Politika
Izvještaj RS Savjetu bezbjednosti: Sukobi u FBiH sputavaju napredak u BiH
U sažetku desetog Izvještaja Republike Srpske Savjetu bezbjednosti UN koji je Vlada RS proslijedila stoji da uloga OHR-a mora biti okončana, kao i da BiH mora zadržati decentralizovanu strukturu dejtonskog ustava.
izvor: Frontal
„Republika Srpska, strana potpisnica svih aneksa koji sačinjavaju Dejtonski sporazum, s poštovanjem podnosi Deseti Izvještaj Savjetu bezbjednosti UN-a. Izvještaj opisuje razvoj događaja od Devetog izvještaja i predstavlja pregled stavova Vlade Republike Srpske o nekim od ključnih tema sa kojima se Bosna i Hercegovina (BiH) suočava. Prevashodni cilj Vlade Republike Srpske je poboljšanje ekonomskih uslova njenih građana. Da bi ovo postigla, Republika Srpska sprovodi ekonomske i pravosudne reforme, unapređuje integracije u EU i štiti decentralizovanu strukturu BiH", stoji u izvještaju upućenom SB UN.
Protivzakonita i kontraproduktivna uloga OHR mora biti okončana
Kancelarija visokog predstavnika (OHR), najvažnija prepreka političkom razvoju BiH i njenom napretku ka EU, mora najzad biti zatvorena. Takozvana „bonska ovlašćenja“, prisvojena od strane visokog predstavnika, u konfliktu su sa njegovim mandatom propisanim Aneksom 10 Dejtonskog sporazuma i krše građanska i politička prava građana BiH. Štaviše, postoji široko rasprostranjeno shvatanje da prisustvo visokog predstavnika, koji prisvaja apsolutna politička ovlašćenja, umanjuje izgradnju konsenzusa i kompromisa koji su od suštinske važnosti za funkcionisanje demokratskih država. Uprkos široko rasprostranjenom poimanju korozivnih efekata OHR-a na politički razvoj BiH, trenutni visoki predstavnik Valentin Incko nastavio je da se često miješa u rad ustavnih institucija BiH. Iako mnogi u međunarodnoj zajednici sve više dolaze do zaključka da uloga visokog predstavnika u BiH treba da se završi, neki nastavljaju isticati da je neophodno prethodno ispuniti takozvane „5+2“ ciljeve i uslove identifikovane od strane ad hoc Savjeta za provođenje mira, 2008. godine. Ali, formula 5+2 je nefunkcionalna i kontraproduktivna zato što će političke stranke, koje smatraju OHR saveznikom, blokirati ispunjenje posljednjeg preostalog uslova za njegovo zatvaranje.
Republika Srpska napreduje u ekonomskim i reformama EU integracija
Kako bi poboljšala ekonomsku situaciju svojih građana, Republika Srpska nastavlja da provodi širok spektar reformi, produbljujući reformske procese koji su dramatično popravili njeno poslovno okruženje. Jula mjeseca, na primjer, Republika Srpska je usvojila sveobuhvatan set od 13 zakona, kako bi uklonila prepreke poslovanju. Republika Srpska ispunila je sve uslove MMF-a kako bi nastavila da prima zajmove. Kao dio stalne posvećenosti Republike Srpske procesu evropskih integracija, ona nastavlja sa praksom započetom 2007. godine, intenzivno usklađujući svoje zakonodavstvo sa legislativom Evropske unije. Napori Republike Srpske ka poboljšanju poslovnog okruženja i privlačenju ulaganja ostvaruju rezultat u vidu velikih novih projekata, koji će stvoriti radna mjesta i dovesti do ekonomskog rasta.
