Vijesti

Poznajete li Zakon o zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama RS

Zakon o zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama RS usvojen je 2012. godine, a svoju punu snagu i primjenu dobio je nakon proglašenja vanredne situacije na području cijele RS koju je premijerka Željka Cvijanović objavila 17. maja. Dva dana prije ove objave 14 opština je proglasilo vanredno stanje.

U nastavku donosimo dijelove Zakona o zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama:

Član 6.

Sistem zaštite i spasavanja u smislu ovog zakona podrazumijeva:

a) planiranje, pripremanje i sprovođenje mjera i aktivnosti na zaštiti i spasavanju,

b) zaštitu kao skup preventivnih mjera usmjerenih na jačanje otpornosti društva, otklanjanje mogućih uzroka ugrožavanja, smanjenje uticaja i sprečavanje elementarne nepogode i druge nesreće i u slučaju da do njih dođe, umanjenje njihovih posljedica,

v) koordinaciju pri uspostavljanju, izradi i realizaciji Programa za smanjenje rizika od elementarne nepogode i druge nesreće u Republici,

g) spasavanje i pružanje pomoći kroz organizovanje civilne zaštite, kao preventivne i operativne aktivnosti koje se preduzimaju u cilju spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine,

d) preduzimanje mjera i aktivnosti na ublažavanju i otklanjanju neposrednih posljedica usljed elementarne nepogode i druge nesreće i stvaranje neophodnih uslova za život ljudi na ugroženom području,

đ) organizovanje, opremanje i osposobljavanje snaga zaštite i spasavanja, republičkih organa uprave i drugih organa, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika za zaštitu i spasavanje,

e) organizovanje i osposobljavanje građana za sve vidove zaštite,

ž) upravljanje, rukovođenje i koordinaciju subjektima i snagama sistema zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

z) pružanje, traženje pomoći i saradnju sa drugim zemljama i međunarodnim organizacijama i

i) druge poslove i zadatke zaštite i spasavanja.

Član 7.

Subjekti sistema zaštite i spasavanja su:

a) Ministarstvo unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo) i Republička uprava civilne zaštite (u daljem tekstu: Uprava civilne zaštite),

b) drugi republički organi uprave i organi jedinica lokalne samouprave,

v) privredna društva, druga pravna lica, preduzetnici i

g) građani, udruženja, profesionalne i druge organizacije.

Član 8.

Snage za zaštitu i spasavanje su:

a) Republički štab za vanredne situacije i specijalizovane jedinice zaštite i spasavanja koje formira Vlada Republike Srpske (u daljem tekstu: Vlada),

b) štabovi za vanredne situacije, jedinice i timovi civilne zaštite koje formiraju organi jedinice lokalne samouprave,

v) nadležne organizacione jedinice Ministarstva,

g) štabovi za vanredne situacije i jedinice i timovi za zaštitu i spasavanje koje formiraju privredna društva i druga pravna lica,

d) jedinice, timovi i ekipe Crvenog krsta Republike Srpske,

đ) jedinice i timovi koje formiraju udruženja građana i druge nevladine organizacije,

e) povjerenici zaštite i spasavanja,

ž) profesionalne i hitne službe (vatrogasci, medicinske i veterinarske službe i druge službe) i druge organizacije i

z) građani.

Aktivnosti koje se preduzimaju u slučaju neposredne prijetnje i rizika od opasnosti su:

a) prikupljanje podataka o mogućim  rizicima od opasnosti,

b) stavljanje u funkciju sistema za javljanje i obavještavanje učesnika u zaštiti i spasavanju,

v) obavještavanje stanovništva, kao i nadležnih organa i odgovornih lica zaduženih za zaštitu i spasavanje,

g) povećanje intenziteta spremnosti i aktiviranja nadležnih organa i snaga za zaštitu i spasavanje,

d) obezbjeđivanje javnog reda i mira na ugroženom području i

đ) preduzimanje drugih mjera zaštite i spasavanja.

Član 16.

Aktivnosti  koje se preduzimaju za vrijeme rizika od opasnosti su:

a) aktiviranje snaga za zaštitu i spasavanje,

b) sprovođenje evakuacije i zbrinjavanje stanovništva i materijalnih dobara,

v) sprečavanje širenja rizika od opasnosti i posljedica nastale opasnosti i

g) rukovođenje i koordinacija aktivnosti učesnika u zaštiti i spasavanju.

Član 17.

Aktivnosti koje se sprovode prilikom otklanjanja posljedica od nastale opasnosti su:

a) procjena štete i posljedica,

b) sanacija područja koje je nesreća zahvatila,

v) obezbjeđivanje i pružanje neophodne pomoći ugroženom i nastradalom stanovništvu,

g) sprovođenje zdravstvenih i higijensko-epidemioloških mjera,

d) sprovođenje odgovarajuće zaštite životinja i biljaka, kao i proizvoda životinjskog i biljnog porijekla i

đ) organizovanje snabdijevanja sredstvima za pomoć i pružanja komunalnih usluga radi normalizovanja života.

Član 22.

