Intervju

Novosađanka na najvećem svetskom samitu žena u Nju Delhiju

Novosađanka Dragana Đermanović pozvana je da bude članica Savetodavnog odbora, a ujedno panelistkinja i predavačica na godišnjem Ženskom ekonomskom forumu koji se u maju održava u Nju Delhiju i na kojem će učestvovati oko 2.000 žena iz 150 zemalja sveta.

Nakon svog bogatog poslovnog iskustva, Dragana je dobila jedinstvenu priliku da govori i na najvažnijem skupu u svetu biznisa koji pokreću žene, a koji se održava od 8. do 13. maja.

Iako bih bila ponosna i da sam otišla samo kao učesnica, biti predavačica na jednom takvom događaju, među 2.000 žena, koleginica iz različitih branši iz celog sveta je velika odgovornost. Stalo mi je da to uradim na najbolji način jer predstavljam svoju zemlju. Tema kojom ću se baviti jeste kako startapi i preduzetništvo unapređuju ukupnu ekonomiju zemlje - priča Dragana za portal 021.rs.

Kako kaže, tema joj je bliska pošto podržava sve preduzetnike, njihove ideje i ambicije.

Podeliću naša iskustva, uspešne priče iz Srbije, izazove sa kojima se suočavamo, zato što je svako predavanje, davanje znanja, ali i crpenje inspiracije i odgovor i rešenje. Biće to zanimljivo putovanje u svakom smislu.

Koliko se razlikuju izazovi sa kojima se suočavaju naši preduzetnici u odnosu na ostale zemlje?

Zahvaljujući putovanjima i čestim susretima sa kolegama iz sveta biznisa, stičem svest o tome koliko smo zapravo dobri. Smatram da smo veoma kreativni i da kada naši ljudi usmere svoju snagu u biznis, dolazi do fantastičnih retultata. Imam priliku da upoznam kolege koji su veoma obrazovani i rade na prestižnim uiverzitetima, vode i razvijaju svetski poznate kompanije. Kada sa njima razgovaram o biznisu, o biznis logici, o biznis pravilima, zaista moram da priznam da ne čujem ništa toliko novo i originalno, a da to nisam čula od svojih kolega ovde.

Nažalost, mi smo u podneblju gde nemamo toliko mnogo prilika, ali znanja, motivacije, kreativnosti nam ne nedostaje. I kad god dobijem priliku da predajem na nekom ovakvom događaju, da predstavim naša dostignuća ili ličnu biznis filozofiju, zapravo sam srećna, jer mi je to još jedna potvrda da imamo, ne samo kvalitet na svetskom nivou, već da možemo i druge da podučavamo stvarima koje radimo.

Kako u Srbiji unaprediti žensko preduzetništvo i uspešno zaobići poteškoće koje se nameću pri pokretanju biznisa, poput finansijskih, po ugledu na uspešne primere u svetu?

Naši preduzetnici imaju slične probleme, kao i preduzetnici u svim zemljama sveta. Po tome se ne razlikujemo. Ono što je drugačije je društvena klima ili kultura. Postoje sistemi u kojima je neuspeh prihvatljiv, u kojem ljudi pružaju podršku jedni drugima, na samom startu, a ne kada su već uspešni. Postoje kulture u kojima se neguje duh ideje, u najranijem uzrastu, u osnovnim i srednjim školama i tokom studija.

Kod nas se čeka da budete uspešni, da budete vrlo uspešni, da budete uspešni van granice svoje zemlje i tek tad možda neko obrati pažnju na vas. Naši ljudi imaju isto izazova kao sve njihove kolege u svetu, ali ambijent u kome se mi razvijamo u smislu podrške društva, podrške medija, podrške kolega, afirmativnog stava od početka, a ne od kraja poslovnog puta je nešto što nam nedostaje.

Veliki je izazov biti uspešan u našoj zemlji, a još veći biti uspešna žena?

Tajna uspeha uspešnih žena je u porodici koja je ujedno njen najveći izazov. Porodica je najveća inspiracija i ukoliko nemamo podršku i razumevanje, ne možemo ništa da napravimo. Istovremeno je to za nas najveći izazov zato što svakog dana i sata koji posvetimo radu na sebi ili sopstvenom biznisu, priznale mi to ili ne, osećamo blagu grižu savesti što nismo više kod kuće i što se bavimo biznisom.

Imam sreću da sam odrastala uz majku koja je užasno hrabra i odlučna žena, takav primer pokušavam da dam i svojim ćerkama, da kvalitet kompenzuje kvantitet. Način na koji provodim vreme sa svojim ćerkama pravi ogromnu razliku i potrebno je da se izborimo prvo sa samim sobom, da damo sebi dozvolu da jurimo svoj san, jer ukoliko mi nismo zadovoljni i ispunjeni, ni naša porodica i naši voljeni to ne mogu biti. Moraš biti jako odlučan da nešto uradiš, a na samom startu, moraš da se izboriš sa sobom. A borba sa sobom, za sebe ili druge, uvek je najteža borba.

