DUŠAN ŠEHOVAC
Mr. sci. Dušan Šehovac, sociolog, živi na Ilidži, lokalni heroj koji razmišlja globalno, svoj i ničiji a sa svima povezan, pokušava da spoji akademsko, aktivističko i ljudsko promišljanje, misli humanistički, aktivno radi na pozitivnim promjenama zajedno sa drugima, voli da bude dio mreže aktivista, rasuđuje i svojom dušom. Obožava da se ne slaže i sa samim sobom!DUŠAN ŠEHOVAC
Molim se u džamiji, dakle postojim
Osvrt na sadržaj teksta “Otvorena Centralna džamija, prva u ilidžanskom naselju Pejton”, koji je objavljen na portal klix.ba (https://www.klix.ba/vijesti/bih/otvorena-centralna-dzamija-prva-u-ilidzanskom-naselju-pejton/170812030), autora Se.H.
Razumijem sreću i ushićenje koje je 12.augusta 2017. godine, na dan otvaranja Centralne džamije javno pokazao zamjenik reisu-l-uleme Huseina ef. Smajića koji Ilidžu vidi, osjeća i opisuje tako kao da je baš danas “ dobila sasvim drugi, ljepši izgled, te da daje lijepu poruku svima koji dolaze na Ilidži i prolaze njome”.
Od rata do danas obnovljeno je na teritoriji opštine Ilidža više porušenih i oštećenih džamija, a izgrađeno je i dvanaest novih džamija. Zamjenik reis-l-uleme nije rekao šta je to novo donijela sa sobom novootvorena Centralna džamija na Ilidži, osim što ju je svojim arhitektonskim oblikom uljepšala, sa čim se i ja slažem. On nije opisao i argumentovao koju to još "lijepu poruku" ona šalje "svima koji dolaze na Ilidžu i prolaze njome".
Meni je i prekjuče, a i u prošlom vijeku, Iliđža imala lijep izgled, kao i moje Sarajevo, koje preko stotinu godina imaju izgrađene na bliskim prostorima džamije, pravoslavne i katoličke crkve i ta lijepa slika je bila najljepša poruka svima koji dolaze na Ilidžu i Sarajevo i prolaze njome o našoj vjerskoj toleranciji, zajedničkom životu i poštovanju različitosti.
Osuđujem rušenje, skrnavljenje bilo kog vjerskog objekta i podržavam pravo vjernika da se svaki porušeni i oštečeni vjerski objekat obnove i izgrade novi gdje god to oni žele, ali osuđujem i svakog onog ko ne govori punu istinu o sudbini vjerskih objekata. Nije istinit stav zamjenika reisa koji je rekao “kako Bošnjaci nisu porušili nijednu crkvu niti sinagogu” u vremenu od 1992 do 1995. godine. i nije mi jasno kako on može kao Bošnjak “svima pogledati u oči”, kad vjerovatno zna da su u Sarajevu u toku tog rata srušene pravoslavne crkve u Trnovu i Hadžićima, a u Trnovu su pravoslavnog svještenika ubili, mučeći ga pravoslavnim užarenim krstom.
Ne vjerujem da zamjenik reisa nije upoznat, a ako nije, bilo bi dobro da se upozna sa sadržajem ova dva teksta, ( http://www.frontal.ba/blogovi/blog/60507/ko-je-i-koliko-rusio-vjerske-objekte-u-bosni-i-hercegovini, i http://www.dnevnik.ba/teme/odgovor-izetbegovicu-borci-tzv-armije-bih-jesu-unistavali-katolicke-crkve) koja govore o rušenju vjerskih objekata u ratu 1992. do 1995. godine, sa posebnim osvrtom na porušene katoličke vjerske objekte od strane Armije BiH. Svako od nas, to važi i za zamjenik reisa-l-uleme, može dijeliti moralne lekcije i “svima pogledati u oči” tek onda kad pogleda istinu u oči, i kad ih kao takve prihvati, a ne da svoje stavove temelji na lažima, koje su laž bez obzira na to što se hiljadama puta ponavljaju.
"To je poruka svih Bošnjaka koji su svojim zalaganjem od 1996. godine do današnjeg dana ponovo napravili više od 640 porušenih džamija od 1992.-1995. godine", rekao je Smajić, dodavši kako Bošnjaci nisu porušili nijednu crkvu niti sinagogu, te da svima mogu pogledati u oči.
