Vijesti
Vlada FBiH odgovorila zahtjevima Plenuma građana i građanki
Vlada Federacije BiH se izjasnila o zahtjevima Plenuma građana i građanki Federacije Bosne i Hercegovine upućen federalnim institucijama vlasti, a njihove odgovore prenosimo u cijelini:
izvor: Frontal
Ostavka Vlade Federacije
Vladi FBiH je izglasano nepovjerenje od strane Predstavničkog doma Parlamenta FBIH u februaru 2013. godine. Ipak, proces rekonstrukcije nikada nije okončan, zbog nemogućnosti Ustavnog suda FBiH da se izjasni o zahtjevu Kluba Bošnjaka u Domu naroda o povrijeđenosti vitalnog nacionalnog interesa pri pokušaju smjene Vlade FBiH.
Znači, Vlada FBiH
funkcioniše u tehničkom mandatu, te dodatni čin podnošenja ostavke ne bi ništa
promijenio. Vlada u ovom sazivu mora funkcionisati da bi se osigurao
kontinuitet osnovnih funkcija i tokova u FBiH, a sve dok ne dođe do izbora nove
Vlade i to u skladu sa Ustavom i Zakonom.
Obustava
krivičnog progona svih učesnika u demonstracijama u Federaciji Bosne i
Hercegovine od 5. februara nadalje.
Vlada FBiH kao izvršni
dio vlasti nema nadležnosti nad procesuiranjem eventualnih počinilaca krivičnih
djela. To su ingerencije pravosudnih institucija, a izvršni dio vlasti ne može
uticati na rad pravosudnih organa. Ipak, vladavina prava podrazumijeva da svi
oni koji su počinili krivična djela moraju za njih i odgovarati.
Trenutna obustava svih privatizacijskih procesa i rasprodaje javnih dobara. revizija dosadašnje privatizacije i procesuiranje odgovornih za počinjena kršenja radničkih i drugih prava.
Kao šta je više puta javno izrečeno, Vlada FBiH neće
vršiti prodaju velikih javnih profitabilnih preduzeća, kao što su
elektroprivrede ili telekomi. Postoji mogućnost prodaje ograničenog broja
vladinih udjela u preduzećima u kojima Vlada FBiH ima manjinske udjele.
U pojedinim neprivatizovanim preduzećima, situacija je
tako teška da se prodaja određene imovine (kada za to ima zainteresovanih
kupaca) odvija isključivo u svrhu izmirenja obaveza prema PIO i sprečavanju
propadanja preduzeća. To su primjeri „KTK“ Visoko, „Borac Konfekcija“- Travnik,
„Remontni zavod“- Travnik „Agrokomerc“ Velika Kladuša.
Zbog pojedinačnih loših iskustava vezanih za
privatizaciju, Vlada FBiH ne može odustati od ukupnog koncepta privatizacije.
Kao što postoje negativni primjeri privatizacije, postoje i pozitivni primjeri, kao što su Cementara
Kakanj, Sarajevski kiseljak, Natron Maglaj i sl.
Javna dobra poput poljoprivrednog zemljišta, šuma i
voda nisu, niti mogu biti predmetom prodaje.
Kada je u pitanju revizija privatizacije, proces
uspostave Agencije za reviziju privatizacije se nalazi u završnoj fazi i
početak njenog rada se može očekivati uskoro.
Vlada
Federacije BiH je na 110. sjednici održanoj 17.04.2014. godine usvojila
Informaciju u vezi sa izvršenim privatizacijama preduzeća u Federaciji Bosne i
Hercegovine i usvojila više zaključaka.
Tako je od nadležnih tužilaštava zatraženo da se u što
kraćem roku očituju prema svim izvještajima o počinjenom krivičnom djelu i
drugim informacijama koje su im dostavljene od strane Finansijske policije
FBiH, te drugih institucija Federacije BiH. Radi se o sumnjama na zloupotrebe u postupku
privatizacije i poslovanja privrednih društava prije, tokom i nakon okončanja
postupka, te zatraženo da budu donesene konačne tužilačke odluke u vezi sa ovim
predmetima.
Takođe, usvojena je inicijalna lista privrednih
subjekata na koje tužilaštva trebaju obratiti posebnu pažnju, koja je
ostavljena otvorena za nove prijedloge za proširenje.
Vlada FBiH je pozvala Sindikate predstavnike civilnog
društva, te radnike da nastave dostavljati informacije i dokumentaciju u vezi
sa procesom privatizacije i poslovanja privrednih društava Vladi FBiH.
Slijedeći ovaj zaključak, Vlada je 111. sjednici
održanoj 24.4.2014. godine proširila prvobitnu listu sa četiri nova slučaja
sumnjive privatizacije i s takvom praksom će nastaviti i u budućnosti.
