеме на интернету, али, народски речено, све је то килаво. Онда кад људи на овим просторима одлуче да се лично више едукују, кад заузму критичан став према "ауторитетима" и вјештачки конструисаним надражајима, онда ће се ствари почети мјењати. У питању је један шири процес, појединачни сегменти су поприлично немоћни да сами промјене укупну слику. С друге стране, интернет је одлична, а можда и једина шанса да се код нас нешто закотрља, јер оставља могућност онима које су мејнстрим медији осудили на анонимност да изађу на позорницу, каква год да је, и кажу: "чекај мало, ја мислим овако". У оваквим условима у каквим се ми данас налазимо, то није уопште мало.
Значај блогова у Сједињеним Државама, уколико се фокусирамо на њих, лежи у чињеници да многи еминентни стручњаци воде своје личне блогове и дају конкретне информације које су интересантне људима. Напримјер, постоје многи људи из Стјет Департмента или реномираних компанија који воде своје личне блогове на којима објашњавају како функционише систем, који је и многим Американцима порпилично тајновит. Ти људи снажно утичу на формирање одређених тема у јавности, а што су препознали и класични медији, као напримјер Њујорк Тајмс, који у свом онлајн издању има посебну блог рубрику (копирају Фронтал РС).
Да ли постоје неки блогери у регионалној блогосфери које ти редовно читаш и које би могао препоручити нашим читаоцима?
Наравно, редовно пратим многе блогере из регионалне блогосфере. Читаоцима Фронтала препоручујем да чачкају мало, док не пронађу оно што одговара њиховом укусу. Немам овде довољно простора да наведем све блогере које пратим, те уопште не желим да се ограничим на неколико њих. Најбољи начин да Ваши читаоци дођу до тих блогера јесте да за почетак пронађу неке од регионалних блог каталога, на којима се налазе листе блогера са ових простора. Могу да препоручим каталоге бхБлог нет, Блогодак и Блогостај.
Драгана Ђермановић из Новог Сада сматра да је блог сајт 21. вијека. Каква је у том контексту ситуација у региону?
То је тачно, блог је много интересантнији од класичног сајта, и то из више разлога: гугл лакше претражује садржај са блогова него са сајтова, блог је лакши за креирање и одржавање, доступнији и много јефтинији за вођење и, што је најважније, омогућује живу двосмјерну комуникацију. У прилог томе иде и чињеница да све више компанија почињу да воде своје корпоративне блогове, јер су схватиле да им исти доносе знатно већу корист од класичних веб презентација. Заправо, искрен да будем, мислим да је блог и на овим просторима већ надмашио значај класичних сајтова, и не вјерујем да ће се у том смислу нешто промјенити у будућности, иако је неспорно да сајтови неће у потпуности уступити своје мјесто блоговима. Нажалост, овде људи још увијек не схватају ни значај сајтова, а камоли блогова. Ипак, истина је такође да они који су успјешни у пословима којима се баве све више фокусирају своју пажњу на интернет.