EU integracije BiH
Šta podrazumijeva fleksibilizacija tržišta rada
Svjedoci smo da se u zadnje vrijeme sve češće čuju izjave domaćih političara kojima se najavljuje donošenje novog zakona o radu u RS. Petar Đokić, ministar rada i boračko-invalidske zaštite, još u januaru je najavio da bi novi zakon mogao biti donesen i prije početka izborne kampanje „ukoliko bude spremnosti socijalnih partnera“, ali te spremnosti nije bilo.
Predstavnici sindikata odlučno odbijaju novi zakon i navode da je aktuelni Zakon o radu sasvim dobar i da predstavlja minimum ispod kojeg se ne može ići u smislu zaštite prava radnika. Predstavnici Unije udruženja poslodavaca tada su najavili svoje povlačenje iz kolektivnog ugovora ukoliko se novi zakon ne donese.
Admir Čavalić, asistent na Ekonomskom fakultetu u Tuzli i
direktor udruženja „Multi“, kaže da je reforma moguća, prije svega kroz izmjene
Zakona o radu, što će se vjerovatno i dijelom desiti pod uticajem MMF-a.
- To treba otvoreno podržati jer će ljevičarski pokreti i
sindikalne organizacije pokušati na sve načine stopirati ili minirati potrebne
reforme, a sa ciljem zadržavanja trenutno nezasluženih tržišnih pozicija za
određene članove našeg društva. Zakon o radu treba da omogući bolju tržišnu
pokretljivost, konkretno lakše zapošljavanje i otpuštanje, zatim reduciranje
moći kolektivnih ugovora i sindikalnih organizacija, te minimizirati
administrativne postupke i nepotrebne troškove pri procesu zapošljavanja. Bosna
i Hercegovina je prema aktuelnom KPMG izvještaj među prvima u svijetu po
stepenu (para)fiskalnog opterećenja rada, tako da je potrebno što prije
pokrenuti procese koji će omogućiti radnoj snazi da se prilagodi prisutnim
opterećenjima, kaže on.
Na pitanje kako to tačno veća fleksibilnost radne snage i
tržišta mogla da utiče na povećanje zaposlenosti on kaže da liberalizacija i
deregulacija tržišta rada neminovno vode ka većoj fleksibilnosti tržišta, što
na dugi rok ima uticaja na smanjivanje nezaposlenosti. „Fleksibilnost omogućava
bolju pokretljivost na tržištu odnosno efikasnost procesa tržišnog mehanizma.
Uklanjanjem tržišnih barijera otvara se veći prostor za zapošljavanje postojeće
i nove radne snage. Ovo naročito važi za nezaposlene mlade osobe koje predstavljaju
najranjiviju kategorija na tržištu rada, upravo zbog postojanja brojnih
barijera na istome. Nažalost, Bosna i Hercegovina sa 57,9% nezaposlenih mladih
spada u red evropskih zemalja sa najvećim izazovima u vezi problema
nezaposlenosti mladih. Zbog toga moramo ukloniti barijere i bezpotrebne
regulacije kako bi se unaprijedila pokretljivost mladih na tržištu rada, ali i
ostatka populacije nezaposlenih osoba“, navodi Čavalić
U Srbiji je Saša Radulović, bivši ministar privrede, pokušao da progura svoj prijedlog zakona o radu kojim bi se tržište rada ove zemlje učinilo fleksibilnijim, ali to nije prošlo što zbog toga što ni u vladi nije imao dovoljno podrške što zbog jakog otpora sindikata.
- Slučaj bivšeg ministra Radulovića je pokazao da u Srbiji,
ali i regionu, postoje snažni i dosta dobro organizovani interesi pojedinaca
koji ne žele dozvoliti povećanje fleksibilnosti tržišta rada tj. otvaranja
mogućnosti zapošljavanja za novu radnu snagu. Riječ je prvenstveno o
predstavnicima sindikata čija je jedina misija očuvanje radnih mjesta postojeće
radne snage, uz osiguravanje vlastitog probitka. Ekonomski, bez obzira na to koju
školu ekonomije slijedili, moć sindikata predstavlja ogroman problem za
ekonomiju, što se može vidjeti na primjeru brojnih evropskih država poput
Francuske npr. Štetnost sindikata je neupita, o čemu se uči već na prvim godina
ekonomskih fakulteta širom svijeta, odnosno o čemu piše i velikan poput
Samuelsona u svom udžbeniku o osnovama ekonomije. Djelovanje ministra
Radulovića je bilo usmjereno direktno protiv sindikalnog uticaja, što je očito
zasmetalo mnogima i zbog čega nužno potrebne reforme nisu implementirane. Iz
navedenog možemo naučiti da je potreban širi društveni konsenzus kako bi se
usvojile potrebne reforme usmjerene u pravcu liberalizacije i deregulacije
tržišta rada. Mediji, građani i šira javnost moraju razumijeti zašto su
navedeni procesi bitni za naše društvo. Shodno tome, postoji veliki izazov za
ekonomiste koji moraju što bolje predstaviti ekonomske argumente koji neće biti
obojeni popularnim rješenjima i inače političkim popularizmom.
