Aleksandar Savanović

BAUK VJERONAUKE

Nedavno je pokrenuta inicijativa i rasprava na temu vjeronauke u obrazovnom sistemu države.

https://rs.n1info.com/vesti/helsinski-odbor-ukinuti-verounauku-u-skolama/

Neposredan povod za to je besprizorno ponašanje Srpske pravoslavne crkve tokom EuroPride u Beogradu početkom septembra. Pokazalo se da sadašnja, stvarna i realna SPC (dakle takva koja stvarno postoji – a ne onakva kakava postoji idealnotipski u nečijoj mašti) baštini i promoviše kao vrijednosni sistem jednu doktrinu koja kao da je izašla iz samog pakla – sastavljena od najcrnjeg tribalizma, ksenofobije, agresije i zatucanosti. SPC u tome nije prezala da ide čak tako daleko da otvoreno poziva na nasilje i oružanu pobunu, o čemu nam je ostalo pikantno svjedočanstvo u vidu zloglasne propovjedi nesvetog čovjeka Nikanora.

                                                                                                  1.

Prvo što se treba konstatovati jeste da sve ovo zaista pokreće pitanje o mjestu vjeronauke u obrazovnom sistemu. Naime, ako je ideja obrazovanja, kako mu i sam naziv kaže, da obrazuje ličnosti budućih generacija, mi zaista moramo sebi postaviti pitanje kakve ljude želimo da odgojimo u školama? Da li mi zaista želimo da naši potomci budu ksenofobi u strahu od svakog drugog i drugačijeg? Da li želimo da zajednica nove generacije Srba bude uniformna masa ljudi napravljena po jednom šablonu - u ovom slučaju „pravoslavnom“, „tradicionalnom“, ili, što bi ljudi poput Boška Obradovića, ili doktora-šarlatana Nestorovića rekli – „normalni“.  Da li želimo da buduća srpska država bude pravoslavni zatvor u kojem su svi isti, isto misle i govore, i iste strahove strahuju (u ovom slučaju od vlastitog latentnog homoseksualizma)? Da li želimo pravoslavnu džamahiriju u kojoj će svako drugačije mišljenje ili izgledanje automatski biti anatemisano kao „nenormalno“, „izdajničko“, „plaćeničko“ itd. A u kojoj će vrhovni autoritet i sudija po tom pitanju biti nekakav pravoslavni ajatolah? Ili želimo moderno društvo u kojem su sve razlike ne samo prihvaćene već i dobrodošle, i koje upravo iz te raznolikosti crpe svoju moć i uspjeh?

 

2.

Druga važna funkcija obrazovnog sistema je da znanjem nadopunjuje i oplemenjuje intelekt čovjeka. I ova funkcija stoji jasno u kontradikciji s vjeronaukom u obrazovnom sistemu. Naime, relevantna istraživanja pokazuju da je kvocijent IQ u prosjeku veći kod nereligioznih ljudi.

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0190272510361602

https://neurosciencenews.com/religion-atheism-intelligence-8391/

https://www.livescience.com/59361-why-are-atheists-generally-more-intelligent.html

Iako, razumije se, vjeronauka nema uzročno-posljedične veze s religioznošću, jasna korelacija lako može biti uočena.

            Tako, npr., naši nedavni neuspjesi na PISA testiranjim koinicidiraju sa usponom religioznosti unutar našeg društva, računajući i uvođenje vjeronauke u škole. Sve ovo i ne čudi. Naime, inteligencija se suštinski odnosi na relaciju između čovjeka i svijeta, tj. čovjekove kapacitiranosti za razumijevanje sebe i svijeta. U tom smislu ukotvljena je u realnost. Bobi Fišer, legendarni svjetski šahovski prvak, definisao je inteligenciju kao „sposobnost da se uoče veze između naoko nepovezanih nizova činjenica“. Dakle ČINJENICA – onoga što stvarno postoji a ne fiksideja koje neko zamisli u svojoj glavi. Upravo suprotno od onog što nas uči vjera, koja nas upućuje, slijedeći maksimu credo quia absurdum – da ignorišemo stvarnost.

