EU integracije BiH
Razvoj turizma po ugledu na Sloveniju
Slovenije površinom nije velika zemlja, ali ako ćemo je mjeriti prema turističkom razvoju i prihodima koje dolaze od ove grane privrede spada među one na koje bi se BiH po svojim potencijalima mogla ugledati. Često se čuje kako su Slovenci pametni, znaju da koriste svoje resurese, »da upakuju i prodaju sve živo“, ali ni nama niko ne brani da na privlačan i turistima zanimljiv način brendiramo i predstavimo prirodne, kulturne, banjske i dr. kapacitete.
Prirodno najbogatija država u Evropi
Izvanredna turistička ponuda Slovenije u prvom redu je u prepletu velikih prirodnih bogatstva, što je Sloveniji daje veliku raznolikost i šarolikost. Alpe na sjeveru i sjeverozapadu Slovenije, Pohorje na sjeveroistoku, Panonska ravnica na krajnjem istoku, vinorodni brežuljci i izvorišta termalnih voda na jugoistoku te Kras i Jadranska obala na jugu i jugozapadu daju osnovu
prirodnim ljepotama Slovenije, koje su u velikoj mjeri od prirode dani, koju Slovenija svjesno i planski nastoji očuvati, tako u turizmu kao i u drugim sektorima. Za Sloveniju zelena boja utkana je u sva strateška razmišljanja o budućem razvoju turizma i privrede u državi.
Trećina njenog cjelokupne teritorije je zaštićena u okviru evropske mreže zaštićenih prirodnih područja Natura 2000, a brojna dragocjena područja proglašena su prirodnim parkovima i rezervatima – Slovenija u okviru širih zaštićenih područja ima jedan nacionalni park, tri regionalna i 44 pejzažna parka, a u okviru užih zaštićenih područja 52 prirodna rezervata i 1 217 prirodnih spomenika.
U Sloveniji je šumama prekriveno gotovo 60 odsto teritorija, čime je Slovenija u samom vrhu među evropskim državama. U slovenskih šumama, recimo, još uvijek rastu jestive gljive, a u njima je takođe i najveća populacija medvjeda. Prašuma je od glavnog grada udaljena samo 60 kilometara. S više od 22 hiljada životinjskih i biljnih vrsta Slovenija spada među prirodno najbogatije države u Evropi. Kako su raznolike biljne i životinjske vrste u Sloveniji, potvrđuje činjenica da Slovenija obuhvaća samo 0,004 % površine Zemlje, a na njenom teritoriju živi više jedan odsto svih vrsta živih bića i više od dva odsto vrsta kopnenih i slatkovodnihbića.
Slovenija, površine od samo oko 20 hiljada km2, ima ukupno čak 28 hiljada
kilometara vodotoka i više od 1300 jezera. Po količini riječne vode po
stanovniku je među najbogatijim državama u Evropi. Slovenija je takođe i
pomorska zemlja – istina sa samo 46 kilometara obalnog pojasa, a
petina njene jadranske obale isto je tako zaštićena.
Zeleni, plavi i bijeli sportovi
Slovenija osim što ima velika prirodna bogastva, je aktivna kako po prirodi tako i po duši. Njena raznovrsnost nudi mogućnosti svima, koje bole zelene, plave i bjele sportove:
- Zeleni sportovi. Po Sloveniji je isprepleteno
oko 10 hiljada km označenih pješačkih i planinarskih staza, a za vožnje
biciklom posebice je primjereno 14 područja koja su ispunjena standardnim
biciklističkim destinacijama. Slovenija ima desetak golf igrališta na razgibanim
terenima različitih pokrajina, brojne uređene adrenalinske parkove, na
raspolaganju su konjički centri i staze za jahanje, a učiti jahati možete
i u Lipici, kolijevci svjetski poznatih lipicanera. Slovenija je poznata i po
centrima za jedriličarsko padobranstvo.
- Plavi sportovi. Za ljubitelje divljih
voda rijeka Soča je jedan od najpoželjnijih ciljeva u Evropi, a
raftingom se možete sigurno i prilično mirno spuštati po brojnim rijekama
– kanuom možete čak otkrivati staro gradsko središte slovenske prestolnice.