Ukidanje beneficija u institucijama i organima javne uprave na svim nivoima uključujući naknade na plate nakon prestanka javne funkcije (tzv. „Bijeli hljeb") i naknade za odvojeni život od porodice i smještaj u mjestu rada.
U toku ovog mandatnog perioda, Vlada FBiH je sprovela
niz mjera u ovoj oblasti. Tako je u januaru 2012. godine smanjila plate svim
budžetskim korisnicima za 4,5%. Smanjena je i naknada za topli obrok za 50% i
sada iznosi 1% prosječne plate dnevno. Smanjeni su i troškovi za odvojeni život, te sada iznose 1
KM mjesečno, dok su troškovi smještaja umanjeni za prosječnih 50%. Smanjena je
i naknada za službeni put, pa dnevnica sada iznosi 25 KM umjesto ranijih 48 KM
(put preko 12 sati).
Naknade troškova smještaja, mada umanjene, prozilaze
iz obaveze obezbjeđenja, Ustavom i zakonom, propisane zastupljenosti i
ravnopravanog polažaja za vršioce funkcija koje dolaze iz drugih sredina na
obavljanje svojih dužnosti.
Vlada FBIH razmatra mogućnost reduciranja prava na
tzv. ”bijeli hljeb”, te će u tom pravcu uputiti prijedloge Parlamentu FBIH.
Inače, pravo na plate nakon prestanka funkcije je uređeno Zakonom o platama i
naknadama u organima Vlasti FBIH. Kao što je poznato, Zakon o sukobu interesa
onemogućuje izabranim zvaničnicima obavljanje niza poslova nakon prestanka
mandata. Uobičajna je evropska praksa,
da se izabranim dužnosnicima po prestanku funkcije omogući naknada za određeni period, u slučajevima da oni nemaju
nikakva druga primanja.
Ukidanje mjesečnih naknada za rad članova upravnih odbora, komisija i drugih upravnih tijela u javnim preduzećima kojima su osnivači institucije vlasti federacije bih iz sredstava budžeta.
Vlada FBiH je prepoznala potrebu za sistemskim
uređenjem ove obasti, pa je u martu 2014. godine uputila u parlamentarnu
proceduru Nacrt zakona o platama i drugim materijalnim pravima članova organa
upravljanja i drugih organa i institucija Federacije Bosne i Hercegovine,
javnih preduzeća i drugih privrednih društava u većinskom vlasništvu Federacije
Bosne i Hercegovine.
Ovim zakonom će se na jedinistven način regulisati
sistem plata i naknada u organima upravljanja, te uvesti veća transparentnost.
Nacrt će biti u javnoj raspravi, te će sve zainteresovane strane dobiti
mogućnost da utječu na konačni tekst zakona.
Treba imati u vidu da učešće u Upravnim odborima i
drugim upravljačkim tijelima nosi odgovornosti i obaveze za poslovanje javnih
preduzeća, te je upitno potpuno ukidanje naknada za rad u ovim tijelima.
Smanjenje plata
državnim službenicima i namještenicima, mora biti usaglašeno i odobreno od
strane granskog sindikata. U slučaju jednostranog smanjenja prava državnih
službenika i namještenika, otvara se prostor za kolektivne tužbe, čiji ukupni
iznos obično višestruko premaši ostvarene uštede. U ovom trenutku sindikati
nisu zainteresirani za pregovore o smanjenju stečenih prava.
Trenutno je u pripremi
Uredba o načinu osnivanja i utvrđivanju visine naknada za rad radnih tijela
osnovanih od strane Vlade i rukovoditelja federalnih organa državne službe.
Uredbom će biti precizno definirani način i potreba za osnivanjem radnih
tijela, kao i ograničene naknade i učešće u istim.
Uvođenje progresivnih poreznih stopa kako bi svi poreski obveznici plaćali porez po različitim poreznim stopama, u zavisnosti od visine dohotka, odnosno ostvarene dobiti.
Po postojećem Zakonu o porezu na dohodak u FBiH, lični
dohodak je oporezovan jedinstvenom stopom od 10%, a po obaveznom odbitku. Ova
stopa je jedna od najnižih u regionu. Prihodi po ovoj osnovi pripadaju nižim
nivoima vlasti.
U toku ovog mandatnog perioda napravljen je niz
analiza i studija izvodljivosti. Dobijeni rezultati nisu pružili dovoljnu
argumentaciju koja bi podržala uvođenje progresivnih stopa oporezivanja dohotka
u ovom trenutku.
Zbog negativne distribucije nivoa dohotka, najveća
primanja bi morala biti višestruko oporezovana, da bi se onima sa nižim nivom
prihoda, eventualno napravila minimalna razlika.
