Republika Srpska
Фијат на принудном одмору, Крагујевац није угрожен
ЛОНДОН – Италијански „Фијат” је одлучио да, због пада продаје, на двије недеље затвори све своје фабрике у земљи и око 30.000 радника пошаље на принудни одмор, али се то не односи на Крагујевац.
Портпарол торинског гиганта Ричард Гадезели је рекао да затварање фабрика у Италији нема никакве везе са евентуалним сличним потезима у Крагујевцу.
„Не постоји веза између погона у Италији и оног у Србији или било које друге фабрике у свијету”, рекао је он, али је додао да он не може предвијдети шта ће бити у будућности, па не зна ни шта ће бити са производњом у Крагујевцу.
Као битну ставку Гадезели је навео то што су производни капацитети у Крагујевцу тренутно мали и што се у Србији производе аутомобили намијењени једино домаћем тржишту, док се у Италији праве аутомобили за цијелу Европу.
Лондонски стручњак за аутомобилску индустрију Дејвид Бејли, пак, овом одлуком руководства торинског аутомобилског гиганта није изненађен.
Предвиђање пада продаје
„Фијат је прошле године у више наврата затварао фабрике да би спријечио гомилање залиха аутомобила. Ово је, међутим, први пут да је производња прекинута у свих шест истовремено. Главни разлог је што се предвиђа да ће ове године продаја пасти за 350.000”, рекао је Бејли.
Милански стручњак Андреа Малан, пак, подсјећа да је „Фијат” прошле године, због свјетске кризе, радио са половином капацитета.
„Тражња нових аутомобил у Италији биће за најмање десет одсто мања него лане, првенствено због одлуке владе да одустане од финансирања шеме 'старо за ново'. Та шема је прошле године омогућила да Фијат да прође боље од конкурената”, рекао је Малан.
Одлука пословодства да „Фијат” на двије недеље затвори све фабрике у Италији, наравно, није наишла на одушевљење синдиката.
Радници протестују да би сачували радна мјеста
Штрајкови у неким фабрикама, којима пријети затварање или отпуштање вишка запослених, већ су почели.
У Пратола Сери код Авелиња, где се производе мотори, радници су се чак сукобили са снагама реда: „Срамота је да су на нас послали 200 војника у пуној борбеној опреми. Једноставно су нас подигли и однијели из фабрике. Срећом, нису нас тукли”, казали су они.
„Остаћемо овде. Фијат нам је одузео достојанство. Радници протестују да би сачували радна мјеста, а не у име некакве урбане гериле”, упозоравају радници.
Малан, међутим, мисли да ће синдикати морати да схвате да су се околности промениле, јер „то важи за цијелу Европу, мада се Европљани, за разлику од САД, силно труде да спријече затварање фабрика и већина влада је против тога”.
Дејли ипак процјењује да будућност аутомобилске индустрије у Европи није ружичаста, јер су производни капацитети у Европи превелики, чак су и прије рецесије надмашивали тражњу бар за 20 одсто, па је рационализација неминовна, што значи мање производње и радних мјеста.
„Џенерал моторс” је, на примјер, одлучио да задржи своју европску подружницу Опел, али са смањеним капацитетом, што подразумијева затварање 9.000 радних мјеста. Могуће је затварање „Опелове” фабрике у Белгији, а можда и једне у Њемачкој.