Slovenske marine odlična su ishodišta za nautičare, a čiste rijeke nude
obilje izazova za ribolovce. Morske dubine između Pirana i Strunjana
nude roniocima raznovrsno biljno i životinjsko bogatstvo, a u
brojnim jezerima možete plivati i uživati u vožnji čamcem.
- Bijeli sportovi. Slovenija je već duže vrijeme
omiljena skijaška destinacija, a skijanje spada među najpopularnije
sportove Slovenaca i tijesno je prepleteno saslovenskom kulturom. Zimi je na
raspolaganju više od deset zimsko-sportskih središta s ponudom za alpsko,
nordijsko i turno skijanje, za daskanje, sanjkanje, krpljanje i druge zimske
rekreativne discipline.
Slovenija je i zemlja zdravlja i dobrog raspoloženja. Slovenija je još posebice darežljiva vrelima termalnih i mineralnih voda.
Najviše noćenja od EU turista
Evropski turisti u Sloveniji stvaraju više od 80% svih noćenja, tako da je važno da smo u evropskim
tržištima dosljedno prisutnih kroz marketinške i komunikacione aktivnosti na
inovativan način i u skladu sa savremenim trendovima, kažu nam u slovenačkom
ministarstu privrede i tehnologije.
»Evropskim turistima se bavimo kroz direktne promotivne aktivnosti i događaja. Aktivno se pripremamo za oglašavanje partnerskih aktivnosti. Prvenstveno na okolnim ciljnim tržištima obraćamo sa našim glavnim proizvodima i destinacijama (kao što su zdravstveni i wellnes turizma, Julijskih Alpa, obale ...). Promotivne aktivnosti su pored obavljanju tradicionalnih reklamnih aktivnosti, sajmova i berzi nastupa u fokusu u digitalnom marketingu, sa kojima smo se bave savremeni potrošača«, ističe Marjan Hribar, direktor Direktorata za turizam Slovenije .
Dodaje da u kontekstu marketinga i komunikacija aktivnosti fokusiraju na konkurentske prednosti zemlje ispred drugih destinacija.
»Počinjemo od priče o zelenoj, aktivnoj i zdravoj Sloveniji i iz priče ispričane od strane državnog brenda »I feel Slovenija« u pitanju komunikacija i održivosti. Zeleni turizam u kombinaciji sa aktivnim načinom života. To je priča i pojačava marketinške komunikacije i kampanju za turizam divizije »SPIRIT Slovenija« - kampanje čiji centralni lik je najprepoznatljiviji slovenački skijaš Tina Maze. Slovenija je zemlja zelenih praznika - i rekreacija u prirodi u svim godišnjim dobima. Ona mora da bude da na turističkih tokova ne samo da utiče na ugled i promociju Slovenije kao turističke destinacije, već i ugled zemlje u celini. To je takođe razlog da težimo za kros-sektorske integracije i jačanje promotivnih sredstava na državnom nivou, jer samo na taj način može postići sinergijski efekti, koji imaju pozitivan uticaj na konkurentnost Slovenije i ugleda kako u Evropi, tako i u svijetu«, dodaje Hribar.
Savjeti za BiH
Slovenija sa svojim iskustvom kolegama iz Bosne i Hercegovine, poručuje da razvijaju turističke ponude. Ali pored toga, treba da razvijaju turističke destinacije i učešća u regionalnim turističkim organizacijama, koje su uspješne.
Tu je i poboljšanje
ljudskih resursa u turizmu, obrazovanje i
obuka ljudskih resursa u sektoru turizma, povlačenje sredstava EU u okviru predpristupne
pomoći, priprema projekata, investicije u turizmu, implementacija ekoloških standarda
u turističkim smeštajima, od javno-privatnih partnerstva i umrežavanje u turizmu.
Kažu nam da su sličnosti između ove dvije zemlje netaknuta priroda i prirodni i kulturni resursi koji se odnose na turističke atrakcije koje mogu da ožive razvoj trenutno nerazvijenih, ruralnih, područja i utiču na stvaranje novih radnih mjesta.
