
Vijesti
Hoće li izbiti novi rat na Balkanu?
Članak iz "Foreign policy" časopisa koji je izrevoltirao Dodika
Nakon dvadesetogodišnjeg mira, Republika Srpska prijeti da razori sporazum koji je Bosnu i Hercegovinu čuvao od novih sukoba. Zapad to mora zaustaviti.
Izgubljena u kakofoniji međunarodnih vijesti o ruskim napadima u Siriji i navalom izbjeglica na Balkan prema svojoj finalnoj destinaciji - Zapadnoj Evropi, pojavljuje se kriza u Bosni i Hercegovini, na jugoistočnoj granici Evropske unije. I ovdje je moskovski nestašluk imao uticaja.
21. novembra se obilježava
dvadesetogodišnjica Dejtonskog miovnog ugovora, koji je okončao troipogodišnji
brutalni rat između Srba, Hrvata i Bošnjaka. U Dejtonu (Ohajo) Ričard Holbruk je
postigao diplomatsku pobjedu koja je okončala konflikt i napravila temelje
održive države. Dejtonski sporazum je takođe kreirao instituciju nadzora zvanu
Visoki predstavnik, koji ima zaduženje da nadgleda sprovođenje sporazuma. Do
današnjeg dana, Bosna je jedan od rijetkih primjera relativno uspješnog
postkonfliktnog izgrađivanja države. Godišnjica bi trebala biti vrijeme za
slavlje.
Nažalost, to se možda i neće
desiti. Dejtonski sporazum je kreirao dva visoko autonomna entiteta unutar
zemlje: Bošnjačko – Hrvatsku federaciju i entitet sa većinskim srpskim
stanovništvom – Republiku Srpsku. Milorad Dodik, predsjednik RS, planira da
15-og novembra naruši sporazum sprovodeći referendum koji mnogi vide kao
referendum o nezavisnosti.
Planirani plebiscit ima samo
jedno pitanje: “Da li prihvatate nametnute
zakone visokih predstavnika u prošlosti, posebno o Sudu i Tužilaštvu BiH, te da
li prihvatate da se u RS primenjuju odluke tih pravosudnih institucija?" Ovakvo
pristrasno pitanje nudi samo jedan pravi odgovor. Referendum će Dodiku
dati političku i legalnu podršku da
naredi institucijama Republike Srpske – od Vladinih do poreskih institucija- da
se prestanu povinovati sudskim odlukama i presudama, te da opstruiše rad
tužilaštva. Ovo bi izbrisalo posljednjih 20 godina progresa i započelo
uništenje državnog poretka. I dok se referendum odnosi na Sud i Tužilaštvo,
njegove destruktivne namjere imaju tendenciju deklaracije nezavisnosti. Ako iko
sumnja u ovo, podsjetimo ga da je Dodik najavio da će održati referendum o
otcjepljenju 2018. godine.
2008.
Vašington je prepustio Briselu staranje o BiH, kada je došao međunarodni
predstavnik Kristijan Švarcšiling, koji je javno izjavio da će odstupiti,
odnosno dići ruke od miješanja u unutrašnje stvari zemlje. Održao je svoje
obećanje. EU je napustila funkcionalni model međunarodnog nadzora koji je
kreirao stabilne državotvorne uspjehe, baš u trenucima kada su demokratske
reforme uzimale maha. Odmah nakon toga, Bosna je krenula silaznom putanjom.
Dodik,
koji je u tim trenucima bio premijer RS, počeo je koristiti nacionalističku
retoriku, sa prezirom govoreći o Bošnjacima. I ne samo to. Dodik je učestalo
govorio i kako je država uspostavljena Dejtonom samo privremena. Tokom sljedećih
devet godina, on je koristio ustavna ovlašćenja Republike Srpske i Srba u
državnim institucijama da blokira ili vrati unazad dostignute reforme i oslabi
državne institucije. Sistematično je napadao Upravu za indirektno oporezivanje,
Elektroprivredu BiH, državni sud i tužilaštvo, graničnu policiju itd.
