Frontalno u EU
Inkluzija u obrazovanju stepenica do inkluzivnijeg društva
Ni nakon 18 godina vlasti u BiH nisu sprovele u potpunosti inkluziju u obrazovnom sistemu
Svaka škola bi trebala biti mjesto gdje su sva djeca jednaka, gdje se jednako i ravnopravno tretiraju. Ali da bi tako bilo i u praksi potrebno je da društvo ali i državne vlasti promijene način shvatanja i razmišljanja o samom obrazovanju te preduzmu konkretne mjere, jer svako dijete ima pravo na kvalitetno obrazovanje. Da bi su u potpunosti shvatio termin inkluzija, dovoljno je samo znati da to podrazumijeva da svaki učenik bez obzira na teškoće u razvoju, teškoće u učenju ili ponašanju, uz odgovarajuće metode rada i podrške treba da bude uveden u redovni sistem školovanja. Cilj inkluzivnog obrazovanja je uklanjanje svih vidova barijera i diskriminacije koja bi se odnosila na pol, nacionalnu pripadnost, vjersko i socioekonomsko porijeklo, zdravstveno stanje ili bilo koje drugo lično svojstvo pojedinca.
Inkluzivno
obrazovanje u Bosni i Hercegovini promovisano je u sklopu reforme obrazovanja
u Bosni i Hercegovini koja je započela 2002. godine, kada su državne vlasti obećale
da će sprovesti inkluziju na svim nivoima obrazovnog sistema. S obzirom da inkluzivni pristup podrazumijeva
promjene u pedagoškoj praksi, novu orgnaizaciju rada, stručni kadar,
osposobljene prostorije, ni nakon 18 godina to do kraja nije urađeno.
U BiH ne
postoje precizni podaci o broju djece koja nisu u sistemu obrazovanja. Naime,
statistički podaci kao i podaci iz škola i vrtića pokazuju brojno stanje kada
su djeca već u obrazovnim ustanovama. Na osnovu podataka koje smo dobili od
UNICEF-a, prema njihovim procjenama 20% djece nije uključeno u obavezni
predškolski program (godina prije polaska u školu), preko 70% djece nije
uključeno u predškolski program, u vrtićima je manje od 2% Romske djece te je
manje od 2% djece sa poteškoćama u redovnim školama.
Da bi se
moglo govoriti o jednom visoko-kvalitetnom obrazovnom sistemu koji odgovara i
zadovoljava potrebe sve djece nužno je sprovesti reforme i preći sa teorije na
praksu. Neke od preporuka za vlasti u BiH idu u pravcu izmjene nastavnih
planova i programa, većeg fokusa na ključne predmete, edukacija nastavnika i
profesionalno usavršavanje, izmjena sistema vrednovanja i ocjenjivanja,
organizacione promjene te dobro upravljanje u obrazovanju.
Teorija
jedno, praksa drugo
Zakonom o
osnovnom vaspitanju i obrazovanju Republike Srpske definisano je da je osnovno
vaspitanje i obrazovanje obavezno i besplatno, za svu djecu od šest do 15
godina iz čega proizilazi da je obavezno i za djecu sa smetnjama u razvoju.
„Ministarstvo
prosvjete i kulture u saradnji sa Republičkim pedagoškim zavodom sprovodi
inkluziju u školama. Kada je u pitanju stručni kadar, u prethodnoj školskoj
godini u 187 osnovnih škola koje imaju isto toliko pedagoga bilo je zaposleno
je 125 psihologa, u 21 školi je angažovan defektolog, u 12 logoped, te u devet
škola je bio angažovan socijalni radnik.
U školskoj 2019/2020. godini je data saglasnost za angažovanje i finansiranje
315 asistenata za učenike sa smetnjama u razvoju, u osnovnim školama. Asistent
pruža tehničku pomoć učeniku i to: kretanju i obavljanju higijenskih potreba,
komunikaciji i socijalnoj uključenosti i drugoj vrsti pomoći, zavisno od
potreba učenika, a na prijedlog nastavnika ili stručne službe škole“, kazali su
nam iz Ministarstva prosvjete i kulture
Republike Srpske.
