Radmila Trbojević
O, srećne godine, ko još jedanput ne bi htio da bude dijete! (Bajron)
Ova rečenica čuvenog Bajrona mi je povod da kažem kako mi je žao današnje djece, jer mislim da nisu srećna. Pogotovo mi je žao onih koji, tek stasali za život - shvataju u kakvom nesrećnom vremenu žive. Ili, tek što shvate, vrijeme je isteklo i odnijelo ih u nepovrat.
Trenutak užasa. David. Tuga. Podignute pesnice. Možda.
Vratimo se temi teksta.
Imaju ova djeca sve - mada je pitanje šta je to sve. Jesu li to mobilni telefoni, markirane patike i odjeća (kod nekih, naravno), kompjuteri, igrice? Dakle, imaju sve ono što pruža vrijeme u kojem žive. Imaju školu, ruksake teške i po 15 kg, sveske debelih korica, po dva udžbenika za neke predmete, radnu svesku, priručnike, divne pernice, blokove, pribor za tehničko, za fizičko, itd. Sada s a m o nemaju vremena za igru, nemaju šansu da se cijeli dan igraju napolju, na ulici, u nekom voćnjaku, da ih majka doziva samo kad im treba dati novu krišku domaćeg hljeba, namazanog mašću (dobro, može i pekmez od šljiva). Od telefona se ne odvajaju satima – samuju, zatvaraju se u sebe i u sobe, žive u svijetu odvojenom od stvarnosti i prirode - sjede, četuju – pišu poruke prijateljima sa kojima bi mogli i da se igraju. Simpatije se stiču telefonima, nema kontakata, a kad ih i ima – tada sjede zajedno, ali im oči zure u telefone i tablete. Svako drugo ili teće dijete ima skoliozu kičme.
Kako može dijete danas biti srećno kad nema vremena da se igra, kad ga bole leđa od knjiga koje nosi, a kad dođe kući mora učiti toliko da ga zaboli glava?
Dakle, tema o kojoj pišem je:
- preopširno i često apsolutno s brda s dola kreirano g r a d i v o , koje se uči u nižim razredima, tj. u sadašnjoj devetogodišnjoj školi. Roditelji ćute, plaćaju privatne časove iz matematike i stranih jezika, ne zamjeraju se nastavnicima, jer oni, u suštini, i nisu krivi. I tako to ide godinama. Svake godine neki novi udžbenik, sve naučniji, sve zlokobniji , sve udaljeniji od dječjih godina i njihovih stvarnih mogućnosti. Autori polaze od toga da djeca nisu djeca, da su postali kompjuterske sveznalice, roboti, pametniji nego što objektivno jesu, odnosno da su logičari bez premca, čak i oni u nižim razredima. Treba samo uzeti udžbenike pa pogledati šta uče. Na koga su se naše pametne autorske glave ugledale? Na zapadne programe?! Na propalu Bolonju! Njihovi srednjoškolci jedva da znaju gdje je Grčka, a recimo o Rumuniji ili Slovačkoj pojma nemaju – dok našima puca glava od broja predmeta i gradiva koje moraju savladati. Zapadne zemlje, međutim, imaju dobru praksu, koju naši ne uzimaju u obzir niti o njoj razmišljaju. Tamo programe prilagođavaju uzrastu, ne umišljaju da su im djeca lumeni. Djecu lagano u p u ć u j u u gradivo, dugo se služe igračkama, njeguju asocijativno i funkcionalno učenje. Mi našu djecu guramo da što prije osjete t e ž i n u učenja, tj. bubanja, da izgube volju i motive. Gore, negdje na Zapadu, djecu rano, još u vrtiću posmatraju, pišu opširne izvještaje za kasnije, upozoravaju na sklonosti. Tako znaju da neka imaju smisla za matematiku, a neka za društvene nauke - pa se kasnije u školi ne muče teretom gradiva iz predmeta koji im ne idu. Napreduju u onome za šta imaju smisla i što će završiti. Tu priča o i z b o r u onoga šta će oni kasnije dati društvu dobija svoj pravi smisao. I društvo tada z n a gdje sazrijevaju kadrovi i koje vrste, da tako uprošćeno kažem, te će se njima obezbjeđivati radna mjesta.
Mi nemamo ni sistem ni pravila. Sada nama trebaju kuvari, pekari, časovničari, metalski radnici, itd. Mi pojma nemamo o tome kuda idemo i šta treba da radimo. Kao guske u magli. Novine uvodimo u programe obrazovanja – to je nesporno, ali te novine u programima nemaju utemeljenje u praksi, mi stalno nešto nadograđujemo, improviziramo, eksperimentišemo od slučaja do slučaja – drugim riječima mi odlučujemo da nešto mijenjamo tek kad su generacije upropaštene površnim obrazovanjem, bezbrojnim formulama, „bubanjem“ napamet, diplomama iza kojih nema g o d i n a r e d o v n o g studiranja, ili naučnog rada te tako imamo hiperprodukciju magistara doktora nauka koječega, stručnjaka koji, kada ih čujemo da o nekoj temi javno govore – ne možemo doći sebi da je taj neko mogao izaći iz srednje škole neobrazovan , skoro pa nepismen. Dakle, prava karikatura od intelektualca koji, međutim, politički poguran, može imati, recimo, u Beogradu, 5 (pet)stanova!