Međutim, sporost BiH kojom ispunjava preuzete obaveze i usvaja EU pravila koče razvoj brojnih oblasti, uključujući i turizam.
Uvođenje propisa EU, koji su direktno vezani za turizam (putovanja i paketi), sprovode se već u pretpristupnom periodu. Takođe, turizam indirektno biva pogođeni uvođenjem zakonodavstva EU u raznim drugim oblastima, gdje vrhunac predstavlja oblast ljudskih resursa i onih koje regulišu slobodno kretanje roba i usluga.
Hribar ističe da je za pozitivan razvoj slovenačkog turizma značajan doprinos iz fondova EU, koji je Slovenija uspjela da dobije za promovine aktivnosti.
»Većina sredstava je posvećena poboljšanju kvaliteta turističkih usluga i povećanje turističkih objekata (investicionih grantova). Kroz nove turističke objekate su generisana nova radna mjesta i novi krevet, koji se zbog toga ogledaju u velikom prilivu od izvoza turizma. Slovenija je dio sredstava EU namijenjenih za promotivne aktivnosti, iskoristila i za stvaranje regionalnih organizacionih struktura koje bi trebalo da brinu za veću vidljivost i bolji marketin svake destinacije«.
Slovenija ima, između ostalog, značajan rast turizma u posljednjih nekoliko godina, uprkos ekonomskoj krizi, što potvrđuju statistike o broju noćenja i priliva od izvoza generisanih turizma.
Pored toga, EU glavni događaji (bez obzira da li su politički, ekonomski, kulturni, sportski ili drugi način) su odlična prilika da se poveća vidljivost zemlje kako na evropskom i globalnom nivou.
U 2013. godini, u Piranu (Piran i Portorož destinacija) zabilježeno je 404.602 gostiju, od kojih 144.391 Slovenaca i 260.211 stranih posetilaca. Zajedno su stvorili 1.369.717 noćenja. 360.795 posetilaca bilo je iz zemalja EU.
Područje opštine Piran stvara najviše noćenja širom Slovenije.
Najveća razlika u odnosu na druge dijelove Slovenije jeste u odličnom
omjeru wellness i hotela. Portorož
je takođe poseban zbog jedinstvenih atrakcija koje se nalaze u neposrednoj blizini:
stari grad Piran, Sečovlje Salina park prirode, park prirode banje itd.
Kako su nam istakli u
Turističkoj organizaciji Pirana redovno učestvuju u projektima EU.
»Mi smo takođe kao dio projekta 365 dana Riviere organizovali festival
pjenušava vina. Trenutno radimo na
projektu Hera. Za projekte u ruralnim
područjima redovno sarađuju sa LAG Istri (Regionalni centar za razvoj Koper)«,
isitču u TO Prian.
Članstvo u EU i NATO osigurava bolju vidljivost zemlje
U slovenačkom ministarstvu privrede i tehnologije istakli su da se povećala vidljivost zemlje u posljednjih nekoliko godina, a tome su u velikoj mjeri doprinijeli događaji kao što su prijem Slovenije u NATO i članstvo u Evropskoj uniji, uvođenje evra i Predsjedništva EU.
Svi ovi događaji su imali izuzetno pozitivan uticaj na priznavanje Slovenije, u političkom i ekonomskom smislu, čime se povećalo i interesovanje za Sloveniju, kao turističke zemlja.
»Kao posljednji u nizu ovakvih događaja treba spomenuti predsjedavanje Savjetom Evropske unije u prvoj polovini 2008., što je dobar primjer kako događaj može da pomogne da se poveća vidljivost zemlje na evropskom i globalnom nivou. Naš cilj je da se naglasimo da smo zaista mlada zemlja, ali sa dugom i značajnom kulturnom i duge istorije i prirodnih resursa na kojima smo opravdano ponosni. Preplitanje važnih političkih događaja sa promocijom turizma ne možete ignorisati.«
autor: Frontal