Radmila Trbojević
ALTUM SILENTIUM (Vergilije)
Neću gledati film „Dara iz Jasenovca„ ne zato što ne želim, nego zato što ne mogu. Čitala sam nekada davno „Magnum Crimen„ dr Viktoroa Novaka, objavljenu 1948 u Zagrebu i ništa više mi ne može promijeniti, niti ublažiti taj strašni, jezivi doživljaj - a pomenuti pisac se nije bojao da će istinom o nezamislivom stradanju Srba, Jevreja i Roma u Jasenovcu „otići u krajnost„ niti uvrijediti onaj dio klerofašističke crkve u Hrvata ( koji su listom bili za NDH ), jer su Hrvati dočekali Njemce sa cvijećem i ekstazom u Zagrebu 1941, a Njemci su šestoga aprila 1941 zatukli Beograd, bez najave, jer su znali s kim imaju posla.
Pročitala sam naravno i „kritiku„ pomenutog filma novinara Lista „Variety“, poznatoga Jay Weissberga, ali i druge, i zgrozila se nad onim što su ljudi napisali, ne zato što mislim da je t a j srpski film dostigao neke umjetničke vrhunce, i da i nije, to nije ništa novo u filmskoj kritici, pa ga neka objektivna kritika, ili komisija nije uvrstila u tih petnaestak filmova koji zaslužuju prolaz, jer pri tome BiH produkciju i korištenje navodnog genocida nad Bošnjacima od strane vrhunskih, sadističkih zločinaca Srba ( kakvi j e s u bili izabrane ustaše u Jasenovcu po krvoločnosti), i krivice SVIH mogućih međunarodnih faktora, koji su s v i bili na strani Srba - koristi maksimalno čuvena sarajevska režiserka Jasmila (protiv koje ja lično nemam ništa, žena vrlo uspješno plovi na talasima medijske satanizacije jednoga naroda, a brani i uzdiže svoj) - za čije zločine i sadističa klanja i odsjecanje glava - gospođa ne zna, niti hoće da zna i koja i nema druge teme (zadata matrica godinama) nego temu silovanja i ubijanja nedužnih civila Bošnjaka , kojih je bilo, to niko ne spori. Ali, postavlja se pitanje ima li ovome kraja ?
Dakle, danas nam je jasno, ako do sada nije, gdje smo i čemu se možemo nadati.. To što mi do danas nismo snimili filmove na temu stradanja Srba, i u pvome ratu kada su izašli kao pobjednici, pa kasnije nisu nam bila kriva naša nekadašnja „jugobraća„ za zajedničku zemlju sa saradnicima okupatora, to što su ćutali srpski partizanski generali, slušajući Tita, što su proleteri pustili da Jasenovac „radi“ i nakon oslobođenja Aušvica, što su objektivno mogli, ali nije bilo naredbe s vrha, što Tito nikada nije kročio na jasenovačke okrvavljene daske da se pokloni žrtvama-pitanja su na koja ja nemam odgovor, ali ga danas mogu naslutiti.
Dakle, potpuno je jasno šta su kritičari i grobari pomenutog srpskoga filma htjeli da kažu, očigledno zadati smrti udarac, zaborav genocida nad Srbima i tragediji Jasenovca , naročito s a m o Srbima, jer Jevrejima ne smiju, mnogo su jaki bankari, Romi tj. Cigani za „čistunce“ američkih i drugih medija i ne postoje, a zapravo pišu po zadatku krugova omamljenih bošnjačkom pričom o Srebrenici, tome da nemaju nikakvu krivicu za građanski rat u BiH, dapače - o tome kako danas niko ne bi trebalo da snima filmove o holokaustu - jer bi to značilo, parafraziram Weissberga, kako je za holokaust kriv cijeli njemački narod. Kakvo ulagivanje, kakva hipokrizija kad znamo da i danas postoje odlično organizovane grupe mladih nacista - ne samo u Njemačkoj nego i u Danskoj i Norveškoj, mladih skin –head –sa, čiste rase i arijevskog porijekla. Angela Merkel o njima ne govori javno – jer to ne bi bio imidž „slobodne Europe„ koja se temelji na multikulturnoj i multinacionalnoj Njemačkoj, koju kancelaraka godinama propagira, prvo pozivajući da u zemlju dođu migranti da se uklope u zapadni način života - mada je imala, sjetimo se njenih izjava i ispada u tom smislu !