Iz
Ministarstva prosvjete i kulture Republike Srpske su kazali i da je u cilju
unapređenja kvaliteta vaspitanja i obrazovanja učenika sa smetnjama u razvoju,
definisano osnivanjem resurnog centra na način da se školi za djecu sa
smetnjama omogući status resurnog centra za inkluzivno obrazovanje. Resursni
centar bi obavljao poslove opservacija i procjena djece sa smetnjama u razvoju,
pomoć pri izradi individualnih obrazovnih programa, izvođenje obaveznih
individualnih i grupnih vannastavnih aktivnosti za učenike u inkluzivnom
obrazovanju, adaptacija udžbenika i obrazovnih materijala za učenike sa
smetnjama u razvoju, obuka za upotrebu asistivnih tehnologija u obrazovanju,
organizovanje seminara i obuka za nastavnike u redovnim školama, savjetodavni
rad sa roditeljima, drugi poslovi koji su u interesu poboljšanja položaja
učenika sa smetnjama u razvoju.
(Natalija Trivić, ministar prosvjete i kulture u Vladi Republike Srpske)
U Republici
Srpskoj u osnovnom obrazovanju i vaspitanju kreirani su sljedeći programi za
učenike sa smetnjama u razvoju: NPP za učenike sa oštećenjem vida, NPP za
učenike sa oštećenjem sluha, NPP za učenike sa lakim oštećenjem intelektualnog
funkcionisanja (lakom mentalnom retardacijom / LMR), NPP za učenike sa
umjerenim i težim oštećenjem intelektualnog funkcionisanja (umjerenom i težom
mentalnom retardacijom / UMR) i NPP za djecu sa autizmom.
S druge
strane, iz Ministarstva nauke i
obrazovanja Federacije BiH osim podrške koju daju projektima koji imaju za
cilj stvaranje inkluzivnijeg obrazovnog sistema, konkretnih podataka nismo
dobili.
„Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke,
u skladu sa svojom koordinirajućom i savjetodavnom ulogom, kontinuirano radi na
poboljšanju kvaliteta obrazovanja, pa tako i već duži niz godina podržava
projekte koji imaju za cilj stvaranje inkluzivnijeg obrazovnog sistema, a
posebno stvaranje uslova za ravnopravno učešće i kvalitetno obrazovanje učenika
s poteškoćama u razvoju. Ta se podrška prvenstveno realizirala kroz naš Javni
poziv, i to program „Podrška projektima poboljšanja inkluzivnosti predškolskog
i osnovnog obrazovanja“, na koji su mogle aplicirati javne predškolske
ustanove, javne osnovne škole i nevladine organizacije koje realiziraju
projekat u saradnji sa javnim odgojno-obrazovnim ustanovama. Također, tu je i
program „Podrška stručnom usavršavanju i cjeloživotnom učenju prosvjetnih
radnika u predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju“ jer su se i kroz taj
program podržavali projekti stručnog usavršavanja prosvjetnih radnika za rad sa
učenicima s poteškoćama u razvoju.“
(Elvira Dilberović, ministar obrazovanja FBiH)
Napredak u
inkluzivnom obrazovanju u BiH mjeri se pristupom školskim i predškolskim
objektima, a ne „učešćem“ u obrazovanju
U
međunarodnom kontekstu, prvi dokument o pravima djece je Konvencija UN o
pravima djeteta iz 1989. Konvencijom se djeci i mladima sa poteškoćama u
razvoju osigurava pravo na posebnu podršku i unaprijeđenje, ali i na aktivno
učešće u svakodnevnom životu.
