Radmila Trbojević
Sitnice što život ne znače
1. Pogibe pas u fontani. Žao mi je svakog živog bića, ali zamislite da je, ne daj Bože, dijete smočilo ručice ili ušlo u onu ljepotu od fontane, koja je mene uvijek podsjećala na pojilo za stoku, ali to sada nije bitno – šta bi jadni I kukavni roditelji. Ovako, Haski je pao kao žrtva – može se slobodno reći i neka mu je slava. A gradonačelnik, šta će on. Ima ćovjek preče brige od toga da misli da struja jeste puštena u fontanu. Nije to London ili Pariz pa da se ljudi i psi s l o b o d n o osvježavaju u fontanama u gradu u ove vrele dane.
2. Slamam se od pomisli kako je našoj Predsjednici. Ona jadnica osjeća istovremeno I teške brige ministara, onda brine za AUDIJE koji su stari i nesigirni, ne mogu da upale, zamislite u Beogradu, pa je ljuta na sve one koji se ljute bezveze, i vidno je pogodi i vapaj penzionera na čelu sa Rakuljem, tim mumificiranim predstavnikom sloja ljudi koji više nikome ništa ne znači. Potresena ona, spuštenih kapaka od tuge, izreče, tako nekako, da penzioneri mogu čekati oktobar, koji je tako blizu, dok oni koji dijele hiljade maraka, uključivo regerese i bonuse itd, na kraju mukotrpnog perioda rada za radničke mase, kojih nema - ne čekaju ni časa. Taj novac, tih 3% su dva hljeba za mnoge, odnosno dve kutije aspirina za pritisak umjesto jedne, da im se u slučaju infarkta nađu pod rukom.
3. Šarović, taj tužni vitez bez zemlje, jer je do juče meni izgedao skoro neutješno naivno, brine o nama koji jedemo polupokvareno meso uvezeno iz, recimo, Bolivije. Što se brine za nas, pitam se? Ima važniji problem koji je riješio. Kad je žena zadovoljna, kad je o n a namirena – tada sve ide kao po loju. Na ovu temu svaka riječ dalje bila bi suvišna.
4. Savanović mi izgleda kao vaskrsli junak iz neke priče iz rata. Nema parastosa, nema tuge i žalopojke za herojima, “na čijim ramenina” kako pjesnički reče, mi stojimo, ovako kako stojimo, gdje njega nema. Moram reći da shvatam što ne može da kupi naočale da mu bolje stoje na nosu - nije mu plata neka, čovjek možda ima i problema - bez obzira što možda žena sada nešto malo bolje zarađuje.
5. I na kraju je onaj koga ostavljam za desert, moj omiljeni ministar za obrazovanje, koji ne je…. nikoga za suvu šljivu i kome njegovi zdušno odobravaju AUDIJA. Njega ne brinu teške dječije naprtnjače, najmanje 22 nova udžbenika za nadolazeću školsku godinu. Onaj dečko zadužen za udžbenike iz Zavoda reče kako treba slijediti inovacije u nauci. Ja imam unuke i vrlo dobro poznajem gradiva od prvog do devetog razreda. Jednom sam morala objašnjavati svojoj unuci šta znači riječ r e v i z i j a u nekom udžbeniku istorije, nebuloznom do te mjere da ja nisam mogla povezati događaje. Pitam se ima li iko normalan među onima koji vode brigu o djeci, učenicima, školama ili bilo čemu što se zove prosvjeta u Republici Srpskoj – da zaustavi diletante u razornom pohodu na školstvo. Jedna digresija, pa neka je shvati kako ko hoće, pogotovo oni koji sada čitaju skraćena izdanja romana na internetu. Jednu čitanku koristilo je nekoliko generacija djece iz iste kuće. A bili su …. Dobro nije važno šta su bili. Neki su bili (ja nisam) studenti Sorbone, Havrada, Kembridža, dobijali Fulbrajtove i Humboltove stipendije, a učili škole u Mednoj, Jajcu, Travniku, selima po Srbiji, cijeloj onoj nesrećnoj, bivšoj zemlji.
Zlobnici će reći, e ali OVO je era interneta. Jasno je da je tako.
Ali, najgore je to što MI nismo “ni tamo, ni ovamo“. Naš put nije put Norvežana i Danaca koji se ne stide da djecu uvedu u štalu da vide svinje, kokoške, stoku, da ih drže na mećavi i hlanoći da očvrsnu, a sva su zdrava, u debeloj jakni ih u Holandiji bacaju u vodu da nauče da plivaju obučeni i da spase druge - ako zatreba a naši se utapaju u rijekama i jezerima na pola metra dubine, jer sa dvadeset neki još ne znaju da plivaju niti su, nažalost, naučeni da to rade razumno. Njihovi pišu eseje na dva jezika, uče ih da misle svojom glavom već od vrtića, dogovaraju se s nastavnicima o obavezama, nastavnici ih ne nazivaju glupanima i tako dalje, i tako dalje.
Kao i sve drugo, nama će biti važna f o r m a, to da li će nam djeca govoriti bosanski, bošnjački, srpski, hrvatski, kineski .. pa ćemo se još neko vrijeme zamlaćivati time, a ono što jeste važno (ja ne govorim o politici, to je tema za druge koji su vješti u toj priči) š t a će znati govoriti, na kojim će jezicima to znati govoriti, koje će stipendije dobiti da odavde odu - šta će uopšte biti s našom djecom?!
Gdje će biti n a š a djeca? Njihova neće imati taj problem !
E to je već t a b u tema.
Da mi prvo riješimo … Šta ?
Ništa, naravno.