BiH mora zadržati decentralizovanu strukturu dejtonskog ustava
Decentralizovani oblici državnog uređenja postigli su veliki uspjeh u poboljšanju efikasnosti uprave, i najuspešniji su u zemljama koje, kao BiH, imaju velike regionalne razlike. Upravo je decentralizovana struktura BiH ostavila mogućnost Republici Srpskoj da ima funkcionalnu vladu i da usvoji dalekosežne ekonomske reforme, kako bi ohrabrila otvaranje radnih mjesta. Drugi razlog zbog koga BiH mora zadržati decentralizovanu strukturu jeste neefikasnost, nefunkcionalnost, netransparentnost, neracionalnost i neodgovornost institucija nivoa BiH. Štaviše, kao što je EU i pojasnila, decentralizovana struktura BiH nije prepreka integracijama u EU.
Sukobi u FBiH sputavaju napredak u BiH
Sukobi među strankama u Federaciji Bosne i Hercegovine (FBiH), drugom entitetu BiH, kao i opstrukcije bošnjačkih stranaka, nastavljaju da u najvećoj mjeri blokiraju politički napredak na nivou BiH. Kriza koja je počela raspadom vladajuće koalicije FBiH u maju 2012. godine, nastavlja da u velikoj mjeri paralizuje Vladu FBiH i da sputava reforme na nivou BiH. U važnoj prekretnici za EU integracije, BiH je otpočela svoj prvi popis od 1991. godine, 1. oktobra. Ali druge važne mjere ostaju blokirane zbog nemogućnosti stranaka u FBiH da se dogovore ili zbog opstrukcije bošnjačkih stranaka. Nije bilo značajnog napretka u razgovorima o uspostavljanju mehanizma koordinacije za EU integracije i o implementaciji presude Evropskog suda za ljudska prava u predmetu Sejdić-Finci protiv BiH. Jedino preostalo pitanje koje spriječava uspostavljanje mehanizma koordinacije i provođenje odluke u predmetu Sejdić-Finci su stvari koje zahtijevaju dogovor bošnjačkih i hrvatskih stranaka u FBiH. Iako su oba doma Parlamentarne skupštine BiH glasala u prilog ustavom zahtijevanih promjena Zakona o jedinstvenom matičnom broju građana, donošenje zakona bilo je dugo blokirano parlamentarnim manevrom bošnjačkog kluba u Domu naroda.
Institucije pravosudnog sistema BiH odupiru se usvajanju evropskih standarda
Kako Republika Srpska provodi pravosudne reforme kroz Strukturisani dijalog o pravosuđu sa EU, pravosudne institucije BiH odupiru se promjenama koje su neophodne, kako bi se dostigli evropski standardi. Sud BiH se trudi da osujeti reforme zakona koji to omogućava, uključujući i neophodne amandmane na odredbe o nadležnosti, za koje su stručnjaci rekli da krše evropske standarde. Nedavno je Sud BiH čak i prkosno reagovao na presudu Evropskog suda za ljudska prava. Iako sistem imenovanja sudija i tužilaca BiH predstavlja kršenje evropskih standarda, Visoki sudski i tužilački savjet BiH opire se svim reformama koje bi mogle da ugroze njegovu sveobuhvatnu moć. Pored toga, Tužilaštvo BiH krši evropske standarde zloupotrebom ovlašćenja i propustom da procesuira mnoge od najgorih ratnih zločina protiv Srba. Uz to, postoji uznemirujući manjak transparentnosti u svim segmentima pravosudnog sistema BiH. Pravosudne institucije BiH trebalo bi da sarađuju na reformama koje su potrebne da bi se dostigli evropski standardi.
Savjet bezbjednosti bi trebalo da okonča primjenu Poglavlja VII, koje nema činjeničnog ni pravnog osnova
Postoji snažan međunarodni konsenzus da BiH ne predstavlja pretnju miru. Situacija u BiH ni u kom slučaju ne garantuje utvrđenje potrebno da bi Savjet bezbjednosti UN-a djelovao u skladu sa poglavljem VII Povelje UN-a: da postoji „prijetnja miru, kršenje mira ili akt agresije.“ Poslije skoro 18 godina mira i napretka u BiH, jednostavno ne postoji opravdanje za Savjet bezbjednosti UN da nastavi da djeluje u skladu sa Poglavljem VII“.