            Nedavno iskustvo koje sam imao u nekim raspravama (uključujući i društvene mreže poput twittera) s ljudima koji su očito religiozni, prije svega po pitanju rata u Ukrajini i EuroPride, daju zanimljive indicije za razmišljanje u ovom pravcu. Naime, (ako apstrahujemo agresivnost karakterističnu za takav profil ljudi), čini se da ova grupa ljudi ne griješi zato što joj nedostaje inteligencije da poveže činjenice u jasan zaključak, već zato što ignoriše činjenice i svoje rasuđivanje utemeljuje na fiksidejama i zamišljenim konstrukcijama. To često ide do grotesknih razmjera, u smislu da se prihvataju kao početne premise tvrdnje koje se očito kose s faktima i realnošću. Tako je veliki broj ljudi prihvatio eksplicitno besmislen diskurs o putinističkoj agresiji kao „odbrambenom“ ratu (sa raznim narativima „prekrivačima“ – od kojih su neki krajnje maštovito koncipirani i bez ikakvog utemeljenja u stvarnosti), premda nam svima vlastite oči pokazuju da su Putinovi tenkovi umarširali u Ukrajinu a ne obrnuto.  

 

 

Gotovo identičan narativ mogao se vidjeti i po pitanju EuroPride: masovno se koristio diskurs o „agresivnosti“ LGBT populacije, „napadu“ na „normalne“ ljude i sl. Ipak, ako pogledamo faktičko stanje, lako vidimo sljedeće: niko od LGBT zajednice nije napao nikoga na litijama, niti je prijetio takvim napadom. Niti tražio da se litije zabrane. Upravo suprotno, - naše oči i uši nam jasno pokazuju da su oni bili izloženi napadima i prijetnjama od strane „litijaša“. Najpribližnije nekom iole racionalnom obrazloženju zvuči da je „promovisanje“ „ideologije“ LGBT „napad“ na „tradicionalne“ vrijednosti. Što i jeste tačno i vjerujemo da se ti ljudi osjećaju ugroženo. Ali, u modernim državama - dok god vas neko ne prisiljava da slijedite njegovu ideologiju, već je samo promoviše na agori, stvar je korektna. Uostalom, mnogi su zgroženi nekim „tradicionalnim vrijednostima“ i one im se gade, pa to ne znači da iste treba zabraniti ljudima koji ih prihvataju i propagiraju.

 

3.

Dakle i ovako ovlaš razmišljanje ukazuje da ima smisla postaviti pitanje opravdanosti vjeronauke u školskom sistemu. Ima smisla i razmišljati o alternativi koja bi kompenzirala negativne efekte vjeronauke. Na primjer, uvođenje šaha kao fakultativnog predmeta bi vjerovatno dalo mnogo bolje i zdravije efekte:

https://www.brainscape.com/academy/does-chess-make-you-smarter/

Naročito je važno da šah izgrađuje upravo one kvalitete koje vjeronauka destimuliše (a i mnoge druge): kritičko mišljenje zasnovano na realnosti i nužnost prihvatanja drugačijih pa i neprijatnih alternativa. U glavi možete da zamislite kakvu god konstrukciju, kako god briljantan napad ili dalekosežan plan, ako isti nije utemeljen u realnom stanju na tabli, dobićete nulu u tabeli. Isto tako, šah vas vaspitava da budete kosmopolite: koliko god vam neka ideja ili stil izgledali odbojni, na prvi pogled neprirodni, morate da ih uvažite kao kredibilne i provjerite. Kako je mudro upozorio Aron Nimcovič: „Snaga jednog poteza nije u njegovom izgledu, već u misli koja stoji iza njega.“ Legendarni ruski maestro Vitalij Ceškovski, upozorio me je jednom prilikom na sljedeće: „Tvoj problem je što gledaš samo svoje poteze. Ipak, postoje i protivnik i pozicija na tabli.“ Takođe, šah vaspitava čovjeka da ne slijedi slijepo autoritet bilo koga, de ne „vjeruje“ nikome pa bio to i sam no1. Neki potez ili ideja koji je smislio svjetski prvak već sutra se može pokazati pogrešnim. Jedino u šta dobar igrač „vjeruje“ je testiranje stvarnošću. Ako ne provjerite bićete kažnjeni od strane realnosti – opet jednom nulom u tabeli. I za nas Srbe posebno korisno: šah uči čovjeka odgovornosti, prihvatanju vlastite odgovornosti za konsekvence poteza koje smo odigrali. Umjesto da za svoje nedaće i poraze krivite protivnika, „istorijsku nepravdu“, NATO pakt, „antisrpsku zavjeru“ i slične avete, ako želite da sljedeći put ne dobijete nulu, morate preispitati svoje ponašanje, provjeriti svoje strategije i uočiti gdje ste griješili. I naći snage u sebi da to ispravite.

 

Prenošenje blogova i tekstova sa portala Frontal dozvoljeno je nakon isteka 48 časova od objave bloga ili uz pismeno odobrenje redakcije (25.09.2022.) 

 

Komentari
Twitter
Anketa

Da li će novi američki predsjednik Donald Tramp učiniti svijet boljim mjestom za život?

Rezultati ankete
Blog