Društvo
РС: 11 одсто дјеце у предшколским установама
БАЊА ЛУКА - У РС је 11 одсто дјеце смјештено у предшколске установе, што је незадовољавајући проценат, изјавио је виши стручни сарадник за основно и предшколско образовање и васпитање у Министарству просвјете и културе РС Ранко Савановић.
"Не можемо бити задовољни тиме јер је у развијеним европским земљама тај проценат знатно виши", рекао је Савановић новинарима у Бањој Луци пред почетак округлог стола о праву дјеце на квалитетно предшколско образовање.
Он је навео да су велика настојања ресорног министарства и локалних заједница како би се створили што бољи и квалитетнији услови за предшколско образовање и васпитање дјеце у РС.
Савановић каже да постоји већи интерес за смјештај дјеце у предшколске установе него што објективно има могућности да се дјеца смјесте, истичићи да око 2 000 дјеце у РС чека како би била смјештена у предшколске установе.
"Сигурно је да малом проценту дјеце смјештене у предшколске установе доприноси и тешка економска ситуација у РС. Објективно гледано, за неки већи обухват дјеце нема интереса зато што родитељи не раде", наглашава Савановић.
Осврћући се на изједначавање права дјеце на предшколско васпитање и образовање у руралним и урбаним срединама, Савановић је рекао да овај проблем неће бити лако ријешити, јер су руралне средине неразвијеније и без нарочитог интереса за похађање предшколског образовања.
"Сигурно ће се ићи на стварање услова да дјеца у години пред полазак у школу похађају предшколске установе, тако да ћемо тај проблем рјешавати са школама у руралним срединама", закључио је Савановић.
Стручни савјетник за предшколско васпитање и образовање у Републичком педагошком заводу Стака Николић истакла је да предшколско образовање РС, као најнеразвијенији сегмент образовање, има најбољу програмску основу и законску легислативу када је ријеч о циљевима, задацима и филозофији васпитања и образовања.
"Квалитет у предшколском образовању и васпитању у РС огледа се у филозофији учења и поучавања која увелико влада у нашим вртићима, а то је помјерање образовања са учења и припреме за стицање знања о читању, писање и рачунање на развој социјалних, емоционалних компентенција које доприносе развоју интелектуалних потенцијала“, рекла је Николић.
Она је нагласила да рано учење у предшколским установама зависи, прије свега, од доброг материјалног окружења, односно богатог дидактичког материјала, играчака, добре собе, великог простора за игру и развој.
Николићева је рекла да је у РС мали број добро опремљених вртића.
Она је истакла да је 40 одсто породица у РС сиромашно и да такве породице нису у прилици да приуште својој дјеци боравак у вртићу, нагласивши да вртић, осим образовне и васпитне, има и заштитну и здравствено превентивну функцију.