Vijesti
Poznajete li Zakon o zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama RS
Zakon o zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama RS usvojen je 2012. godine, a svoju punu snagu i primjenu dobio je nakon proglašenja vanredne situacije na području cijele RS koju je premijerka Željka Cvijanović objavila 17. maja. Dva dana prije ove objave 14 opština je proglasilo vanredno stanje.
U nastavku donosimo dijelove Zakona o zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama:
Član 6.
Sistem zaštite i spasavanja u smislu ovog zakona podrazumijeva:
a) planiranje, pripremanje i sprovođenje
mjera i aktivnosti na zaštiti i spasavanju,
b) zaštitu kao skup preventivnih
mjera usmjerenih na jačanje otpornosti društva, otklanjanje mogućih uzroka ugrožavanja,
smanjenje uticaja i sprečavanje elementarne nepogode i druge nesreće i u slučaju
da do njih dođe, umanjenje njihovih posljedica,
v) koordinaciju pri uspostavljanju,
izradi i realizaciji Programa za smanjenje rizika od elementarne
nepogode i druge nesreće u Republici,
g) spasavanje i pružanje pomoći
kroz organizovanje civilne zaštite, kao preventivne i operativne aktivnosti koje
se preduzimaju u cilju spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i životne
sredine,
d) preduzimanje mjera i aktivnosti
na ublažavanju i otklanjanju neposrednih posljedica usljed elementarne nepogode i druge nesreće i stvaranje neophodnih uslova za život ljudi na
ugroženom području,
đ) organizovanje, opremanje i osposobljavanje
snaga zaštite i spasavanja, republičkih organa uprave i drugih organa, privrednih
društava, drugih pravnih lica i preduzetnika za zaštitu i spasavanje,
e) organizovanje i osposobljavanje
građana za sve vidove zaštite,
ž) upravljanje, rukovođenje i koordinaciju
subjektima i snagama sistema zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,
z) pružanje, traženje pomoći i saradnju
sa drugim zemljama i međunarodnim organizacijama i
i) druge poslove i zadatke zaštite
i spasavanja.
Član 7.
Subjekti sistema zaštite i spasavanja su:
a) Ministarstvo unutrašnjih poslova
(u daljem tekstu: Ministarstvo) i Republička uprava civilne zaštite (u daljem tekstu:
Uprava civilne zaštite),
b) drugi republički organi uprave i organi jedinica
lokalne samouprave,
v) privredna društva, druga pravna
lica, preduzetnici i
g) građani, udruženja, profesionalne i druge organizacije.
Član 8.
Snage za zaštitu i spasavanje su:
a) Republički štab za vanredne situacije i specijalizovane
jedinice zaštite i spasavanja koje formira Vlada Republike Srpske (u daljem tekstu:
Vlada),
b) štabovi za vanredne situacije, jedinice i timovi
civilne zaštite koje formiraju organi jedinice lokalne samouprave,
v) nadležne organizacione jedinice Ministarstva,
g) štabovi za vanredne situacije i jedinice i timovi
za zaštitu i spasavanje koje formiraju privredna društva i druga pravna lica,
d) jedinice, timovi i ekipe Crvenog krsta Republike
Srpske,
đ) jedinice i timovi koje formiraju udruženja građana
i druge nevladine organizacije,
e) povjerenici zaštite i spasavanja,
ž) profesionalne i hitne službe (vatrogasci, medicinske
i veterinarske službe i druge službe) i druge organizacije i
z) građani.
Aktivnosti koje se preduzimaju u
slučaju neposredne prijetnje i rizika od opasnosti su:
a) prikupljanje podataka o mogućim rizicima od opasnosti,
b) stavljanje u funkciju sistema
za javljanje i obavještavanje učesnika u zaštiti i spasavanju,
v) obavještavanje stanovništva,
kao i nadležnih organa i odgovornih lica zaduženih za zaštitu i spasavanje,
g) povećanje intenziteta spremnosti
i aktiviranja nadležnih organa i snaga za zaštitu i spasavanje,
d) obezbjeđivanje javnog reda i
mira na ugroženom području i
đ) preduzimanje drugih mjera zaštite
i spasavanja.
Član 16.
Aktivnosti koje se preduzimaju za vrijeme rizika od opasnosti su:
a) aktiviranje snaga za zaštitu i spasavanje,
b) sprovođenje evakuacije i zbrinjavanje stanovništva
i materijalnih dobara,
v) sprečavanje širenja rizika od opasnosti i posljedica
nastale opasnosti i
g) rukovođenje i koordinacija aktivnosti učesnika
u zaštiti i spasavanju.
Član 17.
Aktivnosti koje se sprovode prilikom otklanjanja posljedica od nastale opasnosti su:
a) procjena štete i posljedica,
b) sanacija područja koje je nesreća
zahvatila,
v) obezbjeđivanje i pružanje neophodne
pomoći ugroženom i nastradalom stanovništvu,
g) sprovođenje zdravstvenih i higijensko-epidemioloških
mjera,
d) sprovođenje odgovarajuće zaštite
životinja i biljaka, kao i proizvoda životinjskog i biljnog porijekla i
đ) organizovanje snabdijevanja sredstvima
za pomoć i pružanja komunalnih usluga radi normalizovanja života.
Član 22.