U članu 23. Konvencije
o pravima djeteta usvojene od Generalne skupštine UN-a, 20. Novembra 1989.
godine, stoji sljedeće: „Države-potpisnice
priznaju da mentalno ili fizički onesposobljeno dijete treba da uživa pun i
pristojan život, u uslovima koji osiguravaju dostojanstvo, potiču samopouzdanje
i olakšavaju aktivno učestvuje djece u zajednici. Države-potpisnice priznaju
pravo onesposobljenom djetetu na posebnu brigu i potpomagaće i obezbjeđivati, u
zavisnosti od dostupnih sredstava, pružanje pomoći takvom djetetu i onima koji
su odgovorni za brigu o njemu, pomoć koju oni zatraže i koja odgovara dječijem
stanju i prilikama roditelja ili drugih koji se brinu za dijete. Priznajući
posebne potrebe onesposobljenog djeteta, pomoć koja se daje u skladu sa stavom
2. ovog člana davat će se besplatno gdje god je to moguće, uzimajući u obzir
finansijska sredstva roditelja ili drugih koji se brinu za dijete, i ona će
biti planirana tako da se onesposobljenom djetetu pruži uspješan pristup
obrazovanju, školovanju, zdravstvenim službama, službama za rehabilitaciju,
pripremi za zaposlenje i mogućnostima rekreacije na način koji pomaže djetetu
da postigne što potpuniju moguću društvenu integraciju i individualni razvitak,
uključujući njegov kulturni i duhovni razvitak.“
Bosna i
Hercegovina je 29. jula 2009. godine potpisala Konvenciju Ujedinjenih nacija o
pravima osoba s invaliditetom, a ratificirala je 12. marta 2010. godine,
uključujući i Opcioni protokol. U septembru 2016. godine, Odbor Konvencije je
usvojio i objavio Opšti komentar na član 24. Konvencije. Opšti komentar daje
smjernice za 166 država koje su ratificirale Konvenciju o ispunjavanju obaveza
iz člana 24. po kojem su „države potpisnice dužne osigurati inkluzivni
obrazovni sistem na svim nivoima i cjeloživotno učenje.
„UNICEF u okviru svog mandata i mogućnosti pruža
podršku nadležnim minsitarstvima u oblasti obrazovanja, zdravstva i socijalne
zaštite jer pitanje inkluzije nije pitanje samo jednog sektora. Trenutno u
sektoru obrazovanju podržavamo izradu i provedbu programa za obuku nastavnika
(prije i nakon stupanja u službu) kako bi se nastavnicima pomoglo u inkluziji
djece s poteškoćama u redovnim školama i nastavnom planu i programu. Nadalje,
nastojimo ojačati veze sa predškolskim obrazovanjem i promovirati
intersektorsku saradnju i referalne mehanizme, te podržavamo ministarstva
obrazovanja u izradi politika i podazkonskih akata za institucionalizaciju
praksi inkluzivnog obrazovanja. UNICEF radi koordinarano sa sva tri sektora
(zdravstvo, obrazovanje i socijalna zaštita) na uvođenju sistema rane
identifikacije i intervencije, izmjenama procedura procjene djece korištenjem
međunarodne klasifikacije funkcionisanja te jačanja kapaciteta profesionalaca
za kvalitetnije usluge djeci i njihovim porodicama“, kazala je Sanja Kabil,
voditelj Programa za obrazovanje UNICEF-a u BIH.
(Sanja Kabil, voditelj Programa za obrazovanje UNICEF-a u BiH)
Ona smatra
da pravo na inkluzivno obrazovanje podrazumijeva transformaciju kulture,
politike i prakse u svim formalnim i neformalnim obrazovnim okruženjima kako bi
se osigurale jednake mogućnosti za svu djecu.
„Inkluzivno obrazovanje je važno ne samo za
osobe sa invaliditetom već i za društva u kojima žive, jer pomaže u borbi
protiv diskriminacije i promovisanju različitosti i učešća“, naglasila je
Kabilova.