Hrvatima, ovima u novoj nezavisnoj, koji su besprijekorni članovi EU (za šta im je pomogao i njihov iskreni saveznik u drugom ratu - Njemačka) kritičari poručuju da nemaju za šta da se stide, da ne treba „da se uvrijede„ jer oni nisu t a j narod koji srpski film o Jasenovcu kao blati, to su Srbi izmislili, oni su izmislili Jasenovac da bi utvrdili svoje „teritorijalne pretezije„ koje kao imaju i danas.
Postavljam pitanje : Kakve je teritorijane pretenzije imao nesrećni narod Kozare, taj siromašni, nedužni narod, odveden u kolonama na stratište i klanja „radnog“ logora Jasenovac, s djecom u naručju, a tamo na ustaškim bajonetima – čiju je to zemlju htio za zauzme osim da ostane na parčetu svoje, krvlju natopljene zemlje. Godinama sa Kozare nije bilo momka za regrute - nije bilo muškog djeteta zrelog za vojsku! I to je laž, zar ne, „čestiti“ glasogovornici revidrane istorije, laž da postoje dokazi s imenom i prezimenom, oko 22.000, ako ne i više, pobijene srpske djece u jedninom logoru za djecu koji je postojao baš u toj državi, satelitu nacističke NjEMAČKE.
A šta je uopšte danas istina?
Istina je ono što Zapad danas kreira, uz svesrdnu pomoć Vatikana. Treba uzeti pa pročitati i nešto što nije hrvatska i europska propaganda, kao recimo pisma italijanskih vojnih „dužnosnika“ iz drugoga rata – Berlinu, u kojima se navode „sadistički zločini u Jasenovcu i drugim mjestima koje civilizacija ne pamti - ili djela pok. Smilje Avramov, koja je ušla u vatikanske podatke i tajne dokumente u originalu - pa shvatila odakle potiče, i ko postiče strašna i nepravedna anatema koja se baca na sve što je srpsko, i što je najgore gdje i neki Srbi sami sebe pljuju i mrze – da se umile strancima, od kojih očekuju da će da ih zavole. Da ih konačno zavole. Neće. Ta priča se neće desiti, bar ne za života moje generacije.
Bili smo antifašisti, vjerovali u to da pravde ima, da će vremenom ipak nešto da se promijeni. A onda raspadom Jugoslavije (a ujedinjenjem Njemačke) – počinje krvavi ples. Hrvati koji su dobili sve što su htjeli, ali ne i veličanje ustaštva, Sloveci koji su dobili sve, ali bilo im je malo (ali makar danas ćute i opet trguju sa Srbijom) i Muslimani koji su baš u toj zemlje postali nacija - gaze Jugoslaviju kao trulu jabuku, ne bi li bili nezavisni. A danas se javno govori, dokumentuje novom revizijom istorije, spinuje, bulazni kako ko stigne - o tome kako je Srbija htjela rat, niko drugi nego Srbija !
Svi su izgledi da je grobna tišina o zločinima nad Srbima. Jevreji su, bar javno pitanje holokausta i njemačkih krematorija stavili nekako pod tepih, te sarađuju sa novom Hrvatskom, jer politika i interesi, ta neumitna i neumoljiva, često i nevidljiva ruka, rješava d a n a s pitanje krivaca i nevinih u vremenu izokrenutih i revidiranih istina, kako kome padne na pamet – te ta čelična ruka gura, evo i strašnim, nedvosmisleno političkim kritikama „Dare iz Jasenovca„ prema užasnoj, neshvatljivoj mržnji prema Srbima, koja ne prihvata nikakava objašnjenja, činjenice, dokaze. Ništa.
