Politika

Додикова и Босићева платформа

Пар сати прије него што ће се сазнати, често спомињано име новог мандатара Владе РС, Милорад Додик и Младен Босић писмено су потврдили споразум својих странака о заједничком дјеловању на нивоу БиХ.


Предсједници Савеза независних социјал-демократа и Српске демократске странке потписали су платформу о усаглашеном дјеловању двије највеће странке из РС у заједничким органима БиХ.

Додик и Босић су изјавили да је Дејтонски споразум основа њиховог дјеловања, а предсједник СДС је приликом потписивања још једном потврдио да ова странка остаје у опозицији на нивоу Републике Српске.

Платформу објављујемо, онако како смо је добили, у цјелости:

- Полазећи од чињенице да је Република Српска страна потписница Анекса IV Дејтонског мировног споразума, и истичући да је центар наше политике заштита и реафирмација Дејтонског мировног споразума и, у оквиру њега, интереса Републике Српске;

Имајући у виду сложене унутрашње и регионалне околности, настојања одређених унутрашњих и спољњих политичких фактора да се уставним промјенама у БиХ угрози дејтонска позиција Републике Српске и верификују досадашњи неуставни преноси надлежности;

Свјесни својих различитости и другачије програмске оријентације, али спремни на договарање о питањима од најширег значаја.

Потврђујући раније усаглашене ставове из бројних аката Народне скупштине Републике Српске о којима су Савез независних социјалдемократа (СНСД) и Српска демократска странка (СДС) постизали компромис,

Савез независних социјалдемократа (СНСД) и Српска демократска странка (СДС) опредјељују се да ће у постизборном и наредном мандатном периоду на нивоу заједничких органа БиХ, усаглашено дјеловати и партнерски заступати интересе Републике Српске, и због тога утвђују:

ПЛАТФОРМУ О УСАГЛАШЕНОМ ДЈЕЛОВАЊУ СНСД И СДС У ЗАЈЕДНИЧКИМ ОРГАНИМА БиХ

СНСД и СДС (у даљем тескту: Странке) се декларишу да ће у заједничким органима БиХ, а нарочито у Парламентарној скупштини БиХ, усаглашавати све ставове по питањима од виталног интереса за Републику Српску и на најбољи могући начин заједно штитити уставну позицију Републике Српске, њен територијални интегритет и уставно-правни суверенитет, заснован на Уставу Републике Српске и Анексу IV Општег оквирног споразума за мир у БиХ (Дејтонски мировни споразум).

1.   Странке не прихватају да промјене Устава БиХ задиру у дејтонске надлежности Републике Српске и механизме заштите њених интереса, те наглашавају да досадашњи приједлози попут ''Априлског пакета'', ''Бутмирског пакета'' и ''Прудског споразума'' не могу бити полазна основа за будуће разговоре, да даљег преноса надлежности не може бити и да је потребно преиспитати сврсисходност свих до сада неуставно пренесених надлежности.

Странке уважавају потребу промјене Устава БиХ у дијелу који се односи на пресуду Европског суда за људска права у Стразбуру у случају „Сејдић-Финци“ и изражавају спремност да се иста одмах имплементира.

Странке ће, у складу са законом, у другим питањима битних промјена Устава Босне и Херцеговине затражити и подржати провођење референдума.

2. Странке подржавају даље кораке ка пуноправном чланству у Европској Унији, уз очување пуног субјективитета и капацитета и даље јачање Републике Српске на том путу.

Странке су сагласне да о питањима војних интеграција и чланства Босне и Херцеговине треба тражити пуну међусобну сагласност, укључујући расписивање референдума када се питање нађе на дневном реду.

3. Странке сматрају да је домаћим институцијама неопходно вратити пуни инстутиционални и демократски капацитет у одговорном вршењу власти и сматрају неопходним затварање Канцеларије Високог представника и других облика међународне управе.

Странке су сагласне да је период употребе “бонских овлаштења” завршен, те да свим лицима којима су, неаргументованим одлукама Високог представника, одузета или ограничена људска права иста требају бити одмах враћена.

