EU integracije BiH
Pretpristupna pomoć EU omogućena bez obzira na status države
BANJALUKA- Instrument pretpristupne pomoći EU za period 2014–2020. godine /IPA dva/ karakteriše niz specifičnosti u odnosu na postojeći instrument IPA, a jedna od njih je da mogućnost apliciranja država za te vrste pomoći u procesu približavanja Uniji neće zavisiti od njihovog formalnog statusa, navodi se u informaciji koju je usvojila Vlada Republike Srpske.
Sredstva pomoći u okviru IPA dva biće programirana isključivo na
sektorskom principu, te, u skladu s tim, na osnovu nekoliko strateških
dokumenata.
Jedan od njih je i "Zajednički strateški okvir", kojeg izrađuje
Evropska komisija, a odnosi se na sve zemlje korisnike i sve oblasti
politike obuhvaćene novim Instrumentom pretpristupne pomoći.
Tim dokumentom biće definisani sveukupni politički prioriteti čija
realizacija će eventualno biti podržana sredstvima iz IPA dva, a riječ
je o političkim reformama, ekonomskom i socijalnom razvoju, usklađivanju
sa zakonodavstvom EU, regionalnoj integraciji i saradnji.
"Zajedničkim strateškim okvirom" biće predviđena i šira lepeza
modaliteta pomoći EU putem novog instrumenta pomoći, kao što su nabavke,
grantovi, budžetska podrška, finansijski instrumenti, garantni fondovi.
I dokument "Državna strategija" izrađuje Evropska komisija i važiće
za cjelokupni sedmogodišnji budžetski period, uz mogućnost revizije na
njegovoj polovini, a sadržavaće konkretniju analizu potreba i
kapaciteta, te procjenu posvećenosti ispunjavanju obaveza u procesu
približavanja EU svake države korisnice pojedinačno.
Taj dokument sadrži i pregled postojećeg stanja u domenu
uspostavljenog razvojnog i sektorskog strateškog okvira u pojedinačnim
državama, podatke o strukturama za koordinaciju i implementaciju
sredstava pomoći, budžetskom i sektorskom pristupu, partnerskim
donorskim institucijama, indikativnu alokaciju sredstava po pojedinačnim
oblastima politike na godišnjem nivou.
"Sektorske strategije" izrađuju se za svaki od sektora u okviru
oblasti politike koji su identifikovani kao potencijalni predmet
finansijske podrške posredstvom IPA dva.
U okviru IPA dva uz sektorski pristup, dominiraće i višegodišnje
planiranje sredstava pomoći, koje će se bazirati na strateškim i
sektorskim razvojnim dokumentima.
Time će biti obezbijeđena veća koherentnost namjenski usmjerenih
sredstava i rezultata, odnosno ciljeva koje se u razvojnom ciklusu
nastoje postići.
Fokusiranost na višegodišnje planiranje, istovremeno, ne isključuje
planiranje i programiranje na godišnjem nivou, ali će ono biti prije
izuzetak, nego pravilo.
(Srna/Frontal)