Vijesti
BiH potpuni vladar svog neba od kraja 2015.
BiH će do kraja novembra ove godine od Srbije i Hrvatske preuzeti srednji sloj vazdušnih koridora iznad BiH, koji se odnose na letove do 10.000 metara visine, a ostatak vazdušnih koridora iznad te visine do kraja naredne godine.
Ovo je "Nezavisnim" potvrdio Dželal Hasečić, v.d. zamjenika direktora Direkcije za pružanje vazdušnih usluga BiH (BHANSA), uz napomenu da BiH već kontroliše prilaznu kontrolu leta, koja se odnosi na poletno-sletne operacije i toranjsku kontrolu, odnosno kretanje aviona po aerodromima u BiH.
Prema njegovim riječima, tvrdnje da BiH gubi 15 miliona evra svake godine zato što njeno nebo ne kontrolišu bh. kontrolori, već kontrolori iz Srbije i Hrvatske, nisu tačne. Kako on tvrdi, BiH dobija novac preko EUROCONTROL-a, Evropske agencije za kontrolu vazdušnog saobraćaja, za operacije koje sprovodi - poletno-sletne i toranjske - te za plate zaposlenih, projekte koje sprovode, treninge i kreditna sredstva koja se otplaćuju.
"Da u ovom trenutku BiH u potpunosti kontroliše svoje nebo, ne bi dobijala ni feninga više od onoga što sada dobija zato što je princip naplate tih sredstava vezan za troškove koje možete napraviti i koje možete ispostaviti onom ko vas plaća, odnosno EUROCONTROL-u. Ovo nije sistem profitne organizacije, nego princip po kojem se prihvataju samo troškovi koji nastanu, na primjer da se isplate plate zaposlenima, pokriju materijalni troškovi i slično", naglasio je on.
Drugim riječima, ako je ovo što Hasečić kaže tačno, i kada BiH bude u potpunosti kontrolisala svoje nebo, dobijaće isti iznos novca kao što ga sada dobija - oko 20 miliona evra - koji se, kako je pojasnio, može promijeniti samo u zavisnosti od rasta ili pada broja letova, odnosno nastalih troškova koji se mogu ispostaviti EUROCONTROL-u.
"Mora javnost da shvati da BiH ne može dobiti nijednog feninga više. Iznos će rasti ako bude rastao broj saobraćaja, ali u ovom trenutku naši kapaciteti kojim raspolažemo su ti koji nam obezbjeđuju koliko dobijamo novca i ne može više od toga. Ove godine je to 20 miliona evra, a naredne godine očekujemo više novca, jer očekujemo porast broja operacija od deset do 15 odsto", naveo je on.
Netačni su, tvrdi on, i medijski napisi da bh. kontrolori, inženjeri i ostalo osoblje BHANSA dobijaju plate, a ne rade ništa. Kako on kaže, ti ljudi sprovode obuke i pripremaju se za preuzimanje kontrole, a njihove troškove ne plaća BiH, nego Evropljani. Da tih troškova nema, objasnio je, ne bi BiH mogla ni da povuče taj novac, jer se novac dobija isključivo na osnovu realnih troškova.
Podsjećamo, jedan od najvećih kritičara BHANSA je Omer Kulić, predsjedavajući Savjeta BHANSA, koji tvrdi da se već nekoliko godina namjerno odugovlači proces preuzimanja kontrole vazdušnog saobraćaja BiH, i da su glavni organizatori u Zagrebu i Beogradu, koji bi, kako on tvrdi, najviše izgubili ako ne bi dobijali novac na ime troškova kontrole vazdušnog prostora BiH. Juče nam je Kulić u kratkom telefonskom razgovoru rekao da se nalazi u Makedoniji na službenom putu i da se u BiH vraća u ponedjeljak.
"Iako i u Srbiji i u Hrvatskoj svi kažu da žele i da su spremni da se izvrši ta primopredaja, kad se sve spusti na operativni nivo, nastaju problemi. Nema tu nacionalizma, samo su u pitanju pare. Oni neće da se odreknu novca koji uzimaju bez imalo ulaganja. I oni lobiraju da se taj proces ukoči. Ja sam protiv svih njih koji koče. Ali ja im svima kažem da ću se izboriti. Mi ćemo taj posao uraditi", rekao nam je Kulić kada smo prošli put s njim razgovarali.
Podsjećamo, cijeli proces uspostavljanja bh. agencija za civilni vazdušni saobraćaj započet je još 2005. godine. Iako su najmanje pet puta najavljivali da će BiH preuzeti kontrolu, to se nikad nije desilo jer su dati rokovi uvijek bili kršeni.
Sarajevski aerodrom najbolji u BiH
Aerodrom Sarajevo je u junu opslužio 74.976 putnika, pokazuju posljednji dostupni podaci Direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu BiH.
Prema tim podacima, slijede aerodrom Tuzla sa 12.195 putnika, aerodrom Mostar sa 9.288 putnika, te Banjaluka sa samo 2.797 putnika.
U prevoženju tereta najbolji je aerodrom Tuzla sa 1.296 tona, zatim aerodrom Sarajevo sa 150 tona, dok Mostar i Banjaluka nisu imali kargo letove na svojim aerodromima.
Aerodrom Banjaluka popravio je svoje rezultate od ranijih godina, i to nakon što je "Air Srbija" otvorila letove ka Beogradu.
izvor: Nezavisne