Uvođenje progresivne stopa poreza na dohodak u ovom
trenutku bi dovelo do smanjenja potrošnje, što bi negativno uticalo na poslovni
ciklus. Ova reforma će se i dalje razmatrati i u pogodnom trenutku
implementirati.
S druge strane, uvođenje progresivne stope
oporezivanja dohotka bi obezbijedilo ravnopravniju raspodjelu dohotka. Ipak u
doba ekonomske krize, obično se poduzimaju mjere stimulisanja potrošnje, a radi
podsticanja poslovne aktivnosti. Ovakve vrste reformi se praktikuju u periodima
značajnijeg ekonomskog rasta.
Pokretanje
inicijative prema parlamentu bih za izmjenu zakona 0 PDV-u, s ciljem uvodenja
diferencirane stope PDV-a, uz nultu stopu za osnovne životne namirnice
Zalažemo se za uvođenje
diferencirane stope PDV-a, kojom bi se napravila distinkcija između
osnovnih/egistencijalnih proizvoda i luksuza. Ipak u ovom trenutku se još
uvijek nisu stekli svi potrebni preduslovi za relizaciju ove namjere.
Od Uprave za indirektno
oporezivanje (UIO) smo dobili nekoliko studija izvodljivosti ovog prijedloga.
Analize su pokazale da bi uvođenje tzv. nulte stope PDV-a na osnovne proizvode
umanjilo prihode na računu UIO-a za preko 45% što bi bilo nemoguće nadoknaditi
povećanjem druge stope PDV-a.
To bi uzrokovalo nenadoknadiv
manjak sredstava u budžetima na svim nivoima, što bi imalo negativne posljedice
na ukupnu javnu potrošnju. Ovo bi se negativno odrazilo i na transfere
socijalnog zbrinjavanja, na nivo prava iz oblasti boračko-invalidske zaštite i
transfere prema Zavodu PIO/MIO i time ugrozio dostignuti nivo penzija.
Uvođenje tzv. nulte
stope je u suprotnosti i sa EU direktivama, a na čije smo se poštivanje
obavezali potpisivanjem Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju.
Ostajemo opredijeljeni
uvođenju diferencirane stope PDV-a odnosno uvođenju niže stope za osnovne
prehrambene artikle, no to je usko vezano za pronalaženje nedostajućih
sredstava negdje drugo. Ono što bismo pokušali postići uvođenjem niže stope,
izgubili bi na nivou prihoda koji se, najvećim dijelom koriste za postojeće
socijalne programe.
Izmjena politike
indirektnog oporezivanja je u ingerenciji državnog nivoa vlasti. Uvođenje
diferenciranih stopa poreza, bi zahtjevalo svobuhvatnu reformu poreskog
sistema, za koji je potreban širi konsenzus, kako domaćih tako i međunarodnih
institucija. Smatramo da se prije 2015. godine neće stvoriti potrebni
preduslovi za ovakvu vrstu reforme.
Hitno usklađivanje penzija sa rastom prosječne plate u federaciji, koje ne smije uzrokovati umanjivanje iznosa penzija te uvezivanje radnog staža osobama koje su stekle uslove za penziju
U ovom mandatnom periodu preduzet je niz aktivnosti vezanih za stabilizaciju Fonda PIO. Usvojen je Zakon o vraćanju duga prema Fondu PIO/MIO od 180 miliona KM i vrši se redovna otplata. Osigurane su redovne budžetske doznake Fondu, po raznim osnovama, što ranije nije bio slučaj.
Nakon
višegodišnjih neuspješnih pokušaja usvojena je Strategija reforme PIO-a. Novi
zakon o PIO, koji je u pripremi, uvodi pravedniji bodovni sistem, koji predviđa
usklađivanje rasta penzija sa rastom troškova života, odnosno plata. Usvojen je
i zakon o povoljnijem penzionisanju pripadnika odbrambeno-oslobodilačkog rata,
čime je ograničena nekontrolisana ekspanzija ovih davanja.
Ove aktivnosti su
omogućile da u toku mandatnog perioda penzije povećamo dva puta po 5 posto,
čime je obezbijeđeno da prosječne penzije rastu brže u odnosu na prosječne
plate u FBIH. U 2010. godini prosječna penzija je iznosila 42,36% prosječne
plate, dok je u februaru ove godine taj omjer iznosio 44,42%.
Radni staž se uvezuje
na osnovu javnog poziva Ministarstva energije, rudarstva i industrije, za one
koji su stekli uslove za starosnu penziju i čije su se firme javile na javni
poziv.
Za sistemsko rješenje
ovoga problema, u saradnji sa Svjetskom bankom urađene su pripremne analize i
prednacrt zakona o uvezivanju radnog staža.
Međutim, za potpuno rješenje ovog problema neophodno je obezbijediti
više od 600 miliona KM. Uskoro planiramo izraditi model finansiranja ovog
zakona, što će predstavljati veliki izazov.
