Svijet
Lekcije koje možemo naučiti na primjeru Italije u vezi sa COVID-19
Kreatori politika širom svijeta, u borbi sa pandemijom COVID-19, nalaze se u neistraženim vodama. Mnogo se pisalo o praksi i politikama koje su koristile zemlјe kao što su Kina, Južna Koreja, Singapur i Tajvan kako bi ugušile pandemiju.
Nažalost, u većem dijelu Evrope i SAD zakasnilo se u suzbijanju epidemije COVID-19 u njenoj ranoj fazi, a kreatori politika se trude da drže korak sa pandemijom. Međutim, radeći to ponavlјaju mnoge greške koje su ranije napravlјene u Italiji, gdje se pandemija pretvorila u katastrofu.
Za nekoliko
sedmica, od 21. februara do 22. marta, Italija je prešla put od otkrića prvog zvaničnog
slučaja COVID-19 do vladine uredbe, koja je u suštini zabranila svako kretanje lјudi
na cijeloj teritoriji zemlje i zatvaranje svih poslovnih djelatnosti koje nisu
neophodne za funkcionisanje društva, okarakterisavši ovu krizu kao najveću u
Italiji poslije Drugog svjetskog rata.
Neki
aspekti krize u Italiji se jednostavno mogu pripisati lošoj sreći, koja
očigledno nije bila pod kontrolom kreatora politike, međutim, ostali aspekti
krize simbolišu duboke prepreke s kojima su se lideri u Italiji suočili, kao
što su prepoznavanje veličine prijetnje koju je COVID-19 predstavlјao, organizovanje
sistemskog odgovora na njega i učenje iz ranijih uspjeha, i što je još važnije,
neuspjeha.
Vrijedi naglasiti
da su se ove prepreke pojavile čak i nakon što je COVID-19 već u potpunosti poharao
Kinu, a neki alternativni modeli suzbijanja virusa (u Kini i drugim mjestima) već
uspješno bili primijenjeni.
U svojim ranim
fazama, kriza uzrokovana COVID-19 u Italiji nije izgledala kao kriza. Prvobitne
izjave o vanrednim situacijama dočekane su skeptično, kako u javnosti, tako i u
mnogim političkim krugovima, iako je nekoliko naučnika sedmicama upozoravalo na
potencijalnu katastrofu. Slične reakcije su viđene i u drugim zemlјama, što
pokazuje ljudsku sklonost korištenja informacija koje potvrđuju našu
preferiranu poziciju ili početnu hipotezu.
Želјa za djelovanjem
uzrokuje kod lidera da se oslanjaju na svoj instinkt ili mišlјenje bliskih
saradnika, ali u vremenu nesigurnosti, od suštinske je važnosti oduprijeti se tom
iskušenju i umjesto toga odvojiti vrijeme za otkrivanje, organizovanje i apsorpciju
određenih saznanja različitih stručnjaka.
Druga lekcija
koja se može naučiti iz italijanskog iskustva je važnost sistemskog pristupa i opasnosti
parcijalnih rješenja. Italijanska vlada bavila se pandemijom COVID-19 izdavanjem
niza uredbi, kojima su postepeno povećavane restriktivne mjere na određenim
područjima, da bi na kraju iste bile primijenjene na cijelu zemlju. Ovakav
pristup je imao dvije posljedice. Prvo, nije bio u skladu sa eksponecijalnim
rastom broja oboljelih, a druga stvar, takav pristup je mogao olakšati širenje
virusa, s obzirom da u određenim regijama Italije, nikakve mjere nisu bile
preduzete u datom trenutku.
Efikasan odgovor
na virus treba organizovati kao koherentan sistem radnji koje se preduzimaju istovremeno,
a rezultati takvog pristupa vidljivi su na primjeru Kine i Južne Koreje.
Testiranje je efikasno ako je kombinovano sa rigoroznim praćenjem kontakata, a praćenje
je efikasno sve dok je kombinovano sa efikasnim sistemom komunikacije, koji sakuplјa
i širi informacije o kretanju potencijalno zaraženih lјudi i tako dalјe.