Razbijanje mitova i predrasuda
U svojoj knjizi „23 stvari koje vam nisu rekli o kapitalizmu“ korejski
ekonomista Ha Joon Chang kaže da se 95% ekonomije zasniva na zdravom razumu
koji je zakomplikovan ekonomskim žargonom i tehničkim izrazima, stoga je činjenica
da u državi gdje većina žena na razgovoru za posao kod privatnih poslodavaca usput
čuje pitanje da li je udata i da li misli rađati objašnjenje da „lakše otpuštanje vodi ka
lakšem zapošljavanju“ jednostavno teško dopire do ljudi.
- To što smo zabranili neke stvari ili jednostavno otežali
njihovo izvršavanje ne znači da se one dešavaju. Otpuštanja se dešavaju
svakodnevno, bez obzira koliko krut bio Zakon o radu. Slično važi i za
formiranje nadnica. Postojanje minimalnih nadnica od nekih 350 KM neto ne znači
da u BiH nema osoba koje primaju niže od toga i slično. Dakle, potrebno je da
razbijemo predrasude i mitove o tome da će uslijediti masovno otpuštanje
ukoliko se poslodavcima omoguće uslovi za navedeno. Brojni su arugumenti u
prilog tome i dolaze iz različitih oblasti ekonomske nauke, od marketinga koji
kreira nevidljivi kodeks ponašanja poslodavaca na tržištu pa sve do menadžmenta
ljudskih resursa koji zagovara ulaganje u postojeću radnu snagu sa ciljem održavanja
konkurentske prednosti kompanije. Šumpeterovski kazano, otkaz slijedi za sve
one koji su višak uslijed neminovnih procesa kreativne destrukcije na tržištu,
dok će ostali i te kako unaprijediti vlastiti status. Dodajmo i to da tržište
kažnjava bilo kakav oblik diskriminacije radnika, o čemu je pisao ekonomski
nobelovac Milton Friedman, dok dugoročno nagrađuje vrline, što potvrđuju
istraživanja D. McCloskey, tvrdi Čavalić i dodaje da uspostava vladavine prava
i djelovanje pravne države predstavljaju conditio sine qua non ekonomskog
razvoja i prosperiteta Bosne i Hercegovine.
Na ovo već duži niz godina,kaže on,
upućuju sve propale privatizacije u državi koje su na desetine hiljada obespravljenih
i gladnih radnika ostavile na ulicama.
- Javnost nastoji ubjediti da je izvršna vlast odgovorna za
rješavanje privatizacijskih problema, apsolutno zanemarajući rad sudova i
ostalih pravnih organa u državi. Država jeste sposobna za uspostavu vladavine
parava, naročito uz pomoć Evropske unije i ostalih zemalja partnera, ali opet
naglašavam, postojanje interesa kojima ne odgovara takvo stanje značajno
otežavaju mogućnost bilo kakve promjene.
On dodaje da je osnovna funkcija države odnosno razlog njenog nastajanja i
postojanja upravo kreiranje pravnog okvira za nesmetano održavanje tržišne
utakmice.
- Oko ove činjenice se slaže većina ekonomista, jer kako
primjećuje profesor Pennington, većina ekonomista slobodnog tržišta nisu
anarhisti. Kod nas se država bavi sa svim mogućim problemima, ali uvijek
zaobiliazi ono najvažnije, a to je održavanje vladavine prava kroz mehanizme
djelovanja pravne države tj. stabilnu i krajnje predvidivu zakonodavnu i
efikasnu sudsku vlast.
Na pitanje koliko donošenje novog zakona o radu koje nas, kako svi
najavljuju, očekuje, uopšte može biti produktivno bez jakog pravnog sistema i
zar to neće biti državna legitimacija nasilja koji neki privatnici svjesno
sprovode on kaže da je mišljenja da moramo ići korak po korak, što
podrazumijeva da se reforme tržišta rada obave čim se kreira potrebni politički
konsenzus odnosno obezbjedi postojanje političke volje.
- Nakon toga, možemo razgovarati o potrebnim zakonskim
izmjenama kako bi se navedeno doista implementiralo u praksi. Privatni sektor
je svakodnevno izložen teroru države tako da sumnjam kako bi fleksibilnije
tržište rada dovelo do nekih promjena u tom pravcu. Uspjesi stranaka desnog
centra i centra na nedavno održanim opštim izborima u BiH upućuju da ipak
postoji nade za promjene jer navedene bi trebale, barem deklarativno, slijediti
ideje ekonomskog liberalizma. Iako rezultati istraživanja bračnog para Arapić
ukazuje na to da je u BiH većina politički stranaka socijalistički nastrojena
kada govorimo o ekonomiji, aktuelne najave smanjivanja fiskalnih opterećenja,
kao i snažno lobiranje inostranih organizacija daju nadu za promjenu postojećeg
stanja na polju političkih ideja u BiH.
