Banjalučka razglednica
Banjalučka razglednica: Rokeri i „unučići“
Ako su mjesne zajednice bile „osnovna samoupravna interesna“ sviračka baza banjalučkih rokera, kao što je „konstatovano“ u prošlom nastavku ove rubrike, onda su pogodan teren za svirke bile osnovne i srednje škole!?
Piše: Mišo Vidović
Iako sjećanja ponekad znaju „zaribati“ (prošla je trideset i koja godina - op.aut), ipak se usuđujem tvrditi da su pojedini ad-hoc formirani bendovi imali i po nekoliko uvezanih nastupa, koje su međusobno nazivali „turneje“ (?) po osnovnim školama!!! A uglavnom se sviralo kada još nije „pala“ noć, ali to nije bila prepreka da se svirka održi uz lajt-šou, pa i po „cijenu“ da se stub sa rasvjetom sruši na binu, što se umalo moglo dogoditi jednom prilikom. Čini se da ozbiljnija priča bile srednje škole: ako se ne varam, vrata Gimnazije bila su otvorena i u oktobru 1979. godine, kada je održana jedna od gitarijada.
Prizivajući ponovo sjećanje u pomoć, u Gimnaziji su se održavale i manifestacije naziva „Plave večeri“: pred očima ponovo plakat za jedan od ovih „hepeninga“ i najava nastupa grupe „Avgustovski sporazum“. Negdje u arhivama vjerovatno postoje i i fotografije sa nastupa „Basdansa“ u Gimnaziji, a na primjer pod zajedničkim nazivom „Proljetni rok-vrisak“, banjalučki rokeri su subotnjom svirkom dali svoj doprinos dočeku Štafete mladosti, (vidi fotografiju-op.aut) sa ovog koncerta.
Ovdje kratko, jedan „simpatičan“ detalj: Prije svirke u prodavnici preko puta Gimnazije nabavio sam određenu količinu tzv. “unučića“ (za mlađe generacije bočice alkoholnih pića od dva decilitra), u svrhu razbijanja treme kod muzičara. Konzumenti su bili članovi grupe „Climax“, kako prije nastupa, tako i za vrijeme nastupa: pjevač Bešla, kako otpjeva dionicu, tako do mene u „backstage“. Slično su „postupali“ i gitarista Zoka, basista Bera, a najteže je bilo doturiti „logistiku“ do Ede bubjara, jer glavna poluga ritam sekcije nije smjela napuštati „radno mjesto“, ali nekako se i u tome uspjelo da i on ne ostane bez „doze“.
„Listajući“ arhive sjećanja kao jedno od mjesta gdje su banjalučki rokeri pokazivali svoje umijeće bio je i Klub studenata elektrotehnike ili popularno skraćeno-KSET. Podrumski prostor u Elektrotehničkm fakultetu, koji se sada zove Demo-fest klub (DFK-a), imao je „sluha“ za ovdašnje muzičare. Osamdesetih godina agilni organizatori i članovi KSET-a priredili su niz zanimljivih koncerata i nastupa banjalučkih bendova. Iako je prostor ponekad bio „skučen“ (bilo je više zainteresovane publike, nego što je faktički prostor mogao primiti) bendovi su uredno odrađivali svoj posao.
Svojevremeno, u banjalučkom dnevnom listu „Glas“ izlazila je rubrika „Svijet mladih“. Pokretač ove rubrke i njen prvi urednik bio je kolega Fadil Smajić, kasnije urednik rubrike bio je i kolega Davorin Reljić. Testove o banjalučkoj rok-secni objavljivali su brojni novinari-saradnici, među njima i moja malenkost. Ovaj dodatak koji je izlazio u vikend –izdanju „Glasa“ postaće inicijator, održavanja „Glasovih koncerata solidarnosti“, za čiju su organizaciju bili zaduženi već pomenuti Fadil Smajić i Davorin Reljić, a svakako potporu za ovu manifestaciju imali su i od Miralema Pervizovića sa Radio-Banja Luke, koji je bio jedan od aktivnijih saradnika u „Svijetu mladih“, prateći zbivanja na banjalučkoj sceni. Koliki je bio interes bendova da se pojave na ovim koncertima mogu posvjedočiti i novinski tekstovi sa naslovima poput „Banjalučani rasturaju sa prijavama“.
A da podsjetimo: tekstove i članske u „Svijetu mladih“, osim Davorina Reljića, Miralema Pervizovića, pa i moje malenkosti, objavljiali su još i Rajko Radovanović, Radenko Kuprešak, Afan Pašalić, a fotografski pokrivali Davorin Reljić, Radivoje i Milivoje Pavičić, Igor Segečić, Slobodan Rašić, Predrag Milašinović... Ako sam nekoga zaboravio, neka mi oprosti....
„Kada padne mrak“ bio je termin početka koncerata i svirki u „Bašti sljezove boje“. Ali, o ovom sada već legendarnom prostoru za banjalučke rokere, kao i muzičkom klubu „Sebastijan“, koji ima itekako značajno mjesto u istoriji banjalučke rok-scene u sljedećem nastavku ove rubrike.
Fotografije i ilustracije:
Privatna arhiva autora
Privatna arhiva Davora Hepija - Šahurića
Korišteni materijali sa FB stranice „Banjalučka rock-scena 80-tih“
(Frontal)