4. Странке сматрају да на сваки евентуални покушај неуставног дјеловања и угрожавања положаја Републике Српске треба дјеловати покретањем питања заштите виталног националног и ентитетског интереса.

5. Странке су сагласне да се низ појединачних питања и политика треба отворити и тражити боља рјешења, укључујући, али не ограничавајући се на:

-          расподјелу државне имовине,

-          непокретну војну имовину,

-          попис становништва у Босни и Херцеговини,

-          снабдјевање Брчко Дистрикта електричном енергијом,

-          систем одбране и Оружаних снага БиХ,

-          систем индиректног опорезивања,

-          систем правосудних институција БиХ, укључујући ВСТС, Суд и Тужилаштво БиХ,

-          изборни систем,

-          функционисање и организацију система вођења вањске политике,

-          проблеме у тражењу несталих лица из протеклог рата,

-          функционисање заједничких система, корпорација и агенција као што су : РТВ систем у Босни и Херцеговини, РАК,  и Електропренос,

-          друга питања.

6. Странке су сагласне да Босна и Херцеговина не може признати једнострано проглашену независност Косова и Метохије и да представници Републике Српске у заједничким институцијама не могу дати сагласност на било чији покушај ове врсте.

Анекс 1 :

Разрада принципа Платформе

  1. Странке су сагласне да се преиспитају и промијене рјешења у систему индиректног опорезивања, а нарочито: заступљеност и одлучивање из Републике Српске у УИО, систем расподјеле средстава од индиректних пореза, систем расподјеле средстава између нивоа власти у Босни и Херцеговини, стопе пореза на додатну вриједност, те да се отворе и друга питања.
  2. Странке су сагласне да Буџет Босне и Херцеговине мора бити резултата усаглашене политике са Републиком Српском и не може се повећавати на штету Републике Српске.
  3. Странке су сагласне да је у области одбране крајњи циљ демилитаризација Босне и Херцеговине, а у краткорочним политикама захтијева се даља редукција величине Оружаних снага са циљем рационалнијег финансирања, те формације и организације у складу са основним намјенама Оружаних снага. Прихвата се учешће Оружаних снага БиХ у међународним мировним мисијама.
  4. Странке констатују да је реформа правосуђа у БиХ неуспио пројекат, да су Тужилаштво и Суд БиХ, те Високи судски тужилачки савјет неуставне категорије које су од свог настанка индуковале нове проблеме у БиХ, да је потребно промијенити систем, те истичу да ће радити на неопходној лустрацији правосуђа.
  5. Странке сматрају да је неопходно Уставни суд БиХ ослободити сваког политичког утицаја и опредјељене су за доношење Закона о Уставном суду БиХ.
  6. Странке су сагласне да се преиспита и промијени систем организовања и одлучивања у области тражења несталих, гдје постоји незадовољство радом Института на нивоу Босне и Херцеговине и примједбе организација породица погинулих и несталих из Републике Српске.
  7. Странке су изразито незадовољне вођењем спољне политике Босне и Херцеговине у протеклом периоду и траже: системско уређење вођења спољне политике, крупне промјене у Министарству иностраних послова Босне и Хрцеговине, одлучивање у име Босне и Херцеговине у Савјету безбједности и УН и у другим међународним организацијама искључиво на основама претходно постигнутог концензуса у Предсједништву БиХ и Министарству иностраних послова. У сједишту МИП-а, као и у ДКП мрежи, заједно ћемо се борити за успостављање принципа паритета три народа.
  8. Странке су сагласне да се, на основу искустава из више изборних процеса, а нарочито избора 2010. године, преиспита и промијени Изборни закон, а нарочито: поједностави читав изборни процес, преиспита тип кандидатских листа, повећа цензус, промијени структура и начин именовања бирачких одбора, преиспитају друга питања и прије одржавања локалних избора 2012. године.
  9. Странке су сагласне да се питање расподјеле државне имовине рјешава на територијално-функционалном принципу не нарушавајући постојећа права Републике Српске.
  10. Странке су сагласне да се преостало питање непокретне војне имовине ријеши  интегрално тј. истовремено и неперспективнеиИ перспективне локације, комбинованим системом додјеле на кориштење и власништва на различитим нивоима.
  11. Странке су сагласне да се обави попис становништва у 2011. години у Босни и Херцеговини усвајањем закона на нивоу Босне и Херцеговине без спорног члана 48. у закону који је тренутно у процедури или уз његову модификацију.
  12. -          Странке су сагласне да је потребно реорганизовање Електропреноса Босне и Херцеговине, тако да се онемогући прегласавање Републике Српске у одлучивању и на другачији начин изврши организација интерних области у Електропреносу БиХ.
  13. Странке сматрају да у уређењу јавног радио-телевизијског система у Босни и Херцеговини, јавна корпорација на нивоу Босне и Херцеговине може играти само координишућу улогу, без преноса права својине са ентитетских емитера на јавну корпорацију.
  14. Странке су сагласне да се Брчко Дистрикту може испоручивати електрична енергија од Електропривреде Републике Српске под истим условима под којима се снабдијевају купци у Републици Српској, те да се у том оквиру могу усвајати законска рјешења која ће бити у складу с Европским стандардима и без преноса овлаштења с Ентитета на заједничке институције
  15. Странке су сагласне да измјене начина одлучивања у Савјету министара Босне и Херцеговине које су наметнуте Одлуком Високог представника 2007. године треба измијенити и вратити у претходно стање, као што треба преиспитати и друге одлуке наметнуте од стране Високог представника.
  16. Странке ће заједно радити на реализацији политике која подразумијева да Република Српска и БиХ извршавају своје обавезе и активно учествују у побољшању регионалне и глобалне безбједности, борби против тероризма и очувању мира.

