Društvo
Enshittification (enšitifikacija), brain rot i slop: riječi 2024. godine
Pojam enšitifikacija (eng. enshittification) skovao je 2022. pisac, bloger i novinar za oblast tehnologije Cory Doctorow kako bi opisao proces degradacije internetskih platformi.
Ovaj fenomen se dešava kada kompanije koje upravljaju digitalnim uslugama postepeno pretvaraju korisnički prijateljske platforme u profitno orijentisane alate koji favorizuju oglašivače i monopolističke interese, nauštrb korisnika. Danas je nemoguće otvoriti internet a da ne dobijete oglas od Temu ili Shein. Umjesto znanja, najviša mjesta u preporučenim sadržajima dobijaju jeftine doskočice, ismijavanja i mizogini sadržaji.
Takođe se odnosi i na degradaciju sadržaja kao posljedica zatrpavanja interneta sadržajima niske kvalitete i AI generisanim sadržajima. Inače, za ovo zadnje postoji posebna riječ, to je slop, dakle nešto što je urađeno nemarno i nekvalitetno.
Enšitifikacija je opis procesa u kojem trolovi, različiti ekstremisti, šarlatani, prodavci magle preuzimaju internet, platfomu koja je stvorena za obrazovanje, a sada služi za stvaranje straha, panike, vrijeđanje, ugrožavanje sigurnosti i dostojanstva, za prodaju, za širenje dezinformacija. Društvene mreže su kreirane za lakšu komunikaciju i povezivanje ljudi, a na kraju su povezali usamljenike sa čudnim, nastranim i opasnim idejama. Sada su to sjecišta promocije vrlo konzervativnih narativa, poput tradwife (mn. tradwives, skraćeno od traditional wife) koji označava ženu koja se opredjeljuje za tradicionalne rodne uloge, poput vođenja domaćinstva i brige o porodici, često idealizirajući tradicionalne vrijednosti iz prošlosti, kao što su to videi influenserke Nare Smith.
2024. Macquarie Dictionary proglašava ovu riječ za riječ godine. Oxford te godine bira jednu drugu riječ, brain rot, odnosno truljenje mozga kao riječ godine. Ova riječ opisuje intelekutalno propadanje koje nastaje kao posljedica izlaganja niskokvalitetnom, odnosno enšitificiranom sadržaju na internetu, pogotovo društvenim mrežama.
Proces enšitifikacije obično se odvija u tri faze. U prvoj fazi, platforma nudi visokokvalitetne usluge i privlači korisnike, često uz besplatne ili povoljne opcije. U drugoj fazi, kako baza korisnika raste, platforma počinje favorizovati poslovne partnere, kao što su oglašivači, nudeći im prednost na račun korisničkog iskustva. U trećoj fazi, platforma fokus prebacuje isključivo na generisanje profita za vlasnike i investitore, što dovodi do erozije kvaliteta usluge za sve ostale.
Doctorow je u razgovoru za Guardian, spoemnuo i četvrtu fazu ovog shatološkog putovanja društvenih mreža – “Onda umiru”
Primjeri enšitifikacije mogu se vidjeti na mnogim popularnim platformama. Društvene mreže, poput Facebooka i Instagrama, često smanjuju organski domet sadržaja kako bi natjerale kreatore da plaćaju za promociju. Amazon, nekada poznat po povoljnim cijenama i širokom asortimanu, sada favorizuje vlastite proizvode u pretragama i uvodi visoke naknade za prodavce.
Doctorow upozorava da enšitifikacija nije slučajnost već rezultat poslovnih modela koji zavise od maksimalizacije profita po svaku cijenu. Ovaj fenomen podvlači važnost razmišljanja o regulaciji internetskih platformi i podrške decentralizovanim alternativama koje bi mogle zadržati fokus na korisnicima, a ne na korporativnoj dobiti.
Što se brain rot tiče, Oxford piše sljedeće:
„Prva zabilježena upotreba ‘truleži mozga’ pronađena je 1854. u knjizi Henryja Davida Thoreaua Walden, koja opisuje njegova iskustva jednostavnog načina života u prirodnom svijetu. Kao dio svojih zaključaka, Thoreau kritizira sklonost društva da obezvrijedi složene ideje, ili one koje se mogu tumačiti na više načina, u korist jednostavnih, i to vidi kao indikaciju općeg pada mentalnog i intelektualnog napora: ‘Dok Engleska nastoji izliječiti trulež krumpira, neće nastojati izliječiti trulež mozga – koja prevladava mnogo šire i kobno?'”
Društvene mreže pune mimova, skečeva i ismijavanja, postale su centar aktivnosti za mlađi dio generacije Z i cijelu generaciju Alfa. Tu spada i viralni „Skibidi toilet” serija sa ljudskim toaletima, koja je bila jedan od najgledanijih sadržaja prošle godine. Ovo je dovelo i do razvoja novih riječi u slengu mladih poput skibidi, koja znači nešto besmisleno.
Enšitifikacija, koja je svojevrsna entropija interneta i pojmovi brain rot i slope su postali ključni za razumijevanje izazova modernog interneta i njegovog potencijalnog udaljavanja od osnovnih principa pristupačnosti i korisničke vrijednosti. Za sada niko nema konsturktivnu i efikasnu ideju kako internet vratiti čovječanstvu, a umanjiti enšitifikaciju. I da li pomoći ima, pošto je internet for profit.
Izvor: naukagovori.ba