Dalila Bašić,
koordinatorica projekta Inclusive4All (Inkluzija za sve) iz organizacije Save
the Children koja već dugi niz godina radi na razvoju inkluzivnog obrazovanja u
BiH, kazala je za Frontal da inkluzija za najranjivije kategorije društva
ostaje na marginama političkih procesa.
„Nažalost,
svjedoci smo da inkluzija za ove najranjivije kategorije našeg društva, ostaje
na marginama političkih procesa. BiH je usvojila pet okvirnih zakona o
obrazovanju na državnom nivou i potpisnica je mnogih međunarodnih dokumenata
kojim se svoj djeci garantuje pravo na redovno obrazovanje. Međutim, nedovoljno
se radi na implementaciji tih zakona i strateških dokumenata. To je posebno
vidljivo kroz oskudna izdvajanja javnih budžetskih sredstava u ove svrhe. Takođe, vidmo da je na terenu situacija
raznolika u zavisnosti od mjesta u kojem djeca žive, što stvara još veći jaz i
segregaciju u našem društvu“, objašnjava Bašićeva.
Ona je
istakla da je učešće djece sa poteškoćama u predškolskom obrazovanju i dalje na
izuzetno niskom nivou, a specijalne škole i specijalna odjeljenja u BiH i dalje
postoje.
„Svakako je
neophodno da se jačaju kapaciteti redovnih škola, što pored infrastrukturnih
promjena koje bi smanjile barijere za djecu sa poteškoćama u našim školama,
podrazumjeva i jačanje odgojno obrazovnih kapaciteta nastavnog osoblja, kao i
dodatno zapošljavanje stručnog osoblja. Nadalje, neophodno je razvijati dodatne servise u zajednici koji bi
podržavali i jačali inkluzivne procese u školama. Razvoj ovih servisa bi trebao
ići simuultano kroz transformaciju specijalnih škola, koje bi u ovom slučaju
postajale servisni centri čija primarna uloga bi bila promocija inkluzije i
podrška učenicima/cama i nastavnom osoblju u redovnim školama. Pored ovih
promjena, nehopodno je i dalje raditi na promjeni stava spram inkluziji i djeci
sa poteškoćama. Sažaljenje i milosrđe koje uglavnom osjećamo prema djeci sa
poteškoćama je stav koji je, nažalost, duboko ukorjenjen u našem društvu, te i
dalje često posmatramo djecu kroz poteškoće koje imaju, zanemarujući njihove
potencijale i mogućnosti“, kazala je Bašićeva.
Save the Children je u toku 2019. godine podržala 20 škola u Tuzlanskom i
Sarajevskom kantonu sa opremom i infrastrukurnim izmjenama koje su povećale
pristupačnost ovih škola djeci sa poteškoćama. Od maja 2018. godine provode
projekat „Inkluzija za sve - inkluzivno obrazovanje za svu djecu u Bosni i Hercegovini“,
koji financijski podržava Italijanska agencija za razvojnu saradnju (AICS) u
Tuzlanskom kantonu. Ovaj projekat je na izvjesni način nastavak uspješnog rada
započetog u USK, razvojem dva centra za razvoj inkluzivnih praksi u Cazinu i
Bihaću.
„Centri za razvoj inkluzivnih praksi trebaju
biti sveobuhvatna podrška, a ne zamjena za redovni sistem odgoja i obrazovanja.
Osmišljeni su po principu pružanja sljedećih usluga: rehabilitacija
(logopedska, radna, senzorna i fizioterapija uz dodatne programe po potrebi),
psiho-socijalna podrška za djecu i roditelje i usluga mobilnih stručnih timova
koji imaju zadatak pružiti podršku odgojno-obrazovnim ustanovama u unapređenju
inkluzije. Centri također imaju ulogu diseminacije znanja, promovisanja
inkluzije djece s poteškoćama u obrazovanje i zajednicu i praćenja trendova u
oblasti inkluzivnog obrazovanja i rehabilitacije. Na taj način se djetetu pruža
sveobuhvatna podrška koja uključuje stručni terapeutski rad, podršku porodicama
i odgojno-obrazovnim ustanovama, te djelovanje na senzibilizaciji lokalnih
zajednica i sveukupnog društva. Trenutno smo u Tuzlanskom kantonu podržali
otvaranje ovakvih centara u Banovićima i Gradačcu“, priča Bašićeva.
