Republika Srpska

Народна скупштина прихватила задужење за маховљанску петљу

БАЊА ЛУКА - Народна скупштина Републике усвојила је Одлуку о прихватању задужења РС према Европској банци за обнову и развој по Пројекту иградње петље "Маховљани" чија је кредитна вриједност 21 милион евра.


Укупни износ средстава за реализацију овог пројекта подразумијева и донацију Европске комисије у износу од пет милиона евра.

Министар финансија РС Александар Џомбић рекао је да је 19.790.000 евра намијењено за изградњу петље у Маховљанима на аутопуту од Бањалуке до Градишке, милион евра за консултантске услуге, а 210.000 евра за једнократну провизију.

Он је прецизирао да је рок отплате кредита 15 година, да је грејс период од три године урачунат у рок отплате, каматна стопа је промјењива, шестомјесечни ЕУРИБОР плус један одсто марже годишње, једнократна провизија један одсто на износ главнице кредита.

"Провизија на неискоришћена средства је 0,5 одсто годишње на одобрени, а неповучени износ средстава. Отплата главнице почиње 4. јуна 2013. године, а завршава се 4. децембра 2024. године, а плаћање главнице и камате врши се полугодишње и то 4. јуна и 4. децембра. Валута повлачења кредита је евро", навео је Џомбић.

Он је додао да је услов за ефективност Пројекта постизање споразума о расподјели акцизе на горива за аутопутеве, те доношење одлуке Управног одбора Управе за индиректно опорезивање БиХ и њено ступање на снагу.

Посланик СДС Лазо Марић рекао је да је Влада РС, уз ову информацију, требало да достави све процедуре које су везане за изградњу петље, упитавши "шта то може да кошта чак 21 милион евра".

Посланик СРС РС Миланко Михајлица сматра да је РС презадужена и да јој нису потребна нова задужења, додавши да се поставља питање повјерења у вези са утрошком ових средстава, "с обзиром на то како су се дијелила кредитна средства Инвестиционо-развојне банке".

Михајлица је затражио информацију о изградњи аутопута Бањалука - Градишка, као и о додјели средстава ИРБ.

Шеф Клуба посланика ПДП Борислав Бореновић рекао је да је ово пета влада која је бави реализацијом иградње аутопута, додавши да се придружује посланицима који траже информацију о реализацији изградње и цијени коштања.

"Битно је да коначно сазнамо колико ће коштати изградња дионице Бањалука - Градишка и када ће бити завршена", сматра Бореновић.

Предсједник Владе РС Милорад Додик рекао је да му није јасно шта опозицији у уговору о задужењу није јасно, када је прецизно објашњено како ће се новац утрошити.

Додик је истакао да је, поред супервизора Европске банке која контролише намјену утрошка средстава и чак одобрава појединачна плаћања, немогуће очекивати да ће бити злоупотреба те врсте.

Он је подсјетио да су одлуке о задужењу, па и ова у вези са Маховљанском петљом, парламенту достављене 24. новембра, јер су тек тада завршени разговори са Европском банком, што је разлог што су се сада нашле у скупштинској процедури.

Додик је рекао да је важност Маховљанске петље у томе што је конекција пута Бањалука - Градишка са путем Бањалука - Добој.

Он је подсјетио да до доласка ове владе није било приче о изградњи аутопута до Добоја, већ да је раније планирана само изградња брзе цесте, због чега по том пројекту није била потребна ова петља.

"Садашња Влада се одлучила да гради аутопут и зато смо вратили све досадашње студије и кренули у нови пројекат, изградњу аутопута Бањалука - Добој. Морали смо да брзо рјешавамо низ претпоставки попут имовинско-правних односа, пројектних послова и у овом тренутку постоји потпуна спремност за његову изградњу", нагласио је Додик.

Додик је рекао да се сада тражи гаранција од аустријске компаније "Штрабаг" да ће изградити аутопут Бањалука - Добој, те да "Штрабаг" није "свето слово", уколико не да тражене гаранције.

Према његовим ријечима, посланици намјерно спекулишу о изградњи аутопута Бањалука - Градишка и онда се, како је додао, може мислити како то обичан свијет тумачи.

Додик је подсјетио да су ријешени основни проблеми везани за имовинско-правне односе и изградња аутопута Бањалука - Градишка биће примјер најефикасније проведене инвестиције, "имајући у виду неискусво у том послу и проблеме који су постојали".

"Ми смо одговорни и стојимо иза посла који се зове изградња аутопута Бањалука - Градишка и ова дионица биће завршена у марту 2010. године, као што је уговором и предвиђено", навео је Додик.

Он је додао да се ова дионица не ради годинама, истакавши да је тек 2008. године направљен уговор са извођачима радова, јер су се морали рјешавати имовинско-правни послови, који су, како је навео, на траси од Бањалуке до Добоја већ ријешени, за шта је Влада РС издвојила 35 милиона КМ.

Говорећи о ИРБ, Додик је рекао да о тој банци најбоље говори чињеница да су Европска банка за обнову и развој и Европска инвестициона банка спремни да своје пласмане удруже са ИРБ-ом и да врше заједничке пласмане.

"ИРБ је осигурала све своје пласмане који су дати преко пословних банака. Нема кредита који није осигуран банкарском гаранцијом. Може неки пројекат и пропасти, али банка је дужна да држави врати новац", нагласио је Додик.

Он је упитао зашто се стално сумња у институције РС, подсјетивши да је иза РС тешка година у којој је сачувана економија.

Додик је подсјетио да је потпредсједник ММФ-а рекао да је та институција импресионирана тиме како Влада РС управља ресурсима и макроекономским показатељима.

Он је поручио да се сви у РС морају објединити око једног глобалног питања - како обезбиједити што више јавних послова и инвестиција за РС.

Посланик СНСД Ненад Кесић рекао је да су критике опозиције у вези са реализацијом капиталних пројеката, као што је изградња аутопута Бањалука - Градишка и Маховљанске петље, чиста демагогија, јер би опозиција, како је навео, жељела да ови пројекти и не постоје.

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog