Srđan Puhalo
Srđan Puhalo je rođen 1972. godine u Foči, jer u Kalinoviku nije bilo porodilišta.Odrastao je u Kalinoviku uz pomoć roditelja, mnogobrojne familije i "Politikinog zabavnika". Čuvajući krave kod babe Radojke shvatio je da je život veoma težak, pogotovo u Kalinoviku. Do četrnaeste godine bio je učesnik dvije omladinske radne akcije, posjetio koncentracione logore Jasenovac i redovno se takmičio u "Titovim stazama revolucije", što je ostavilo neizmjerni trag na njegovoj krhkoj ličnosti. Srednju školu završio je u Sarajevu, a psihologiju je diplomirao u Beogradu. Iluzije je izgubio prilično rano, a nevinost dosta kasno. Preživio je dva rata, kao i veliku inflaciju u Srbiji, a onda je došao da živi u Banjaluku. Magistrirao je psihologiju u Banjaluci, a doktorirao u Sarajevu. Dobar je otac dvoje djece, a loš muž jedne žene. Nije nosilac nijednog ordena, ali zato ga krase mnogi epiteti kao što su soroševac, nevladinac, strani plaćenik, antisrbin, autošovinista, Bakirov Srbin. Mašta da postane profesor na Fakultetu političkih nauka u Banjaluci. Ima mnogo problema sa pravopisom, stranim jezicima, potencijom i holesterolom.Srđan Puhalo
Utjerivanje Boga po velikomučeniku Mutabdžiji
U intervjuju za Press Republike Srpske ministar prosvjete i kulture RS, Goran Mutabdžija, se pita: “Drugim rečima, šta jedan sedmogodišnjak može da zna o kulturi religija, odnosno kakav treba da bude nastavni program da bi bio pogodan za izučavanje kod tako male dece? “
Odlučio sam čovjeku da pomognem, kada već neće da koristi stučne resurse ministarstva kojim vlada.
Pa pođimo redom:
Prema razvojnom psihologu Pijažeu dijete sa sedam godina se nalazi u stadijumu konkretnih operacija. Za taj stadijum je karakteristično da je dijete u stanju da sarađuje, pošto ne »miješa« svoje stanovište sa stanovištem drugih osoba. U ovom periodu počinju prve dječije rasprave. Prilikom igranja, djeca prihvataju pravila igre i pridržavaju se tih pravila. Mišljenje djeteta se mijenja. Animizam, artificijalizam i finalizam mijenja konzervacija i reverzibilnost, serijacija i klasifikacija. (Ministre ovo morate sami da razjasnite da ne smaramo druge) U tom periodu obrazuje se i pojam broja. Za ovaj razvojni period karakteristično da se jednostrano poštovanje (moral poslušnosti), pretvara u obostrano poštovanje. Obostrano poštovanje postoji kada pojedinci uzajamno pripisuju podjednaku ličnu vrijednost, pri tome ne ograničavajući se na vrednovanje neke posebne akcije. U tom periodu djeca shvataju šta znači poštenje, drugarstvo ili fer-plej. Pravednost se stavlja ispred poslušnosti.
Na ovu teoriju se nadovezuje Goldmanova teorija religioznog razvoja koja period između od 7 do 13 godina naziva Konkretno religiozno mišljenje. U ovom periodu dijete religijske sadržaje i priče shvata doslovno i bukvalno. U odnosu na svoje želje i interese dijete interpretira i povezuje religijske sadržaje. U ovom nivou razvoja dijeteta Bog nagrađuje »dobro«, a kažnjava »zlo«, ali dijeca u tom periodu »dobro« shvataju kao nešto od čega imaju koristi, a »zlo« je sve ono što im nanosi štetu.
Problem je što u našem društvu i u političkom životu ovakvo shvatanje dobra i zla dominira i kod odraslih ljudi - ali to sada nije bitno.
Šta iz ovoga proizilazi?
- Dijete sa 7 godina nema kognitivne (mentalne) kapacitete da pravilno razumije religiju i vjeronauku.
- Dijete sa 7 godina bukvalno shvata sve ono što piše u vjerskim knjigama ili bolje reći buba napamet ono što mu se naredi.
- Dijete sa 7 godina mehanički uči da se krsti, moli i pozdravlja sveštenika, što bi moglo da nauči u porodici.
- Dijete sa 7 godina ne može da razumije šta predstavlja krst, ali će svakako naučiti da ga crta, i molitve koju će svakako naučiti napamet.
- Dijete sa 7 godina svakako neće moći da prepozna osnovne istine o Bogu, svijetu i čovjeku, da prepozna razliku između dobra i zla - jer to danas ne mogu da prepoznaju ni njegovi roditelji.
Ono što će sigurno naučiti i vjerovati u to je:
- Da je Bog stvorio zemlju za 6 dana, a 7. je odmarao.
- Da je Adam (muškarac) napravljen od blata.
- Da je čovječica Eva (žena) napravljena od rebra Adamovog.
- Da je čovječica Eva, zajedno sa zmijom, kriva zašto su ljudi prognani iz Raja i zato svi patimo.
- Da je muškarac ženi gospodar, ali da je treba poštovati i
- Da je postojao čovjek koji je razdvojio more da bi izabrani narod utekao Egipćanima.
Poštovani velikomučeniče i ministre Mutabdžija,
djeca sa 7 godina ne mogu da razumiju ono što uče na vjeronauci i bilo bi veoma korisno da se sa vjeronaukom sačekalo barem do njihove 12 ili 13 godine kada imaju kapacitet da razumiju ono o čemu uče.
Da se ja pitam, kao što se ne pitam, ja bih je potpuno izbacio iz škole.
I na kraju razmislite - kako djeca da razumiju Boga, ako Ministar prosvete i kulture Republike Srpske ne može da razumije djecu?