Trenutna
obustava zaduživanja kod međunarodnih i domaćih banaka i fondova radi
kreditiranja javne potrošnje na području FBiH
FBiH nije previše zadužena, ali je problem ročnost dugova jer najveći dio dugova dolazi na naplatu u kratkom roku. Naši tekući prihodi prevazilaze naše tekuće rashode, odnosno bilježimo primarni suficit, a problem se javlja kod servisiranja naslijeđenog duga.
Primjera radi, kada su
u pitanju vanjska finansiranja, u 2014. godini, planirano je zaduženje od 299
mil. KM kod MMF-a, 46 mil. KM kod Svjetske banke i 80 mil. KM neto efekta
domaćeg zaduživanja. Istovremeno bit će servisirano 655,4 mil. KM glavnice duga
uvećane za kamatu.
Dakle Vlada FBiH
smanjuje dug za dodatnih 230 miliona KM, uvećanih za kamatu. Ukoliko se
ovogodišnji budžet izvrši kako je to planirano, Vlada FBIH će u toku mandata
smanjiti svoj dug za oko 440 miliona KM. Ukupni javni dug u FBIH raste zbog
rasta zaduživanja krajnjih korisnika, prvenstveno javnih preduzeća. Radi se
produktivnom zaduživanju javnih preduzeća za infrastrukturalne projekte.
Dug koji vraćamo je
nastao prije dolaska ove Vlade, a značajan dio se odnosi na prethodni aranžman
sa MMF-om. Cilj postojećeg aranžmana je samo reprogram prethodnog. Iako postoji
mnogo kritičara aranžmana sa MMF-om, ovaj aranžman je osigurao najpovoljnije
izvore finasiranja budžetskog deficita u doba ekonomske krize i recesije, te
nas podržao u restriktivnoj fiskalnoj politici – politici štednje.
Vlada je, uz pomoć
MMF-a, uspjela ostvariti fiskalnu stabilnost, a rashodi su svedeni na nivo
rashoda iz 2008. godine. I ove godine rashodi u budžetu FBIH su smanjeni za dodatnih 45 miliona KM.
U poređenju sa drugim zemljama bivše
Jugoslavije, BiH je, pored Makedonije, jedina zemlja koja na recesiju nije
odgovorila povećanjem PDV-a i drugih poreza, i nije se upustila u privatizaciju
velikih preduzeća u državnom vlasništvu. Opredijelili smo se da u doba krize
dodatno ne opterećujemo privredu i zadržali najmanju stopu PDV-a u čitavom
regionu. Tako će biti i u narednom
periodu.
Javni dug je u svim
zeljama regiona značajno rastao u period periodu 2008 – 2012. godine, i to:
• Crnoj Gori za 22,1%, i iznosi 51,1% BDPa
• Hrvatskoj
za 26,9%, i iznosi 56,2% BDP-a
• Makedoniji
13,2%, i iznosi 33,8%BDP-a
• Srbiji
29,3%, i iznosi 58,5% BDP-a
U BIH je rastao za 9,2% i iznosi 35,5% BDP-a. Interesantno je, da od 2010. do danas javni dug raste za simboličnih 1,5% BDP-a, i to prvenstveno u RS-u.
Kada su u pitanju
kratkoročna zaduženja kod komercijalnih banaka ona Vladi služe za
obezbjeđivanje kratkoročne likvidnosti budžeta. Ukoliko bi se prestalo sa
emisijama trezorskih zapisa, došli bismo u situaciju da neravnomojerno
izmirujemo dospjele obaveze, nastupio bi poremećaj gotovinskog toka, što bi se
vrlo negativno odrazilo na dinamiku isplata iz budžeta.
Vlada FBiH se vrlo
odgovorno ponaša kod servisiranja ove vrste unutrašnjeg duga, što se reflektuje
pozitivnom reakcijom kupaca, o čemu svjedoče niske kamatne stope i iskazani
interes. Trezorski zapisi ne predstavljaju dodatno zaduženje, jer se isti u
vrlo kratkom vremenskom roku (3 - 6 mjeseci) vraćaju.
Ne postoji Vlada na
svijetu koja ne koristi kreditna sredstva za upravljanje budžetom, kako za
finasniranje deficita, tako i za investiranje. Ipak, Vlada FBiH bilježi značajan
trend smanjenja duga.
Zahtjev za potpunim i
trenutnim obustavljanjem svih zaduživanja je nerealan. Posljedice ovakve odluke, bi bile značajne po finansijske tokove u
FBIH, došlo bi do značajnih poremećaja budžetskih plaćanja, te bi bili ugroženi
i vanbudžetski fondovi. To bi dalje utjecalo na značajno smanjenje ekonomske
aktivnosti i prouzrokovalo novu recesiju.