Republika Srpska
Србија одустаје од Луке Бар?
БЕОГРАД - На тендер за куповину 54,05 одсто државних акција "Контејнерских терминала и генералних терета", највриједнијег дијела Луке Бар није се јавио нико, па чак ни Србија, којој је то наводно "стратешки интерес".
Министар за инфраструктуру Милутин Мркоњић најављује да ће Србија учествовати на поновљеном тендеру, а стручњаци за инвестиције кажу да је одлука да се не учествује на тендеру очекивана, јер Србија за то нема економски интерес. Стручњак за инвестиције Махмут Бушатлија каже:
“Јасно је да Лука Бра зависи од јединог контакта са својим залеђем, односно са пругом Београд - Бар, а ни Србија ни Црна Гора не обраћају пажњу на то да пругу треба довести у ред, да би Лука могла да функционише. Бојао сам се да политика не буде одлучила, али очигледно захваљујући кризи није се ушло у још једну авантуру да државним парама праве још један нерентабилан посао”, каже Бушатлија.
И економиста Милан Ковачевић за оцјењује да је потребно пуно урадити да би Лука Бар била атрактивнија за потенцијалне партнере:
“Тешко је рећи шта је то у овом случају српски интерес, а сигурно није да се узимају државне паре и да се купује Лука. Мркоњић је рекао да то није намјера, питање је да ли су пословни људи из Србије могли наћи интерес да је то за њих профитабилно. Очигледно је да нису“, сматра је Ковачевић.
Један од координатора српског конзорцијума који је требало да учествује на тендеру, власник МК Групе, Миодраг Костић је подгоричким "Вијестима" саопштио да је тендер прекратко трајао.
Дијелом проблем види у економској кризи, те да су компаније окупљене унутар конзорцијума имале различита очекивања од тендера. Костић је закључио да је изузетно економски оправдано да Србија има излаз на море, односно да себи обезбиједи алтернативне правце изласка на море. И министар инфраструктуре Србије Милутин Мркоњић је оцијенио да је тендер био исхитрено расписан и најавио да ће Србија учествовати на поновљеном тендеру.
Преко гатова барске луке се сада извози свега око седам до осам одсто извоза из Србије, док су саобраћајне везе те луке са Србијом лоше. Србија много више користи луке Копар и Констанцу, до којих се, иако су даље, знатно брже стиже.
Годишње се у Бару претовари нешто преко два милиона тона терета, што износи седам пута мање него у Луци Копар или два пута мање него у лукама Ријека и Плоче.