Forma, papiri, statistike, evidencije, ispunjavanje norme – postale su svrha rada i opsesija za nastavnike. Malo vremena ostaje za vježbe, u trci s vremenom propušta se najbitnije, veoma potrebna interakcija sa nastavnikom u veoma važnom ponavljanju i utvrđivanju gradiva – što čuveni, petominutni kontrolni ne mogu, niti će zamijeniti.
- U srednjoj školi borba da neko postane Vukovac – postaje (najčešće) bubanje gradiva napamet, s jedne strane, a s druge ,učenici sada već shvataju da to u praksi ne znači ništa, osim ponosa za roditelje, jer radna mjesta ne dobijaju najbolji (makar ne kao pravilo), nego oni koji su najbliže vladajućim partijama. Budući da to znaju i ptice na grani, ja vjerujem da neće baš mene uhvatiti za riječ u vezi sa tim - jer o tome bruje mediji godinama – bez ikakvog izgleda da se nešto promijeni. Možda čak ni ministar Malešević, mada mi on ne ulijeva neko posebno povjerenje, djeluje kao usporeni film/ nema uticaja na one likove, koji pišu udžbenike, ko zna?! Možda su oni zasebni entiteti, osobe koje mogu pisati šta hoće i kako hoće, možda je to etablirana, duboko u sistem ugrađena, nedodirljiva grupa ljudi – koja svoje pozicije čuva kao zmija noge.
Učenici (i nižih i viših razreda) se pravdaju da ne mogu da stignu tempo predavanja, što je velikim dijelom istina. Kasne, ne stižu da nauče obimno gradivo, koje se najvećim dijelom ponavlja, često nepotrebno iskomplikovano, otežano nepotrebnim izrazima, za koje djeca nisu nikada čula, gdje se autori razmeću i nadmeću datumima, terminima, definicijama koje učenik m o r a da „izbifla“ od riječi do riječi, zagonetkama, rebusima, zamkama, klopkama koje ne mogu odgonetnuti ni roditelji, koji su završili ozbiljne fakultete.
Za kraj evo primjera: matematika za 5.razred, zadatak glasi: „Marko ima tačno toliko sestara koliko braće. Svaka njegova sestra ima dva puta manje sestara nego Marko braće. Koliko braće i koliko sestara ima Marko? Koliko je djece ukupno?“ Matematičke lumene koji su ovo smislili pitam šta im je bio c i lj. Da djeca ostanu – ili da odustanu od borbe sa vjetrenjačama ovoga predmeta? Ovaj blog bio bi predugačak da napišem još neke primjere iz pomenute zbirke zadataka, kao onaj o proračunu površine bazena u obliku romba, itd., itd... Ili recimo, tekst iz udžbenika srpskog jezika za neki niži razred, nije bitno koji, težak bi bio i za drugi razred gimnazije - o drugom padežu, koji se zove genitiv (koga ili čega, o kome smo mi samo to i znali i nije nam više ni trebalo) – o kojem ima toliko teksta da ni ja, a ni neki pametni ljudi oko mene, nismo mogli zamisliti razlog zbog koga dijete to treba da „nabuba“ napamet. Šta će djetetu s a g a o genitivu, za ime Boga, pa malo li je što svako malo uči pjesmice bez rime i nekog posebnog smisla, „uratke“ nekih novih pjesnika (bez zamjerke), tek da bude nešto, što do sada nije bilo. Novo. Super. Pošaljimo Ćopića, Desanku, Popu, Vitezovića, Ršumovića na neku deponiju, u neki zapećak.
Ko je kriv? Šta će biti s nama sutra?
Koga briga.
Bitno je da mi izaberemo kandidate, one što imaju obezbjeđenu budućnost u nekom od gradova preko granice BiH, tek nekoliko stanova, treba još - malo je - super načelnike koji čekaju da budu ministri, ili obratno, one kojima žene zaradiše silnu imovinu i puno para, one koji zapravo ni ne znaju šta sve imaju. Kakve veze oni imaju sa obrazovanjem, približavanjem evropskim standardima? Oni? Nikakve, osim što evropsko obrazovanje njihova djeca stiču „tamo daleko“...
Ma, ne u Srbiji! Dalje. Far, far away...
Prenošenje blogova i tekstova sa portala Frontal dozvoljeno je nakon isteka 48 časova od objave bloga ili uz pismeno odobrenje redakcije