Republika Srpska
Небеска Српска: Полетјећемо и ми
БАЊА ЛУКА - Директор Јавног предузећа "Скај Српска" Зоран Ињац изјавио је да су приведени крају преговори за обезбјеђивање кредитних средстава за набавку два авиона и да се од Министарства финансија Републике Српске још само очекује одобрење за улазак у процедуру јавне набавке.
Ињац је прецизирао да су постигнути веома повољни услови кредитирања који се односе на добијање средстава у висини од више од 80 одсто вриједности авиона, на период од 12 година отплате, додавши да управо вријеме свјетске економске кризе даје могућност повољније набавке авиона са краћим роковима испоруке.
"Искористили смо посљедњи тренутак да се започне са процедуром за набавку авиона да бисмо спремни дочекали укидање виза грађанима РС, јер је сада право вријеме за успостављање редовног ваздушног саобраћаја са Аеродрома Бањалука", рекао је Ињац.
Он је прецизирао да ће за враћање кредита бити задужено предузеће "Скај Српска", које већ након три године, поред исплате кредита, очекује и зараду на продатим авио картама, те нагласио да ове процјене потврђује и веома добро пословање агенција из РС које се баве продајом авио карата.
Ињац тврди да тек са набавком авиона постају исплатива досадашња улагања у реконструкцију писте на Аеродрому у Бањалуци, набавку опреме за сервисне послове за одржавање авиона, пријем и отпрему путника, као и изградњу новог торња за контролу ваздушног саобраћаја у Маховљанима, у шта је уложено више од 10 милиона КМ.
"Још не постоји свијест о томе колике су могућности ваздушног саобраћаја, како у стварању могућности за улагања инвеститора у РС, што је без ваздушног саобраћаја готово немогуће, тако и у обиму путника. У условима визног режима, по показатељима до којих смо дошли анализирајући доступне податке о продатим авио картама, у прошлој години је око 50 000 грађана из Бањалуке користило ваздушни саобраћај са аеродрома у Загребу, Београду и Сарајеву", нагласио је директор "Скај Српске".
Ињац каже да је планом авио компаније "Скај Српска" предвиђено да се у првој години пословања превезе око 100 000 путника, што су у односу на евидентирани број путника из Бањалуке, а с обзиром на укидање виза, потпуно реални показатељи, јер овај број и даље чини свега 10 одсто од укупне популације која гравитира ка бањалучком аеродрому.
Он је подсјетио да је регија сјеверозападног дијела РС са градом Бањалука једини регион са више од милион становника у Југоисточној Европи, који као административно и економско средиште није умрежен у систем редовног међународног ваздушног саобраћаја са неким од главних аеродрома у ЕУ.
Директор "Скај Српске", такође, тврди да је аеродром Бањалука функционалан аеродром који се географски налази на одличној микро локацији и са добрим метеоролошким условима у смислу развоја регионалног ваздушног саобраћаја.
"Једино што нам треба јесу летјелице", нагласио је Ињац.
Он је навео и примјер Србије, у којој се, након укидања визног режима, обим коришћења ваздушног саобраћаја повећао за 20 одсто.
"Укупан саобраћај са аеродрома 'Никола Тесла' у Београду се повећао за 20 одсто, док се број путника према дестинацијама западне Европе повећао за чак 45 одсто. Попуњеност авиона биљежи 80 процената и то је велики пораст у односу на ранији просјек од око 60 одсто попуњености", навео је Ињац.
Он је подсјетио да је и у земљама бивше Југославије однос броја путника према укупној популацији грађана такав да на два становника долази један путник, односно да најмање 50 одсто становника користи авио саобраћај, док је у земљама Европе тај број једнак или чак већи.
Као примјер колики је значај постојања домаће авио компаније за развој ваздушног саобраћаја једне земље, Ињац је навео Словенију, гдје је национална компанија "Адрија ервејз" у претходној години превезла око 1,3 милиона путника, што чини 80 одсто свих превезених путника са аеродрома у Љубљани.
Он је истакао да о доброј процјени за улагања у развој ваздушног саобраћаја у Српској говори и примјер Федерације БиХ (ФБиХ), јер се са аеродрома у Сарајеву годишње превезе око пола милиона путника, те додао да је буџет ФБиХ суфинансирао комапанију "Ер Босна" са 10 милиона КМ годишње.
"Ова компанија процесом докапитализације у овој години добија два нова авиона већег капацитета и већих долета од постојећа два, чиме ће додатно обезбиједити отварање нових тржишта, јер се повећање путника, те потреба повезивања са више земаља у ЕУ из ФБиХ биљежи сваким даном", рекао је Ињац.
Он је додао да је у свијету просјечна стопа раста авио саобраћаја око пет одсто, што је дупло више од просјечне стопе раста бруто друштвеног производа.
Ињац је упозорио да ће, уколико Српска не набави летјелице и тиме дефинитивно затвори могућност развоја ваздушног саобраћаја из РС, изгубити могућност да дође у позицију у којој је сада, јер ће конкурентна компанија из ФБиХ онемогућити коришћење сада неискориштених ваздухопловних права из билатералних уговора која имају временски период расположивости.
Према његовим ријечима, тиме би РС добила врло оскудну понуду за коришћење само одређених дестинација од "Ер Босне" из ФБиХ.