Dodik je 2011. prijetio sličnim referendumom,
ali je tada privremeno odustao nakon što ga je Brisel omekšao uspostavljajući “Strukturalni
dijalog”, koji se činio kao birokratski pokušaj da se otupi oštrica Republike
Srpske. Nije urodio plodom. Dodikov animozitet prema pravnom sistemu na
državnom nivou izgleda da potiče od njegovog straha od nezavisnog pravosuđa i
potencijalnih presuda za korupciju.
Jedina osoba koja posjeduje
legalno pravo da opozove Dodikov referendum je sadašnji Visoki predstavnik
Valentin Incko, ali se on distancirao od bilo kakvog miješanja, na preporuku
Vašingtona i Brisela. Na Dodikove posljednje provokacije, EU još nije
formulisala odgovor koji bi ga ubijedio da otkaže referendum. Neki međunarodni
zvaničnici smatraju da je ovo samo još jedan Dodikov adut za pregovore, dok se drugi nadaju da će
Beograd intervenisati i primiriti Dodika, ignorišući činjenicu da Srbija RS
smatra za najveći spoljnopolitički uspjeh, nadajući se da će gubitak Kosova
nadoknaditi dobitkom Republike Srpske.
Moskva je podržala RS u ovim
provokacijama. Ruski ambassador u Bosni i Hercegovini, Pjotr Ivancov, izjavio
je da je referendum unutrašnja stvar svake zemlje, i izrazio je svoje simpatije
prema srpskom stavu o pravosuđu. Ruski ambasadori su bili karakteristični u
odbijanju da podrže međunarodnu zajednicu u njenim pokušajima da zaustave
Dodika da razdori Bosnu, kao i sprječavanje njenog evroatlantskog puta. U julu
ove godine, Rusija je na rezoluciju o Srebrenici uložila veto u Savjetu
bezbjednosti. Ovom rezolucijom se masakr više od osam hiljada Bošnjaka želio
opisati kao genocid. Sada postoji pitanje da li Rusija uopšte podržava
suverenitet i teritorijalni integritet BiH?
Podržavajći Dodika, Putin je
uspio da stvori problem Zapadu, ne moravši da uloži ni resurse ni diplomatske
napore. Šablon je poznat. Od Abhazije u Gruziji, Transnistrije u Moldaviji, do
najnovijeg slučaja Krima i istočne Ukrajine. Rusija traži način da spriječi zadiranje
Zapadnih zemalja u regione na koje gleda kao istorijski svoje, a koje je
izgubila nakon pada Berlinskog zida. Čini se da kada Moskva ne uspije iskontrolisati
određenu teritoriju, potrudiće se da stvori nestabilnu klimu koja će spriječiti
EU, SAD i NATO da upravo tu stvore neko uporište. Ovo se posebno odnosi na
Balkan, na koji Rusija gleda kao svoju tradicionalnu sferu uticaja. Kako se
susjedna Crna Gora sada približava članstvu u NATO-u, Moskva želi da podvuče
crtu protiv daljeg napredovanja Zapada u ovom regionu.
Zvaničnici koji razumiju krhkost
u Bosni su zabrinuti, sa dobrim razlogom. Incko je poslao izvještaj Savjetu
bezbjednosti UN-a 4.–og eptembra
navodeći da Republika Srpska "jasno krši" Dejtona i uz napomenu da
ako dosadašnji tok akcije nastavi da bude nekontrolisan, "da će biti
povećati rizik micanja (BiH) prema raspadu, "sa" značajnim posljedicama na međunarodni mir i bezbjednost. " Američka Ambasada u Sarajevu je izjavila
da su „uznemireni“ zbog referenduma,
ističući da on predstavlja prijetnju za „sigurnost, stabilnost i prosperitet Bosne
i Hercegovine.“ Slično tome, sedam od osam stranih ambasada u BiH, koja čine
upravni odbor Savjeta za implementaciju mira - nadzornog tijela za mirovni sporazum - izjavilo je u julu da
referendum predstavlja „temeljno kršenje“ Dejtonskog sporazuma. (Ne iznenađuje
da je Rusija odbila potpisati ovu izjavu). Ali upozorenja nisu dovoljna. Zapad
sada mora spriječiti Rusiju da koristi Dodikov nacionalistički program destabilizacije
Balkana i stvoriti još jedan sukob.