(1) Organi jedinice lokalne samouprave u oblasti zaštite i spasavanja imaju sljedeće nadležnosti:
a) skupština opštine, odnosno grada:
1)
donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite u oblasti zaštite
i spasavanja i obezbjeđuje njeno sprovođenje, u skladu sa jedinstvenim sistemom
zaštite i spasavanja na teritoriji Republike,
2) donosi procjenu ugroženosti od elementarne nepogode i druge nesreće,
3) donosi Program razvoja civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja,
4) donosi odluku o formiranju štaba za vanredne situacije,
5) planira i utvrđuje izvore finansiranja aktivnosti civilne zaštite u oblasti
zaštite i spasavanja,
6)
razmatra stanje u oblasti zaštite i spasavanja,
7) donosi
odluku o određivanju lokacije za uništavanje NUS-a i mina na prijedlog nadležne
organizacione jedinice civilne zaštite opštine, odnosno grada uz konsultacije sa
Upravom civilne zaštite i
8) vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja,
b) načelnik opštine, odnosno
gradonačelnik:
1)
predlaže donošenje odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite u oblasti
zaštite i spasavanja,
2)
upravlja sistemom civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja u opštini, odnosno
gradu,
3)
predlaže procjenu ugroženosti od elementarne nepogode i druge nesreće,
4)
predlaže program razvoja sistema civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja,
5)
donosi plan zaštite i spasavanja od elementarne nepogode i druge nesreće,
6)
imenuje štab za vanredne situacije i osniva jedinice i timove civilne zaštite,
7)
imenuje i razrješava komandire jedinica i timova civilne zaštite i povjerenike zaštite
i spasavanja,
8)
donosi godišnji plan obuke i osposobljavanja štaba za vanredne situacije, jedinica
i timova civilne zaštite i povjerenika zaštite
i spasavanja u skladu sa Planom obuke i osposobljavanja snaga za zaštitu i spasavanje
u Republici,
9)
naređuje postupanje po planu pripravnosti,
10)
proglašava vanrednu situaciju i stanje elementarne nepogode i druge nesreće,
11)
naređuje mobilizaciju i upotrebu snaga i sredstava za zaštitu i spasavanje,
12)
naređuje uzbunjivanje,
13)
naređuje evakuaciju i obezbjeđuje resurse neophodne za hitan smještaj u slučajuelementarne nepogode i
druge nesreće,
14)
donosi odluku kojom određuje privredna društva i druga pravna lica koja su obavezna
postupati u skladu sa članom 23. ovog zakona,
15)
donosi odluku o formiranju komisije za procjenu štete prouzrokovane elementarnom nepogodom i drugom nesrećom,
16)
podnosi izvještaje skupštini opštine, odnosno grada o stanju u oblasti zaštite i
spasavanja,
17)
zaključuje ugovore o izvršavanju zadataka civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja,
18)
donosi odluku o upućivanju pomoći susjednim i drugim jedinicama lokalne samouprave
koje su pogođene elementarnom
nepogodom i drugom nesrećom,
19)
izvršava naredbe Republičkog štaba za vanredne situacije,
20) ostvaruje
saradnju sa Upravom civilne zaštite i načelnicima susjednih i drugih jedinica lokalne
samouprave po pitanjima od zajedničkog interesa za zaštitu i spasavanje i
21) vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
(2) Nadležna organizaciona jedinica civilne zaštite
opštine, odnosno grada:
a) izrađuje procjenu ugroženosti
od elementarne nepogode
i druge nesreće,
b) izrađuje program razvoja civilne
zaštite u sistemu zaštite i spasavanja,
v) izrađuje plan zaštite i spasavanja
od elementarne nepogode
i druge nesreće,
g) priprema odluku o organizaciji
i funkcionisanju civilne zaštite u sistemu zaštite i spasavanja,
d) organizuje, prati i realizuje
obuku građana iz oblasti lične, uzajamne i kolektivne zaštite u saradnji sa štabom
za vanredne situacije opštine, odnosno grada,
đ) organizuje, prati i realizuje
obuku snaga civilne zaštite u saradnji sa štabom za vanredne situacije opštine,
odnosno grada,
e) organizuje i koordinira sprovođenje
mjera i zadataka civilne zaštite u oblasti
zaštite i spasavanja,
ž) vrši koordinaciju djelovanja
subjekata od značaja za zaštitu i spasavanje u slučaju elementarne nepogode i druge nesrećeu opštini, odnosno
gradu,
z) predlaže godišnji plan obuke
i osposobljavanja štaba za vanredne situacije, jedinica i timova civilne zaštite
i povjerenika zaštite i spasavanja,
i) predlaže program samostalnih
vježbi i izradu elaborata za izvođenje vježbi zaštite i spasavanja, organa uprave,
privrednih društava i drugih pravnih lica,
j) vodi evidenciju pripadnika civilne
zaštite i vrši njihovo raspoređivanje u jedinice i timove civilne zaštite i povjerenika
zaštite i spasavanja u saradnji sa štabom za vanredne situacije opštine, odnosno
grada,
k) vodi evidenciju materijalno-tehničkih
sredstava građana, privrednih društava i drugih pravnih lica i službi koja se mogu
staviti u funkciju civilne zaštite,
l) učestvuje u nabavci sredstava
i opreme za zaštitu i spasavanje za potrebe jedinica i timova civilne zaštite i
građana i vodi brigu o njihovoj ispravnosti, čuvanju i upotrebi,
lj) daje stručna uputstva građanima,
privrednim društvima i drugim pravnim licima po pitanjima zaštite i spasavanja,
m) informiše javnost o opasnostima
od elementarne nepogode
i druge nesreće i mjerama
i zadacima zaštite i spasavanja,
n) podnosi izvještaje i informacije
načelniku opštine, odnosno gradonačelniku i Upravi civilne zaštite,
nj) vodi propisanu bazu podataka
i druge evidencije i
o) vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
Cijeli zakon na linku OVDJE.