Analiza opštinskih budžeta
Banja Luka, Bijeljina, Pale, Trebinje: Top 5 opštinskih potrošača
Portal Frontal je objavio seriju tekstova koji se odnose na projekat analiza opštinskih budžeta koji su poslužili kao uzorak za sagledavanje sveopšte prakse budžetiranja kada su zajednice lokalne samouprave u pitanju.
Osim samih analiza, te objaviljivanje uočenih nedosljednosti, nelogičnosti, ideja je bila da se kroz tekstove pokaže i (ne)postojanje transparentnost samih budžeta, kao i da našim čitaocima približimo manje poznate a medijima manje interesantne teme.
Ove priče su se odnosile na korisnike budžetskih sredstava u gradovima Banja Luka, Bijeljina, Trebinje, Novo Istočno Sarajevo i Pale. U ovom tekstu predstavljamo top 5 budžetskih potrošača prema visini budžetske potrošnje i to iz kategorije ostali budžetski korisnici. To su javne institucije, ogranizacije, agencije koje se finansiraju iz opštinskih budžeta, a na koje je, prema dostupnim budžetima za tekuću godinu, usmjereno najviše novca.
Banja Luka - ukupno 145 000 000 KM |
Budžet plan 2013 (u KM) |
Centar za soc. rad |
12 399 100 |
Centar za predškolsko vaspitanje |
8 766 000 |
Centar za razvoj i unapređenje sela |
6 307 000 |
SD Borik |
1 867 700 |
KC Banski dvor |
1 165 720 |
Trebinje - ukupno 23 488 992 KM |
Budžet plan 2013 (u KM) |
Centar za soc. rad |
1 892 406 |
Dječi vrtić Naša radost |
1 146 307 |
Teritorijalna vatro. jedinica |
803 266 |
Centar za informisanje i kulturu |
680 910 |
Trebinje sport |
409 000 |
Bijeljina ukupno 46 987 984 KM |
Budžet plan 2013 (u KM) |
Centar za soc. rad |
8 364 860 |
Dječiji vrtić Čika Jova Zmaj |
1 390 000 |
Profesionalna vat. jedinica |
1 018 150 |
Vatrogasci Janja |
553 076 |
Turistička organizacija |
341 491 |
Pale - ukupno 9 349 233 KM |
Budžet plan 2013 (u KM) |
Centar za soc. rad |
787 346 |
Kulturno sportski centar |
363 500 |
JU DC Buba mara |
315 314 |
Narodna biblioteka |
14 500 |
Kako je najavio glavni revizor RS Duško Šnjegota ove godine bi trebale da budu objavljene revizije gradova Banja Luka i Bijeljina, kao i Prijedora i Doboja, četiri veće opštine RS, nakon čega će se steći još bolji uvid u ispravnost postupaka kojima su se rukovodile opštinske vlasti kada je riječ o budžetima.
Sa druge strane, sama ocjena poštovanja zakonskih propisa nije dovoljna, jer ona isključuje i socijalnu komponentu odnosno ne pokazuje koliko je opravdano tošenje sredstava na određene stavke, a na uštrb nekih drugih. Tu dolazimo do kategorije socijalne (ne)uravnoteženosti budžeta.
Budžet kao najvažniji dokument koji se usvaja krajem godine za narednu godinu, trebao bi u budućem periodu da bude više u interesu javnosti, pojedinaca i udruženja, jer puko konstanovanje njegovog iznosa i dobre ili loše raspoređenosti ne znači puno onda kad je već usvojen.
Frontal planira u budućem periodu dodatnu pažnju da posveti i budžetima na republičkom nivou, analizi istih i davanjem šireg uvida u tokove novca građana kada su u pitanju entitetske agencije, instituti, organzacije i sl.
(Frontal tim)