S obzirom na nemire u EU koja ima
i veće probleme, samo snažan i robusan američki angažman može preduhitriti nadolazeći kolaps u BiH - i ulazak Rusije u
vakum. Do 2006, glavni instrument politike međunarodne zajednice bio je Visoki
predstavnik, koji posjeduje dio izvršne vlasti u skladu sa Dejtonskim sporazumom. Ali ta ovlašćenja atrofirala su nakon 2005. godine,
uglavnom zbog nedostatka volje među članicama EU. Moskva, kao i Republika
Srpska, su protiv njihovog korištenja. Međunarodne
mirovne snage uspostavljanjem
Dejtonskog sporazuma smanjile su broj vojnika sa 60.000 na manje od 600. Naizgled, opcije
koje gledaju širokogrudno prema Zapadu su ograničene. Zapad mora pronaći novi način da vrši uticaj
u Bosni. To će zahtijevati značajnu
energiju i angažman, ali je
daleko od nemogućeg. Prvo, kao garant Dejtonskog mirovnog sporazuma, Sjedinjene
Američke Države trebaju imenovati posebnog izaslanika za regiju, okupiti
zapadni savez i koristiti diplomatska sredstva da osujete Dodikove planove.
Drugo, ovlašćenja Visokog predstavnika moraju biti obnovljena. Treće, Zapad
treba koristiti finansijske, administrativne i kaznene sankcije protiv bosanskih
političara koji krše Dejtonski sporazum. Četvrto, i najvažnije, posebni
izaslanik mora revidirati Dejtonski sporazum s namjerom da ga koriguje u
potpunosti.
Zapad ima još jednu kartu za igru. Ako Dodik krene dalje ka referendumu,
to će biti flagrantno kršenje Dejtonskog sporazuma, koji je garant legaliteta i
legitimiteta Republike Srpske. Ako
odluči odustati od Dejtona, onda
Republika Srpska legalno gubi legitimitet i postaje lažni entitet zasnovan na
genocidu. Međunarodna zajednica bi onda
trebala da reaguje i ukine Republiku Srpsku.
Istina, veće angažovanje međunarodne zajednice zahteva
napor . Ali čekaj- i-vidi pristup će se pokazati mnogo gori. Bošnjaci i Hrvati su ratovali 1992. godine kako
bi BiH održali zajedno, a nema naznaka da bi danas bili spremni pustiti Republiku Srpsku bez borbe. Ukoliko bi izbio
sukob, to bi se osjetilo širom Balkana. To bi se moglo preliti na Kosovo, jug
Srbije i Makedoniju. Prelivanje tenzija iz Bosne bi moglo poremetiti
tekuće razgovore između Beograda i Prištine o normalizaciji odnosa. To bi moglo
donijeti povratak etničkog čišćenja iz 1990-ih i ponovo prouzrokovati lavinu
izbjeglica. Dalje, moglo bi radikalizovati bosanske umjerene muslimane , koji
su pod sve većim pritiskom od ekstremističkih elemenata, rizikujući stvaranje ljutitih minu država s
većinskim muslimanskim stanovništvom direktno na granici EU-a.
Vašington odmah mora da odluči (što prije – to bolje) da
li će djelovati proaktivno da održi Bosnu i Hercegovinu zajedno i Balkan
stabilnim - ili će dozvoliti da Moskva postavlja pravila . Čekanje je isto što
i dozvoliti da Balkan preraste u region
obnovljene nestabilnosti i sukoba. I Sirija je pokazala da izbor koji se ogleda
u čekanju sa sobom nosi značajnu cijenu, onu koji ratom umorni Balkan ne bi
trebalo da plati.
Preveo i prilagodio: Stefan Blagić