Srbi ne mogu biti heroji, istina previše ih je i bilo u istoriji - imam tu i lični doživljaj: Moj otac - prvoborac, teško ranjeni lički partizan 1942 baš na Baniji, a odani član KPJ- u, trebalo da dobije čin generala pred penziju. Imao je informacije da će se to desiti. Ali, nije. Teško je to podnio. Kasnije smo saznali iz krugova bliskih nekoj vojnoj komisji da su na red čekali brojni hrvatski, slovenački i muslimanski pukovnici – pravi prvoborci od 1944 godine - a Ličana i Krajišnika je i bilo previše među generalima.
Srbima treba oduzeti još samo život. Iako i život preživjelih više nema vrijednosti u zemlji, u okruženju u kojem ih svakoga časa za nešto optužuju, i snimaju filmove u kojima su Srbi gori od nacista.
Stoga, s tugom i grobnom tišinom u srcu - sjećam se riječi onoga starca na stratištu negdje, najprije u Jasenovcu, svjedno gdje u NDH –a, koji mirno posmatrajući krvave egzekucije naroda srpskog, čeka svoj red, gleda u oči dželata, i kada ga kama dočeka, on kaže „Samo ti sine, radi svoj posao....„ Ove riječi je u svojoj knjizi o jasenovačkom dželatu koga je, sluđenog od snova i jezivih sjećanja, liječio na Jagomiru (psihijatrijska klinika), napisao dr Nedo Zec čuveni bosanskohercegovački psihijatar. Mogu se provjeriti. Mada ..čemu ?!
Dara, Mara, Stoja, ili Nevenka i njihova nedužna djeca u Jasenovcu ili iz Jasenovca - nisu prošle u nečiji širi izbor podobnih filmova za Oskara - ona je, kažu, dio srpske propagande i ljaga koja se baca, kako kažu, na Hrvate „filmski“ kritičari. Ali, prošla su tamo gdje treba. Na nebo. Gdje i svi srpski mučenici iz Prebilovaca, Jadovna, Garavice, hercegovačkih jama, živi ili samo preklani, zatrpavani krečom i zemljom i kasnije zaliveni betonom, da se ustaše ne uvrijede, ako se istina sazna.
Ubistvo je ubistvo, zločin je zločin, naravno, ali način kako neko nekome oduzima život, ne metkom kako je smrt najlakše podnijeti, jer je brza – ako već ubica čini taj strašni zločin – ali raditi ono što su radili u Jasenovcu – prevazilazi i najastrašnije moguće mučenje žrtava – da bi na kraju žrtva umrla, ne kao čovjek nego kao maljem udarena, ili preklana životinja. Da li će se neko složiti, ili ne – ja neću raspravljati. Postoje činjenice, slike, zapisi - sve se zna, kao recimo snimak rezanje glava testerom, kaiševima vezani noževi za ruke za efikasnije ubijanje, srbosjeci, sjekire, vrbe za vješanje ...E, to nije trebalo objelodaniti. Da se Hrvati ne osjete povrijeđeni u svojoj katoličkoj, benevolentnoj čistoti. Pogotovo ne Vatikan, koji je zločince preveo „na drugu obalu„ pacovskim kanalima, za šta takođe postoje dokazi.
Zar je neko normalan u Srbiji i mislio da će o v a j srpski film proći europsku, ili američku „kapiju prolaza“ za odabrane, a da će Jasmila ostati iza tih vrata sa filmovima o genocidu nad Bošnjacima. To svakako nije mogao biti srpski film. Sjetimo se „Skupljača perja„ bez uvrede, a za pohvalu za super glumca pok. Bekima Fehimua – ali ta tema, taj narativ, te krvave scene rezanja ruke o razbijenu čašu, su mogle proći u Kanu, prikazujući naše Cigane, u najboljem svjetlu - ne i Srbe, oni nisu ti likovi, ni kada se raduju, ni kada pate...
Oskar je kao rezervisan za vrhunska filmska umjetnička dostignuća, ne za politiku. Bar bi trebalo da jeste. A sa „Darom“, to nije bilo tako.
Sramota.
Prenošenje blogova i tekstova sa portala Frontal dozvoljeno je nakon isteka 48 časova od objave bloga ili uz pismeno odobrenje redakcije (12.02.2021)
Stavovi izraženi u ovom tekstu su autorovi i ne predstavljaju nužno uredničku politiku portala Frontal