Pronalaženje
pravog pristupa za primjenu zahtijeva sposobnost brzog učenja iz uspjeha i neuspjeha,
te spremnost da se u skladu s tim provode određene mjere. Pošto je italijanski zdravstveni
sistem visoko decentralizovan, različite regije pokušale su različite politike.
Najistaknutiji primjer je kontrast između pristupa Lombardije i Veneta, dvij susjedne
regije sa sličnim socioekonomskim profilima.
Regija
Veneto je bila mnogo uspješnija u suzbijanju epidemije, s obzirom na mjere koje
je preduzela, poput opsežnog ranog testiranja simptomatskih i asimptomatskih
slučajeva, proaktivno traženje potencijalno pozitivnih slučajeva, zatim,
ukoliko je neko testiran pozitivno, testirani su i svi ukućani tog pacijenta,
kao i njihove komšije. U Lombardiji su pristupili konzervativnije cijeloj
stvari, testirajući samo one koji su pokazivali simptome bolesti, te manje
proaktivnosti u pronalasku potencijalno pozitivnih slučajeva, što je za
rezultat imalo veći broj oboljelih nego u regiji Veneto.
Činjenica da
su različite politike proizvele različite rezultate, u inače sličnim regijama, trebalo
je od samog početka da bude prepoznato kao značajna prilika za učenje. Nalazi koji
potiču iz Veneta mogli su se koristiti za reviziju regionalnih i državnih politika
na početku. Ipak, tek poslednjih dana, punih mjesec dana nakon izbijanja
epidemije u Italiji, Lombardija i druge regije preduzele su korake kako bi oponašale
neke od aspekata „Veneto pristupa“, uključujući i pritisak na centralnu vladu da
im pomogne u jačanju dijagnostičkih kapaciteta.
Prikuplјanje
i distribucija podataka je veoma važna. Sugeriše se da je rašireno i nezapaženo
širenje virusa, u prvim mjesecima 2020.godine, nastalo kao posljedica
nedostatka epidemiološke sposobnosti i nemogućnost sistematskog evidentiranja infektivnih
anomalija u pojedinim bolnicama. Pored toga, čini se da je problem sama
preciznost podataka. Konkretno, uprkos izuzetnom naporu koji je italijanska vlada
pokazala u redovnom ažuriranju statistika o pandemiji, na javno dostupnoj veb lokaciji,
neki komentatori su iznijeli hipotezu da je nevjerovatna razlika u stopama smrtnosti
između Italije i drugih zemalјa, te unutar samih italijanskih regija, može biti
posljedica različitih pristupa u testiranju. Ove nepodudarnosti značajno komplikuju
upravlјanje pandemijom, jer u nedostatku zaista uporedivih podataka, teže je rasporediti
resurse i shvatiti kako koji pristup funkcioniše.
U idealnom scenariju,
podaci koji dokumentuju širenje i efekte virusa treba da budu što standardizovaniji
u regijama i zemlјama, te da prate napredovanje virusa i njegovo suzbijanje na makro
(državnom) i mikro (bolničkom) nivou.
I dalјe postoji
ogromna neizvjesnost šta tačno treba učiniti da bi se zaustavio virus. Međutim,
čini se da su dva aspekta ove krize jasna iz italijanskog iskustva. Prvo, nema vremena
za gublјenje, s obzirom na eksponencijalno širenje virusa. Drugo, za efikasan pristup
biće potrebna ratna mobilizacija, kako u pogledu lјudskih i ekonomskih resursa koji
će se morati rasporediti, tako i ekstremne koordinacije koja će biti potrebna u
različitim dijelovima sistema zdravstvene zaštite, kako u javnom tako i u privatnom
sektoru, i društvu u cjelini. Ako kreatori politika žele da pobijede u ratu protiv
COVID-19, od suštinskog je značaja da usvoje sistem koji daje prioritet učenju i
koji je u stanju da brzo sagleda uspješne eksperimente, a da identifikuje i zaustavi one neuspješne.
Izvor: hbr.org
Frontal/D.M.