Republika Srpska
Хамер одлази у историју
ВАШИНГТОН - „Хамер”, тешки џип који је постао (не)популарни статусни симбол широм свијета, одлази у историју, после неуспјеха „Џенерал моторса” да ову марку прода једном кинеском произвођачу из Сечуана за 150 милиона долара.
Посао је пропао зато што за овај трансфер није добијена неопходна сагласност кинеских власти, које „дил” нису додуше званично ни одбациле ни одобриле, али управо је то „нечињење” било јасан сигнал објема странама да од свега одустану.
Као могући разлог кинеске уздржаности, овде се наводи репутација „хамера” као расипног потрошача горива, што се не уклапа у званичну политику Пекинга да промовише енергетску ефикасност аутомобила и више него досад води рачуна о природној околини.
„Џенерал моторс”, који је прошле године изашао из стечајне процедуре као реорганизована корпорација, већ две године неуспјешно покушава да прода „хамера”, који је проистекао из војног возила „хамви”. Некада популарни симбол финансијске (и друге) моћи својих власника, он је данас непожељан. Прошле године продато је само 9.046 комада, према 71.000 купаца колико их је било у 2006.
У јануару, за овај џип се одлучило само 265 Американаца, што је била јасна порука да овај производ нема више тржиште. Чак је и Арнолд Шварценегер, популарни глумац који је данас гувернер Kалифорније, распродао своју флоту „хамера” коју је некад радо показивао.
Затварање фабрике која производи овај аутомобил елиминисаће око 3.000 радних мјеста. Код дилера је око 2.500 непродатих аутомобила.
Ово је трећа марка коју у новим околностима затвара „Џенерал моторс”: прије „хамера” у историју су отишли „сатурн” и „понтијак”. Прије два дана је, међутим, званично саопштено да је ипак спасен шведски „сааб”, који прелази у власништво једног произвођача из Холандије.