Internet sa sobom nosi raznolike okolnosti, kako postaviti standarde mladim generacijama, ako su preplavljeni svakakvim sadržajima?

Internet je dao priliku svakom od nas pojedinačno da uradi izuzetne stvari, i učinio nas je globalno vidljivim. To pre 20 godina nije bio slučaj. Sada imamo mnogo više kontrole nad svojim životom i uspehom nego ranije.

Moj savet mladim ljudima je da preuzmu inicijativu i iskoriste ono što imaju. Ako ne krenete i nešto ne uradite, ako ne kucate, vrata se neće otvoriti. Ako neko čeka da dobre priče i prilike same dođu do njega, one nikad doći neće. Ako mladi žele da nešto ostvare u životu moraju da krenu, da koračaju, makar u pogrešnom smeru, ali da se kreću. Onda će prilike doći. 

Kako iskoristiti potencijal društvenih mreža i koliko je zarada putem interneta realna?

Prvi korak bi bio da iskoristite potencijal društvenih mreža za lični brending. Da se predstavite na adekvatan način ko ste, kakve vrednosti zastupate i da izgradite nekakvu publiku i društveni krug ljudi sa kojima ćete te informacije deliti, to je najbolja primena društvenih mreža.

U današnje vreme od  interneta, video sadržaja i aktivizma na internetu može da se živi. To je između ostalog tema jednog od startapa koji sam pokrenula u kojem svim ljudima omogućavamo da od onog u šta veruju i u saradnji sa kompanijama čije usluge koriste zarađuju. Jer moje duboko uverenje je da ekomnomski nezavisni ljudi daleko otvorenije razmišljaju i samim tim više doprinose društvu.

Dakle, treba razmišljati o internetu kao fantastičnom alatu za lični brending. Tada ćete moći da plasirate sebe kao uspešnu govornicu, novinarku, savetnicu... To nam internet kao platforma omogućava. To nije mesto samo za zabavu, za prijem i razmenu informacija, već i za pozicioniranje koje može da donese direktnu zaradu, ali i posrednu priliku za posao, angažman, konferenciju i događaje koji će vas obogatiti na različite načine.

Kako isplivati iz mora sličnosti i pozicionirati sebe?

Najčešći mi je odgovor na to pitanje da radite i komunicirate, putem video, foto ili tekstualnog sadržaja o onome u čemu ste stvarno dobri. Ako ni u čemu niste, onda učite i svoje pratioce obaveštavajte o tom putovanju.

Drugi odličan motiv i siguran recept za uspeh je da ste ludo zabavni. Najčešće blogerima i jutjuberima koji to pokušavaju, odgovor na pitanje koje im dam jeste da počnu temu u kojoj su stvarno strastveni i jako dobri ili budu ludo zabavni. Treba i definisati šta je to u čemu želite da budete veoma dobri vremenom i da taj put učenja i savladavanja izazova delite sa drugim ljudima.

Iako ne razmišljam često na taj način, ali izazovi sa kojima se mi součavamo su isti oni koje imaju milioni ljudi. Ako vi idete nekim putem, a još bi neko tuda išao, pokažite im kako i biće vam zahvalni. I internet je upravo to, davanje ljubavi, pažnje, informacija, znanja, a zajednica to uvek i višestruko vrati.

Dragana Đermanović je vlasnica titule za jednu od Top 100 preduzetnica Evrope u nemačkom magazinu "The Hundert", dobila je i najznačajnije priznanje za žensko preduzetništvo u Srbiji, "Cvet uspeha za ženu zmaja 2016", koje dodeljuje Udruženje poslovnih žena Srbije. Bila je i počasna članica žirija za dodelu prestižnih "SocialMedia Awards" ispred Evropske asocijacije za odnose s javnošću i istraživanje i Euroblog asocijacije, članica je žirija za dodelu ICT nagrada za Evropu u Luksemburgu, kao i počasna ambasadorka WebIT saveta internet praktičara Jugoistočne Evrope. Ima svoju firmu "Pepper communications", direktorka je kompanije Bee Premium Group i suosnivačica BeeShaper startapa.

Ekonomski forum žena je globalna konferencija za podsticanje i osnaživanje veza među ženama kako bi ih podstakli na pokretačke inicijative koje mogu doneti konstruktivne promene u svim sferama života. Forum je koncipiran tako da ima jedan centralni godišnji događaj, ali i mesečne regionalne konferencije širom sveta na kojima se žene osnažuju da prošire svoje poslovne mogućnosti i povećaju globalni uticaj. Teme godišnje konferencije u Delhiju je "Stvaranje, inovacije, razumevanje i put u budućnost", a paneli i radionice će se realizovati na preko 500 sesija.

 

 

Izvor: 021.rs

Autor: Suzana Stojićević (suzana@021.rs)

Komentari
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog