Intervju
Đermanović: Znanje je naša najveća konkurentska prednost
Proces digitalne transformacije započinje razumijevanjem ljudi, njihovih promijenjenih potreba i očekivanja, a nastavlja se procesom digitalizacije i poslovne automatizacije kako bi bio zaokružen uvođenjem tehnoloških rješenja koja unapređuju poslovne procese, kvalitet proizvoda i upravljanje kompanijom na sve konkurentnijem tržištu.
Rekla je ovo u intervjuu za portal CAPITAL ekspertkinja u oblasti digitalne transformacije, dr Dragana Đermanović.
Đermanovićeva je investitorka i suvlasnica tech startup-a u oblasti elektronske trgovine, VR-a (virtual reality) i računarstva u oblaku (cloud computing). Suosnivačica je intrenacionalnog Blockchain inkubatora i savjetnica u oblasti digitalne transformacije kompanijama u regionu, Evropi i Aziji. Već 10 godina je mentorka preduzetnicima i kompanijama u oblasti razvoja ideja i skaliranja biznisa uz pomoć digitalnih tehnologija. Predavačica je na Startap akademiji, Google Launchpad mentorka, članica savjetodavnog odbora Ženskog ekonomskog foruma (WEF) za oblast digitalnih tehnologija, članica savjetodavnog odbora organizacije East West bridge u oblasti digitalnih tehnologija i inovacija, počasna ambasadorka WEB IT savjeta za Jugoistočnu Evropu, te savjetnica Tesla naučnog centra u Wardenklifu (SAD).
O temi digitalne transformacije dr Đermanović će govoriti na seminaru u Sarajevu 20. juna u organizaciji Centra za edukaciju Pro educa.
Možete li nam ukratko reći šta zapravo predstavlja digitalna transformacija i šta znači baviti se ovim poslom?
ĐERMANOVIĆ: Digitalna transformacija je poslovna aktivnost koja podrazumijeva implementaciju tehnoloških rješenja u trenutno poslovanje kompanije radi unapređenja poslovnih perfomansi. Zahtjevi prema kompanijama su da svakoga dana nude sve bolje i kvalitetnije proizvode i usluge, po optimalnim cijenama uz perfektnu podršku i razumijevanje klijenata i potrošača. Tako visoke zahtjeve modernog kupca biznis teško može da zadovolji osim ako primjeni tehnološka rješenja poput Interneta stvari, nekog vida vještačke inteligencije u procesu planiranja, korisničke podrške i optimizacije ili robota, bilo da pričamo o dronovima, nadgledanju ili proizvodnji. Digitalna transformacija je veoma atraktivna oblast i podrazumijeva razumjevanje kako biznisa i ekonomije, tako i ljudi i tehnologije. Ovakav miks znanja i vještina je ogroman izazov za svakog pojedinca, pa je zaista malo onih koji se ovim poslom bave, a posebno na pravi način.
Šta u biznisu znači digitalna transformacija?
ĐERMANOVIĆ: Digitalna transformacija je sveobuhvatna poslovna oblast koja za cilj ima unapređenje poslovnih perfomansi kompanije primjenom različitih tehnoloških rješenja. Proces digitalne transformacije započinje razumijevanjem ljudi, njihovih promijenjenih potreba i očekivanja, a nastavlja se procesom digitalizacije i poslovne automatizacije kako bi bio zaokružen uvođenjem tehnoloških rješenja koja unapređuju poslovne procese, kvalitet proizvoda i upravljanje kompanijom na sve konkurentnijem tržištu.
Često volite da naglasite da se Vi zapravo bavite ljudima, a ne internetom i tehnologijom. Koliko je danas bitno posvetiti se čovjeku u poslovnom svijetu, svakom klijentu, zaposlenom i saradniku pojedinačno?
ĐERMANOVIĆ: Društvo se razvija jer ljudi napreduju; inovacije se usvajaju jer to ljudima olakšava živote; čovjek je početak i kraj svakog procesa, pa tako i poslovnog procesa. Ko god je u biznisu i u kom god da je biznisu bavi se ljudima. Neki se bavimo ljudima bolje od drugih, neki lošije. Tek kada razumijemo potrebe i očekivanja klijenata i potrošača možemo optimizovati poslovne procese, unaprijediti proizvode i usluge i inovirati ponudu. Moj zadatak i kao savjetnice u oblasti digitalne transformacije je da krenem od ljudi uz primjenu znanja o tehnologiji i ekonomiji. Nije mnogo od koristi znati brojke i kodove, ako ne znamo kome, kada, zašto i zašto baš tako služimo.
Koliko su danas ljudi spremni na konstantne promjene, ali i na transformaciju u poslovanju?
ĐERMANOVIĆ: Ljudi nisu nikad spremni na promjene, ali se vesele rezultatima promjene i transformacije. Zato im ne treba pričati o promjeni već o njenim benefitima. Kada pričam sa vlasnicima kompanija uvijek na startu pitam da li im se dopada ideja da zarađuju više, a da istovremeno imaju bolji kvalitet proizvoda i zadovoljnije klijente bez obizra na to da li su to poslovni ili individualni klijenti. Upravo to donosi digitalna transformacija. Kada pričam sa menadžmentom pitam ih da li bi voleli da rade manje, a da napreduju više, dok sa zaposlenima razgovaram o tome da li bi voljeli da savladaju znanja i veštine koja će im obezbijediti stabilan posao i izvjesne prihode. Ukoliko je cilj jasan i siguran, koraci na putu ka njegovom ostvarenju su manji izazov za sve uključene u proces transformacije.
Tokom svoje karijere, koja je zaista bogata, imali ste priliku da sarađujete sa različitim klijentima širom svijeta, koji su za Vas bili najzanimljiviji ili predstavljali najveće izazove?
ĐERMANOVIĆ: Istina je da sam najviše voljela da sarađujem sa klijentima koji su predstavljali veliki izazov. Nije tu stvar u veličini kompanije, već u njenoj specifičnosti i specifičnosti njenog poslovnog razvoja. Pa je tako kompanija Limundo, kao moj rani klijent još prije desetak godina bila pravi izazov po mnogo osnova. Vremenom je ova kompanija postala lider u etrgovini na našim prostorima i sa velikim zadovoljstvom gledam na uspjehe koje su nizali uprkos nepovoljnoj poslovnoj i pravnoj klimi i sve brojnijoj konkurenciji. Sarađivala sam sa medijskim i poslovnim mogulom Holandije koji me je naučio najmanje isto onoliko koliko sam ja ugradila u njegov biznis i zaista sam uživala u savladavanju kulturološke razlike koju imamo u odnosu na holanđane. Imala sam dosta klijenata iz finansijkog sektora koji je zapravo biznis povjerenja pa su moja specifična znanja iz oblasti biznisa, tehnologije i komunikacije bila veoma dobro iskorišćena. Naravno, višegodišnji rad sa našim i svetskim sportskim asom Novakom Đokovićem spada u pravu poslasticu moje poslovne karijere i u lični biser mog dosadašnjeg rada.
Koliko su prema vašem mišljenju vlasnici, rukovodioci, menadžeri i lideri kompanija na našim prostorima spremni za digitalnu transformaciju u poslovnom okruženju?
ĐERMANOVIĆ: Mislim da su spremniji nego što mislimo. Naravno, treba da postavimo pitanje i njima i sebi na malo drugačiji način. Na primjer treba da ih pitamo da li žele da zarađuju 24/7, da ostanu na tržištu i da (p)ostanu konkurentni; pa onda da ih pitamo da li bi želeli da zarađuju više, a da istovremeno nude proizvode i usluge boljeg kvaliteta. Većina će odgovoriti pozitivno. Upravo to i jesu rezultati digitalne transformacije, pa je onda sasvim sve jedno kako nazivamo oblast koja ih do tih i takvih ciljeva dovodi.
Koja su ključna znanja i vještine koje će svaki uspješan lider i poslodavac morati da posjeduje u narednom periodu?
ĐERMANOVIĆ: Ključna znanja trenutnih i budućih lidera su znanja o sticanju novih znanja, tehnološka znanja i radoznalost. Znanje je naša najveća konkurentska prednost u odnosu na druge ljude, u odnosu na konkurenciju ali i u odnosu na “mašine”. Ne znam koliko znamo i koliko znamo da saznajemo, ali to bismo morali da saznamo što prije.
Šta vam trenutno predstavlja najveći poslovni izazov?
ĐERMANOVIĆ: Poušavam da izbalansiram svoje volonterske aktivnosti sa poslovnim angažmanom. Veoma mi je važna društvena uloga mentorke i savjetnice koju pružam brojnim organizacijama i pojedincima u koje vjerujem, pa ponekad radim prekomjerno kako bih uspjela da radim svoj posao od kog živim i društveno odgovorni posao od kojeg će benefite imati buduće generacije. Nekad ovaj izazov savladavam lakše nekad teže, ali posljedice ne trpi ni jedan ni drugi aspekt već moje slobodno vreme. Kako bilo, osećam se odlično, a to sigurno znači da je sve baš kako treba da bude.
Izvor: Capital.ba/Frontal