Nova Srpska
Bosna i Hercegovina za dvadeset godina
Ljudi u Bosni i Hercegovini dijele neke osnovne balkanske karakteristike: oni su fokusirani na prošlost, a budućnost za njih nema značaja. Istorijske tragedije i traume prouzrokovale su svojevrstan skepticizam spram same ideje o mogućoj boljoj budućnosti, i u takvoj jednoj situaciji gotovo je nemoguće postaviti stvari na neki drugačiji način.
Naime, ključni problem je u mentalitetu, a ovdje je kolektivni mentalitet zapravo rezultat viševjekovnih navika baziranih na skepticizmu, apatiji i nepovjerljivosti ka novome.
No,
ostavimo sad istoriju po strani. Niti jedan tekst ne bi bio dovoljno dugačak da
opiše prošlost i probleme Bosne i Hercegovine i Balkana, a opet, koliko god da
bi se pisalo o prošlosti-teško bi se neke valjane pouke mogle izvući za
budućnost. Fokusirajmo se sad na budućnost i pokušajmo da razmišljamo na veoma
pragmatičan način. To do sad nikad nije bio slučaj kad je BiH u pitanju i možda
nije loša ideja probati i sa takvim nečim.
Bosna
i Hercegovina danas, ovakva kakva jeste, nema nikakvu perspektivu. Ona je
podjeljena po svim mogućim šavovima, ne samo nacionalnim, entitetskim i
vjerskim, nego i ideološkim, geopolitičkim, poslovno-interesnim i inim
razdjelima. Takva kakva jeste ona jedino može da služi velikim silama za
različite vrste taktičkih manipulacija. No, možda je sad vrijeme da se
razmišlja ipak malo više na strateški način. Od ključne je važnosti shvatiti da
je Bosna i Hercegovina zapravo vezivno čvorište cijelog Balkana, a da je
Balkan, kao što je odavno poznato, Ahilova peta cijele Evrope. Probleme je lako
proizvesti i kad su BiH i Balkan u pitanju, to nije posebno teško uraditi.
Ustavna
struktura Bosne i Hercegovine trenutno je veoma komplikovana. U tom smislu
potrebno je veoma brzo tražiti rješenja koja će je učiniti efikasnijom,
modernijom i jeftinijom. No, samu srž dejtonske kompozicije zemlje ne treba
mjenjati. BiH treba da ostane država koju čine dva entiteta, no potrebno je
graditi mehanizme jačanja građanskog društva koji će omogućiti postepenu
izgradnju intelektualne elite čiji će vrijednosni i ideološki izvor napajanja
biti inspirisan vrijednostima prosvjetiteljstva, racionalizma, individualizma i
pacifizma.Formula je sljedeća: BiH treba
da vodi nova i prosvjećena elita, čiji korjeni ne sežu iz komunizma,
nacionalizma, vjerskog fundamentalizma, kao niti iz pomenutih metropola. Od
ključne je važnosti strpljivo i odlučno graditi mehanizme pravne države,
građanskog društva i sekularne države, s jedne, odnosno održavati dvoentitetsku
strukturu zemlje, s druge strane, jer bi emancipovani entitet Republika Srpska
bila od ključne važnosti za vezanje Federacije BiH i Srbije za navedene
vrijednosti, budući da i Sarajevo i Beograd imaju sklonosti ka totalitarnim
idejama.
Bosna
i Hercegovina treba da bude visoko decentralizovana zemlja u kojoj će najviše
stvarne vlasti biti u njenim opštinama i gradovima, nešto manje u kantonima
(broj kantona u Federaciji BiH treba smanjiti na najviše tri, plus distrikt
Sarajevo), još manje u entitetima, a ponajmanje na nivou centralnih organa. Zapravo, što se tiče centralnih organa BiH,
potrebno je da Sarajevo bude ključni centar kad je riječ o integraciji BiH u
Evropsku uniju, dok bi Banja Luka bila centar NATO integracija zemlje. Na
taj način bi bio ostvaren optimalan balans, a smanjenje nadležnosti i entiteta
i države bi stvorilo preduslove jačanja lokalnih zajednica i građanskog
društva. Do sad je bio obrnut slučaj: Banja Luka i Sarajevo su se prepirali da
li više nadležnosti treba da imaju entiteti ili država, dok je u narednom
periodu potrebno smanjivati nadležnosti i entiteta i države, a u korist
lokalnih zajednica. Na taj način će olabaviti snažni pritisci iz Banje Luke i
Sarajeva koji trenutno prijete da pocjepaju cijelu zemlju, te će se doći u
situaciju jačanja cijele zemlje na pravilan način, iz same baze, a ne sa vrha.
Taj novi aspekt, uz bezbjednosno-politički okvir NATO saveza, i regionalni
aspekt pristupanja Evropskoj uniji, relaksiraće odnose u BiH, te će se pokazati
da će biti najbolji mogući način dugoročnog osnaženja zemlje i garancije njene
budućnosti.
Takođe,
takva BiH bi za dvadeset godina značajno izmjenila svoj „genetski kod“, odnosno
obrazovni procesi vođeni od strane nove intelektualne i prosvjetiteljske elite
doveli bi do jačanja procesa sekularizacije i emancipacije građana koji bi
traumatičnu prošlost ostavljali polako po strani, te bi stvarali državu nalik Švajcarskoj
ili Sjedinjenim Državama: Bosna i Hercegovina bi bile okvir poput SAD, entiteti
bi imali sličan položaj kao države-članice unutar SAD, a na nivou cijele zemlje
bi ključna institucija bio Ustavni sud koji bi omogućavao vladavinu prava,
spriječavao raspad zemlje (ali i njenu unitarizaciju!), te bi je institucionalnim
mehanizmima čvrsto vezivao za njen modernistički i sekularistički kurs.
Svaki
drugi put za zemlju, drugačiji od navedenog, jasno je da će voditi samo u
nestabilnost koja definitivno neće donijeti dobra nikome u Bosni i Hercegovini.
Tim autora Nova Srpska