Tačno je da je “Ovo veliki dan za džemat Ilidža” koji je počeo sa radom 1996. godine, ali je velika laž, izjava zamjenika reisu-l-uleme Huseina ef. Smajića da su ilidžanske džematlije “stanovnici Ilidže (ovdje se misli na stanovnike mjesne zajednice Ilidža) “nekada davno morali ići u općine Centar i Stari Grad kako bi obavili molitvu”, kad je istorijska istina da na Ilidži (ovdje se misli na Ilidžu kao opštinu) vjekovima postoje džamije u Butmiru, Hrasnici i Rakovici, a desetinama godina postoje džamije u Lasici i Kovačima.
Logična je ocjena zamjenika reisa da je na Ilidži danas “…vrijeme slobode…” za ilidžanske Bošnjake, koji izgradnjom džamija zadovoljavaju svoju legitimnu i legalnu potrebu “da se zna da ovdje žive muslimani “dobri ljudi koji izgradnjom džamija nikoga ne ugrožavaju ni u materijalnom niti u duhovnom smislu”.
Nešto lično. I ja sam jedan od dobrih ilidžanskih Srba, dobar čovjek koji se ponosi sa svojom finansijskom i ljudskom podrškom za izgradnju Centralne džamije u Sokolović koloniji i Crkve sv. Vasilija Ostroškog u Istočnom Sarajevu i obnovi Katoličke crkve Uznesenja Marijina na Stupu.
Nisam bi u sitauciji da finasijski i ljudski podržim izgradnju hriščanskih vjerskih objekata na Ilidži, jer su posljenje vjerske objekte katolički i pravoslavni vjernici izgradili u devetanaestom vijeku. Katolička crkva Uznesenja Marijina na Stupu, izgrađena je 1892. godine, a Crkva sv. Save u Blažuju završena je 1897.godine.
Pitam se da li u ovih 125 godina , koje su protekle od vremena kada su hriščani koristeći blagodati tadašnjeg vremena slobode, na kraju devetnaestog vijeka izgradili svoje zadnje vjerske objekte , postojalo vrijeme slobode na Ilidži za katoličke i pravoslavne vjernike za izgradnju hriščanskih vjerskih objekata. Mala je vjerovatnoća (usput da napomenem da su hrićani i bili večinski vjernici u gotovo svih ovih 125 ilidžanskih godina slobode), da oni nisu imali i izrazili želju da grade svoje vjerske objekte!
U ovih 125 ilidžanskih godina slobode izgrađene su ili obnovljene u dvadesetom vijeku džamije u Butmiru, Hrasnici, Kovačima. Sokolović Koloniji i Rakovici, gdje je uvijek u večini živjeli muslimanski vjernici a izgrađene u dvedesetprvom vijeku, u Blažuju, Osijeku, Vreocima, Lužanima, Pejtonu, Otesu, Stupu I, Stupu II, Kasindolskoj ulici i u Doglodima, gdje su do dvedesetprvog vijeka u večini živjeli hriščanski vjernici.
Sve ovo, ova izgradnja džamija na Ilidži, mi je dokaz iskonske potreba muslimana, koju je izrekao zamjenik reisa-l-uleme Huseina ef. Smajića da izgradnjom džamija muslimani žele da pokažu i dokažu da se „zna da ovdje (na Ilidži) žive muslimani“.
Otvaranju Centralne džamije na Ilidži prisustvovali su između ostalih i sarajevsku muftija Enes ef.Ljevaković, glavni sarajevski imam Ferid ef.Dautović, premijer Kantona Sarajevo Dino Konaković i naćelnik opštine Ilidža Senaid Memić. I ove činjenice potvrđuju da na Ilidži i Sarajevu žive muslimani!
Na otvaranju džamije u Sokolović Koloniji ,prije rata, sjedili su za svečanim stolom, gosti na ručku, reformisti Tadej Mateljan, Sejfudin Tokić i Dušan Šehovac, sa svojim raznolikim identitetima.
Očekujem uskoro otvaranje nekog novog objekta, a da nije džamija, na Ilidži, kome će prisusvovati značajne gradske i opštinske ličnosti sa različitim identitetima. Neki novi objekat, ljudsko djelo koji će i na taj način pokazati da na Ilidži žive muslimani, jer ne mislim da su samo vjerski objekti i vjera dokaz postojanja određenih identiteta. Bošnjaci kao i drugi narodi imaju više identiteta!
Hoće li se u vrijemenu slobode koje će nadam se dugo trajati, na Ilidži izgraditi i otvoriti neki novi objekti koji će dati na znanje svijetu i narodu da na tu žive pripadnici i drugih naroda i vjera?