Zaštita čovjeka, a ne radnog mjesta
Marko Martić iz Centra za istraživanje GEA kaže da kada se
govori o reformama tržišta rada u zemljama EU veoma je važno napomenuti i to da
je većina njih usvojila koncept liberalizacije tržišta rada pod nazivom flexicurity, što znači djelovanje ka
većoj fleskibilnosti tržišta, ali uz istovremeno osiguranje većeg stepena
socijalne zaštite i provođenje aktivnih politika zapošljavanja.
- Danska je bila rodonačelnik ovog koncepta još 90-ih
godina prošlog vijeka da bi flexicurity
kasnije bio prihvaćen i usvojen od mnogih drugih zemalja članica. Iako danas
postoje brojne rasprave među stručnjacima o uspješnosti ovog koncepta, njegova
neosporna vrijednost je u tome što težište svog djelovanja stavlja na zaštitu
čovjeka (osobe) a ne na zaštitu radnog mjesta.
Admir Čavalić podvlači činjenicu da većina političkih stranaka svoju moć
gradi upravo na zapošljavanju u javnim preduzećima i državnoj administraciji.
Tome svjedoće i podaci koji ukazuju da je za razliku od privatnog sektora,
tokom najtežih godina ekonomske krize u BiH, rasla zaposlenost u javnom
sektoru. Gotovo svaki treći radnik u BiH radi za državu, dok još na stotine
hiljada ostalih zavise od nje.
- Ovakvo stanje za krajnje zabrinjavajuće iz pozicije
donošenja promjena na tržištu rada. Moguće je da političke strane ne teže
kresanju administracije ne zbog izbornih manipulacija, već i zbog prisutnog
straha od reakcije radnika u državnom sektoru. Ne zaboravimo da je riječ o
radnicima sa dužom tradicijom sindikalnog organizovanja, uz mogućnost
blokiranja ključih sektora djelovanja države – kaže on.
Produktivnost u BiH dva i više puta niža u odnosu na EU
Na produktivnost rada utiče niz faktora, kaže Martić, počev
od stepena tehnološkog razvoja, organizacije poslovanja unutar preduzeća,
uslova rada i radnog okruženja pa sve do
motivacije i angažmana samih radnika.
- Jedan od pokazatelja produktivnosti (npr. BDP po satu
rada) ukazuje na to da je produktivnost u BiH dva i više puta niža u odnosu na
EU članice. Ako s druge strane gledamo vrijeme koje zaposleni u BiH godišnje
provede na poslu, onda je to u nekim EU okvirima, između 1.500 i 1.800 sati
godišnje (kuriozitet je da po tom pokazatelju Grci „rade“ mnogo više od
Nijemaca, 2.000 sati godišnje u odnosu na 1.350 koliko, primjera radi, u
prosjeku godišnje na poslu provedu Nijemci). To znači da mjere u pravcu
podizanja produktivnosti rada podrazumijevaju istovremeno djelovanje na sve
gore nabrojane faktore, ne samo na jedan od njih.
On kaže da potreba za većom fleksibilnošću tržita rada je
pitanje koje se već nekoliko godina konstantno provlači uporedo sa inicijativom
za izmjenama postojećeg Zakona o radu, prije svega od strane poslodavaca i
predstavnika međunarodnih organizacija. Ovi zahtjevi se temelje na iskustvima razvijenih
evropskih zemalja koja pokazuju da manje rigidno radno zakonodavstvo po pravilu
doprinosi boljoj dinamici na tržištu rada i većoj produktivnosti, navodi on.
- Kada govorimo o RS i BiH u svjetlu najavljene
fleksibilizacije tržišta rada onda treba ukazati na jednu specifičnost koja se
ogleda u tome da je kroz postojeće radno zakonodavstvo dobar dio funkcije
socijalne zaštite sa države prebačen na poslodavce. Zbog toga treba razumjeti
zahtjeve poslodavaca da se oslobode tog neprirodnog tereta kako bi bili
konkurentniji na tržištu. S druge strane, u situaciji kada država nema
kapacitete da preuzme taj dio odgovornosti i obezbijedi viši nivo socijalne
zaštite za one koji potencijalno ostanu bez posla, te u isto vrijeme provede
aktivne politike zapošljavanja, sav teret najavljene liberalizacije tržišta
rada podnijeće radnici. U tom kontekstu strahovi radnika jesu opravdani jer
liberalizacija tržišta rada u sadašnjim okolnostima, kada nisu ispunjene ostale
pretpostavke, mogla bi za njih imati više štete nego koristi. Nažalost, sve dok
država bude oklijevala da uradi svoj dio posla po ovom pitanju, priča o
liberalizaciji tržišta rada će samo dodatno podgrijavati tenzije između ostala
dva aktera socijalnog dijaloga, predstavnika radnika i poslodavaca.
autor: Frontal