(Fotografije iz centara za razvoj inkluzivnih
praksi Banovići i Gradačac)
Današnja
praksa ukazuju na to da je kvalitet nastavnika i njihovog načina podučavanja
jedan od najvažnijih faktora za postignuća učenika, te da je neophodna stalna podrška u
razvijanju njihovih kompetencija i daljeg učenja.
„Podučavanje
je zahtjevan posao i sigurno da nije moguće za svakog da bude uspješan praktičar
cijeli niz godina. Neki gneralni pristup pri odabiru nastavnika i njihovom
zapošljavanju uglavnom tretira nastavnika kao promjenjivu kategoriju te se
fokusira više na broj, a manje na kvalitet koji nastavnici već posjeduju ili
mogu razviti. Ključni sastojci za kvalitet nastavnika uključuju: posvetiti veću
pažnju kriterijima za odabir studenata prilikom upisa na nastavničke fakultete
kao i kriterije prilikom zapošljavanja novih nastavnika, potom kontinuirano
praćenje i evaluacija te prepoznavanje i priznavanje dobrog podučavanja. Posljednje
ali ne i najmanje važno, potrebno je da nastavnici imaju adekvatne resurse i
podršku kako bi ispunili visoka očekivanja koja se pred njih postavljaju“,
kazala je Sanja Kabil.
Učimo
najbolje od ljudi koji su drugačiji
Pored
kontinuirane edukacije roditelja i obuke nastavnika, te sprovođenja reformi na
nivou državne vlasti, ono što čini izuzetno važnu kariku kada je inkluzija u
pitanju jeste društvena odgovornost koja će srušiti sve barijere kada je u
pitanju diskriminacija osoba s invaliditetom.
„Inkluzija u obrazovanju predstavlja samo
jednu stepenicu ka inkluzivnijem društvu. Inkluzivno društvo podrazumijeva da
svi stvorimo jedno pozitivno ozračje, u kojem će doprinos svakog člana društva
biti dobrodošao. To je proces promjene koji može započeti u svakome od nas, ako
smo dovoljno otvoreni i spremni na takve promjene“, kazala je Bašićeva.
Bosna i
Hercegovina je daleko od inkluzije, sve dok ne oživi kolektivna svijest ljudi u
zemlji o jednakosti sve djece, uz vitalnu i neizostavnu podršku a ne uz strah i
diskriminaciju. Neophodno je suzbijanje diskriminatornih stavova građana i
unapređenje efikasnosti cjelokupnog sistema. Dok god društvo ne pruža podršku
svima kojima je potrebna, BiH neće imati inkluzivno obrazovanje.
„Učimo najbolje od ljudi koji su drugačiji od
nas ali učestvuju u istim aktivnostima i imaju ista interesovanja ili
pokušavaju da riješe slične probleme. To je, na kraju krajeva, takođe i
najmoćniji argument u prilog inkluzivnom učenju; ono potencijalno obogaćuje
iskustvo učenja svih učesnika“, poručila je Kabilova.
D.S./S.P./M.K./ Frontal
Projekat se realizuje zahvaljujući velikodušnoj podršci američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj je odgovornost portala Frontal i kao takav ne odražava nužno stavove USAID-a niti Vlade SAD-a.
This project is made posible by the generous support of the American people through the US Agency for International Development (USAID). The contents are the responsibility of news portal Frontal and do not necessarily reflect the views of USAID or the United States Government.