Анекс 2 :

Конституисање заједничких органа Босне и Херцеговине, методологија међусобног договарања СНСД И СДС у заједничким органима БиХ и договарања са трећим странама

2.1 Српска демократска странка ће понудити ПДП-у да њихов посланик буде дио клуба СДС-а, а СНСД ће понудити ДНС-у да њихов посланик буде дио клуба СНСД-а у Представничком дому ПС БиХ. Клубови би заједно заузимали и усаглашавали ставове о свим питањима прије сваке сједнице Скупштине или комисија. Заједничким састанцима би присуствовали и сви српски делегати у Дому народа, министри и замјеници из реда српског народа у Савjету министара, као и остали представници из РС, по потреби. Сједницама предсједавају предсједници клубова посланика.

2.2 СНСД И СДС су сагласни да у конституисању оба дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине по једно мјесто у колегијима предсједавајућих припадне овим странкама потписницама.

2.3 СНСД И СДС су сагласни да у расподјели мјеста у Савјету министара Босне и Хереговине заједнички траже четири (4) министарска мјеста за СНСД И СДС, при чему би по два мјеста припала свакој од странака. Уколико би крајњи договор са странкама из Федерације БиХ био три (3) министарска мјеста, онда би СНСД припала два (2) а СДС једно (1) министарско мјесто.

Остале позиције у заједничким институцијама Босне и Херцеговине утврђиваће се договором Странака.

Сва изабрана и именована лица у име Републике Српске у заједничким институцијама дужна су поштовати принципе политика утврђених овом Платформом.

2.4 Неоспорно је право Странака да самостално предлажу имена за дужности које им расподјелом припадну, а заједно ће се супроставити покушајима оспоравања појединих кандидата од стране осталих учесника у будућим властима. Кандидати који су номиновани испред својих странака се у процедуру именовања упућују као заједнички кандидати Странака.

2.5 У случају одлука о крупним питањима на нивоу Босне И Херцеговине, СНСД И СДС су сагласни да обавезно траже заједнички став. Уколико га није могуће постићи, а једна од странака оцијени да се ради о виталном питању, једна од потписница Платформе може затражити право вета на изражавање става друге странке, сто друга странка прихвата да ће поштовати и неће изразити свој другачији став. У том случају обе странке неће ни презентовати, ни подржавати ниједан од два неусаглашена става.

2.6 СНСД И СДС су сагласни да се елементи овог документа и сви његови анекси могу мијењати договором обају страна.

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog