Republika Srpska
Za završetak prevoja Čemerno treba još 15 miliona KM - trošak ide na teret izvođača
BANJALUKA - Izgradnja najvećeg pojedinačnog infrastrukturnog projekta u RS, tunela i novog puta na prevoju Čemerno, koštaće ukupno 87 miliona KM, što je 15 miliona KM više nego što je planirano, ekskluzivno saznaje poslovni portal CAPITAL.
Razliku u cijeni, snosiće izvođač, jer prema Ugovoru Integral Inženjering nema pravo na potraživanje dodatnih sredstva, odnosno sklapanje Aneksa ugovora.
Vlada RS, odnosno JP “Putevi” su izvođaču radova “Integral Inženjeringu” Laktaši avansno uplatili 72 miliona KM, međutim taj iznos neće biti dovoljan. Direktor Puteva RS Nedeljko Knežević rekao je za CAPITAL da RS izgradnja prevoja neće koštati nijednu KM više od ugovorenog iznosa koji je odmah na početku prebačen na račun Integrala. “Upravo zato je novac i isplaćen avansno, a zauzvrat isključivo izvođač snosi sav rizik potencijalnih dodatnih radova”, ističe Knežević.
Direktor Integral Inženjeringa Slobodan Stanković potvrdio je za CAPITAL
da nisu uputili zahtjev Putevima za dodatna sredstva, jer na to i “nemaju pravo prema vrlo precizno sklopljenom osnovnom Ugovoru”.
“Dodatni poslovi će koštati moju kompaniju i to sigurno oko 15 miliona KM više od uplaćenih 72 miliona KM”, kaže Stanković.
U “Putevima RS” naglašavaju kako se ni jednim ugovorom, pa ni „Ugovorom o izvođenju radova ‘Trajno rješenje klizišta Čemerno““, u finansijskom dijelu ne predviđa se mogućnost sklapanja aneksa ugovora sa preduzećem „Integral inženjering“.
Stanković objašnjava da su se dodatni radovi pojavili zbog potrebe sanacije zemljišta. “Dodatna dva miliona KM koštaće nas samo sanacija koju smo radili. Naime, nakon dvije godine suše, zbog velikih padavina, stvorilo se cijelo jezero iznad puta koji radimo. Voda je prošla kroz zemljište u dužini od 800 metara gdje su dva tunela, te smo morali raditi sanaciju nasipa. Izgradili smo i dodatni most dugačak 100 metara na klizištu, koji nije bio predviđen Projektom”, kaže Stanković.
Nema novih rokova
U
Integralu i Putevima tvrde da će prevoj Čemerno biti završen u novom
roku koji je ugovoren, do kraja juna mjeseca ove godine. Stanković kaže
da će asfaltiranje i cijela trasa biti završena već u maju, ali da neće
biti odmah pušten saobraćaj, jer se čeka isporuka signalizacije i opreme
za ventilaciju tunela.
Za projekat „Trajno rješenje klizišta Čemerno“, potpisan je jedan aneks ugovora koji se odnosi na „član 10. Osnovnog ugovora o izvođenju radova, a riječ je o izmjeni roka izvođenja radova“. Time je, “Integralu” odobren šestomjesečni produžetak roka za izvođenje radova.
Dodatnih 450 dana
Ukoliko “Integral” ispoštuje posljednji rok, zaključno sa tim danom u dnevnik trenutno najvećeg gradilišta u Srpskoj biće upisano oko 450 dana naknadnog rada.
Realizacija “Trajnog rješenja klizišta Čemerno” počela je u septembru
2008. godine pred izbore. Gradilište je otvorio tadašnji premijer RS
Milorad Dodik, istakavši da je to jedan od najvažnijih infrastrukturnih
projekata čiji je cilj da poveže dijelove RS. Za ovu veoma važnu putnu
komunikaciju, između Srbije i Jadrana, novac je obezbjeđen iz Razvojnog
fonda RS, tako da je na račun preduzeća „Integral inženjering“ iz
Laktaša tada odmah uplaćeno 72 miliona maraka.
Prve mašine na Čemernu su počele da rade u aprilu 2009. godine, a projektom je predviđena gradnja novog puta dužine oko devet kilometara, izgradnja dva tunela, dva mosta i vijadukt.
Zbog problema sa slovenačkim CPM-om, koji je probijao dva tunela i
otišao u stečaj, radovi su u 2010. i 2011. više puta bili obustavljani.
Klizište i specifična geologija terena zadavali su dodatne glavobolje
putarima i inženjerima, pa umjesto tri, izgradnja dionice će u konačnici
trajati četiri i po godine.
Ipak, u “Putevima RS” poriču da je jesenas dio saobraćajnice između tunela “Čemerno” i “Surdup” uništilo klizište.
„Riječ je o djelimičnom oštećenju saobraćajnice, a ne o klizištu. Jedan dio tih oštećenja saobraćajnice je saniran, a drugi dio će biti saniran u narednom periodu. Za sanaciju oštećenja saobraćajnice neće biti izdvojena dodatna sredstva“, ističu u Putevima RS, te dodaju da je problem realizacije ovog projekta u predviđenom roku nastao zbog određenog broja nerješenih imovinsko-pravnih, kao i zbog loše geologije terena, naročito na dijelu između dva tunela.
(Capital.ba/Frontal)