(1) Organi jedinice lokalne samouprave u oblasti zaštite i spasavanja imaju sljedeće nadležnosti:

a) skupština opštine, odnosno grada:

1) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja i obezbjeđuje njeno sprovođenje, u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja na teritoriji Republike,

2) donosi procjenu ugroženosti od elementarne nepogode i druge nesreće,

3) donosi Program razvoja civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja,

4) donosi odluku o formiranju štaba za vanredne situacije,

5) planira i utvrđuje izvore finansiranja aktivnosti civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja,

6) razmatra stanje u oblasti zaštite i spasavanja,

7) donosi odluku o određivanju lokacije za uništavanje NUS-a i mina na prijedlog nadležne organizacione jedinice civilne zaštite opštine, odnosno grada uz konsultacije sa Upravom civilne zaštite i

8) vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja,

b) načelnik opštine, odnosno gradonačelnik:

1) predlaže donošenje odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja,

2) upravlja sistemom civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja u opštini, odnosno gradu,

3) predlaže procjenu ugroženosti od elementarne nepogode i druge nesreće,

4) predlaže program razvoja sistema civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja,

5) donosi plan zaštite i spasavanja od elementarne nepogode i druge nesreće,

6) imenuje štab za vanredne situacije i osniva jedinice i timove civilne zaštite,

7) imenuje i razrješava komandire jedinica i timova civilne zaštite i povjerenike zaštite i spasavanja,

8) donosi godišnji plan obuke i osposobljavanja štaba za vanredne situacije, jedinica i  timova civilne zaštite i povjerenika zaštite i spasavanja u skladu sa Planom obuke i osposobljavanja snaga za zaštitu i spasavanje u Republici,

9) naređuje postupanje po planu pripravnosti,

10) proglašava vanrednu situaciju i stanje elementarne nepogode i druge nesreće,

11) naređuje mobilizaciju i upotrebu snaga i sredstava za zaštitu i spasavanje,

12) naređuje uzbunjivanje,

13) naređuje evakuaciju i obezbjeđuje resurse neophodne za hitan smještaj u slučajuelementarne nepogode i druge nesreće,

14) donosi odluku kojom određuje privredna društva i druga pravna lica koja su obavezna postupati u skladu  sa članom 23. ovog zakona,

15) donosi odluku o formiranju komisije za procjenu štete prouzrokovane elementarnom nepogodom i drugom nesrećom,

16) podnosi izvještaje skupštini opštine, odnosno grada o stanju u oblasti zaštite i spasavanja,

17) zaključuje ugovore o izvršavanju zadataka civilne zaštite u oblasti zaštite i spasavanja,

18) donosi odluku o upućivanju pomoći susjednim i drugim jedinicama lokalne samouprave koje su pogođene elementarnom nepogodom i drugom nesrećom,

19) izvršava naredbe Republičkog štaba za vanredne situacije,

20) ostvaruje saradnju sa Upravom civilne zaštite i načelnicima susjednih i drugih jedinica lokalne samouprave po pitanjima od zajedničkog interesa za zaštitu i spasavanje i

21) vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.

(2) Nadležna organizaciona jedinica civilne zaštite opštine, odnosno grada:

a) izrađuje procjenu ugroženosti od elementarne nepogode i druge nesreće,

b) izrađuje program razvoja civilne zaštite u sistemu zaštite i spasavanja,

v) izrađuje plan zaštite i spasavanja od elementarne nepogode i druge nesreće,

g) priprema odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite u sistemu zaštite i spasavanja,

d) organizuje, prati i realizuje obuku građana iz oblasti lične, uzajamne i kolektivne zaštite u saradnji sa štabom za vanredne situacije opštine, odnosno grada,

đ) organizuje, prati i realizuje obuku snaga civilne zaštite u saradnji sa štabom za vanredne situacije opštine, odnosno grada,

e) organizuje i koordinira sprovođenje mjera i zadataka civilne zaštite u oblasti  zaštite i spasavanja,

ž) vrši koordinaciju djelovanja subjekata od značaja za zaštitu i spasavanje u slučaju elementarne nepogode i druge nesrećeu opštini, odnosno gradu,

z) predlaže godišnji plan obuke i osposobljavanja štaba za vanredne situacije, jedinica i timova civilne zaštite i povjerenika zaštite i spasavanja,

i) predlaže program samostalnih vježbi i izradu elaborata za izvođenje vježbi zaštite i spasavanja, organa uprave, privrednih društava i drugih pravnih lica,

j) vodi evidenciju pripadnika civilne zaštite i vrši njihovo raspoređivanje u jedinice i timove civilne zaštite i povjerenika zaštite i spasavanja u saradnji sa štabom za vanredne situacije opštine, odnosno grada,

k) vodi evidenciju materijalno-tehničkih sredstava građana, privrednih društava i drugih pravnih lica i službi koja se mogu staviti u funkciju civilne zaštite,

l) učestvuje u nabavci sredstava i opreme za zaštitu i spasavanje za potrebe jedinica i timova civilne zaštite i građana i vodi brigu o njihovoj ispravnosti, čuvanju i upotrebi,

lj) daje stručna uputstva građanima, privrednim društvima i drugim pravnim licima po pitanjima  zaštite i spasavanja,

m) informiše javnost o opasnostima od elementarne nepogode i druge nesreće i mjerama i zadacima zaštite i spasavanja,

n) podnosi izvještaje i informacije načelniku opštine, odnosno gradonačelniku i Upravi civilne zaštite,

nj) vodi propisanu bazu podataka i druge evidencije i

o) vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.

Cijeli zakon na linku OVDJE.

Komentari
Twitter
Anketa

Koliko ste vi lično zadovoljni 2024. godinom?

Rezultati ankete
Blog