Društvo
Развој жељезничког и ваздушног саобраћаја
БАЊА ЛУКА - Министар саобраћаја и веза Републике Српске Недељко Чубриловић рекао је да се, упоредо са градњом аутопутева РС и побољшањем друмског саобраћаја, интензивно ради и на развоју жељезничког и ваздушног саобраћаја у БиХ.
Он је оцијенио да су жељезнице и даље у тешкој ситуацији и да нису у могућности да испуњавају планове, али да је за очекивати да до краја године буде задржан тренд раста када је ријеч о обиму жељезничког саобраћаја.
"Жељезнички саобраћај има проблема у инфраструктури, али и у основним средствима када је ријеч о вагонима и локомотивама. Ми имамо сад неколико пројеката којима желимо да оспособимо жељезнице и то прије свега мислим за набавку теретних вагона. За набавку теретних вагона се разговара са представницима португалске и словачке владе, док ће се као путнички набавити талго вагони", рекао је Чубриловић.
Он је оцијенио да се око тих вагона у јавности беспотребно "дигла прашина", јер су, како је навео, људи од струке рекли да су то одлични вагони када је ријеч о стабилности, безбједности и цијени.
"На крају крајева, Институт 'Кирил Савић' даће коначно мишљење и, уколико ти вагони не добију од њих пролазну оцјену, неће доћи на ове просторе", рекао је Чубриловић.
Говорећи о модернизацији локомотива, Чубриловић је подсјетио да су "Жељезнице РС" прије неколико година ушле у програм осавремењавања локомотива са једном чешком компанијом, али да, нажалост, тај пројекат није завршен.
"Али се ради на томе да се приведе крају. Ући ће се у пројекат осавремењавања локомотива како би оне у овој фази развоја задовољиле све потребе", рекао је Чубриловић.
Када је ријеч о модернизацији пруге, министар је навео да је у току тендер вриједан 64 милиона евра, који се односи на правац дугачак око 70 километара од Јошавке до Српске Костајнице код Добоја.
"Такође, радимо и припремамо тендер чија ће укупна вриједност бити 220 милиона евра, управо за обнову жељезничке инфраструктуре", рекао је Чубриловић и додао да су интересовање за овај пројекат показале компаније из Чешке, Израела и Кине.
Говорећи о изградњи аеродрома у Требињу, Чубриловић је навео да је у вези тог пројекта имао састанак са представницима једне израелске компаније, који су заинтересовани да улажу у њега.
"Они тренутно разматрају студије које је урадио 'Виена консалтинг' уз ревизију београдског Саобраћајног института. Они сматрају да би требало ући у тај пројекат изградње", рекао је Чубриловић, додавши да је став Владе РС да би требало изградити инфраструктуру до аеродрома, а да би потенцијални инвеститор на бази концесије финансирао изградњу писте и пратећих објеката.
Када је ријеч о аеродрому Маховљани код Бањe Луке, Чубриловић је истакао да су неки страни инвеститори заинтересовани да га осавремене и отворе неке нове линије.
"Постоје идеје и да се види да се можда направи пренамјена аеродрома и уведу карго /теретни/ летови. Уколико се покаже оправдано, Влада РС и Аеродром су спремни да уђу у рјешавање тих проблема", рекао је Чубриловић, оцијенивши да је, уз укидање визног режима и подизање привреде, могуће да аеродром позитивно послује.
Говорећи о формирању домаће авио-компаније, Чубриловић је рекао да за "Скај Српску" постоји бизнис план и друге студије, као и одлука Владе о набавци два авиона, од чега се још није одступило.
"Траже се најбоља рјешења. Чињеница је да су авиони на тржишту сад јефтинији него доскора. Шта ће Влада урадити знаће се за око мјесец дана", рекао је Чубриловић, додавши да би ова компанија већ након треће године могла сама себе да финансира.